21:32:36 - شنبه 13 آگوست 2016
آب گیری دریاچه شهرک ۲۲ بهمن اعلام شد
مدیر امور منابع آب مغان از اتمام عملیات ساماندهی و لایروبی دریاچه مصنوعی شهرک مغان و احیا و آبگیری مجدد آن تا پایان امسال خبر داد.

بنا به گزارش ارس رسا به نقل از خبر غیر رسمی از سوی مدیریت منابع آب مغان زمان آب گیری مجدد دریاچه شهرک بیست و دوم بهمن ماه سال جاری اعلام شد.

ar52450

مهندس شهبازی رئیس امور منابع اب مغان گفت طبق صحبتهایی که با پیمانکار پرتلاش و مجرب دریاچه شهرک انجام شده به ضرس قاطع اعلام نموده است که تا قبل از پایان سال جاری و مقارن با ۲۲ بهمن ماه سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دریاچه به طور کامل آبگیری میشود و شهروندان میتوانند به مانند سالهای گذشته از طبیعت زیبای این دریاچه مصنوعی بهره مند شوند.

شهبازی گفت: دریاچه مغان که یک دریاچه مصنوعی است و در طول مدت ۴۰ سال بهره برداری که نقش کنترل نوسان آب در کانال اصلی مغان و همچنین نقش رسوبگیری شبکه را ایفا کرده به طور طبیعی (انباشت رسوب در دریاچه رسوبگیر امری طبیعی است) با رسوب انباشته شده و از سال ۸۸ فاقد امکان عبور دهی جریان آب کانال اصلی مغان شد طوری که نگرانی ها از بابت تامین آب شرب شهرهای واقع در موقعیت بعد از دریاچه از آن جمله پارس آباد و همچنین تامین آب کشاورزی حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی واقع در پایین دست دریاچه بیش از پیش مشهود شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح لایروبی و ساماندهی دریاچه و انجام مطالعات تاکنون افزون ۱۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان آب سرمایه گذاری شده و با احتساب ۶۰ میلیارد ریال اعتبار قابل هزینه تا پایان سال جاری مجموع مبلغ هزینه کرد به ۲۰۰ میلیارد ریال می رسد.

شهبازی در پایان افزود: دریاچه شهرک از سال ۸۶ به دلیل افزایش رسوبات کف دریاچه آب آن تخلیه و روند لایروبی و تخلیه رسوبات از سال ۸۸ در سه مرحله آغاز و اکنون در مرحله پایانی قرار دارد. این لایروبی در سطح ۱۲۰ هکتار مساحت کل دریاچه که در دو فاز بوده و فاز اول آن شامل لایروبی ۶۰ هکتار از سطح دریاچه از سال ۹۳ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۶ میلیارد ریالی در شرف اتمام و تحویل موقت است.

منبع : آران مغان

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2948
  • بازدید دیروز: 1585
  • کل بازدیدها: 4905606
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي