18:52:51 - پنج‌شنبه 12 جولای 2018
اردکانیان امروز از پروژه پایاب سد خدافرین در پارس آباد مغان بازدید کرد
ارس رسا : اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگار پیشکسوت (علیرضا ارژنگی) درخصوص کاهش سطح زیر کشت اراضی پایاب شبکه خدافرین از ۶۲۰۰۰ هکتار به ۳۷۰۰۰ هکتار،آن را در راستای سیاست های دولت و به دلیل عدم تامین منابع مالی لازم عنوان کرد و گفت: در فاز دوم این طرح، مابقی اراضی نیز به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، اردکانیان وزیر نیرو امروز در راس هیئتی در سفر به استان اردبیل از پروژه پایاب سد خدافرین در محل سیفون دره رود به همراه مجمع نمایندگان استان اردبیل بازدید کردند.

اردکانیان در این سفر اظهار داشت : سفر امروز بنده و همکارانم به پارس اباد مغان و استان اردبیل هم به منظور  بازدید از طرح های در حال اجرا در زمینه های تامین آب و آبرسانی و فاضلاب در استان اردبیل و هچنین افتتاح یک پست برق تدارک دیده شده است.

وزیر نیرو اعتبارات بکار رفته در این پروژه را بالغ بر ۴۶۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در مجموع پروژه قابل افتتاح امروز ۴۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است و ۷ پروژه دیگری که امروز بازدید خواهند شد بالغ بر ۵۶۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آنها هزینه شده است و عمدتا تمامی طرحهای قابل اجرا در زمینه آبرسانی و شبکه های آبیاری و زهکشی در مغان خدافرین گرمی و پایین دست سد عمارت و خود سد عمارت هست که کلیه این طرح ها تا پایان دولت کنونی به بهره برداری و اجرا در خواهد آمد.

وی در خصوص بحران آّب در اراضی دشت مغان نیز گفت: اگر شما در کنار رودخانه باشید و اسم بحران را در آن بگذارید باید به ادبیات فارسی و مفهوم بحران شک کنیم شرایط  به هیچ عنوان بحرانی نیست اگر چه در کل کشور، مردم نسبت به سالهای گذشته با کم آبی مواجه هستند اما این جزء شرایط اقلیمی کشور ماست و وقتی میگوییم شرایط بحرانی اگر چه یک سختی به ذهن مخاطب القاء میشود ولی یک کلمه موقتی بودن را نیز در کنار آن باید بیان کنیم.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه وضعیت بحران آب و کم در آبی در کشور ما گذرا و موقتی نیست و در طول تاریخ جغرافیای ایران با کم آبی و بحران آب دست و پنجه نرم کرده است،تصریح کرد: کشور ما در منطقه ای کم آب و نیمه خشک واقع شده و طبیعی است که به لحاظ مصرف آب با مشکلاتی مواجه باشیم اما به هیچ عنوان شرایط موقتی و گذرا نیست و همانطور که نیاکان ما با کم آبی سازگار شدند ما نیز باید با شرایط موجود خود را وفق داده و در مصرف خود دقت کنیم و کشاورزی را با راندمان بالاتر و شیوه نوین آبیاری تجهیز کنیم.

وزیر در پاسخ به موضوع حقابه  مغان نیز آن را موضوعی محترم و قابل بررسی و قانونی خواند و تاکید کرد: موضوع حقابه ها موضوع محترمی است و انشالله طبق قانون به همه این موارد رسیدگی و اعمال نظر خواهد شد.

وزیر نیرو از روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه صنعت آب و انرژی نیز سخن گفت و گفت: روابط ایران وآذربایجان روابط دیرینه و مبتنی بر منافع دو کشور بوده است ایران هم در زمینه انرژی و هم در زمینه آب روابط رو به توسعه ای با کشور آذربایجان داشته که در سفر اخیر روحانی به باکو نیز روابط بسیار موثری در زمینه همکاری های مشترک انرژی هم برق و هم گاز بعمل آمد.

وی از انتقال خط تولید برق ۱۷۰ مگاواتی از جمهوری آذربایجان به ایران در راستای توسعه همکاری های دو جانبه سخن گفت و تاکید کرد: این همکاری در سفر وزیر انرژی آذربایجان که با دعوت بنده به ایران آمده بود در راستای توسعه کریدور چهارجانبه ای که در حال مذاکره با سایر کشورها هستیم صورت گرفته است و در بخش صنعت آب هم بیش از ۷۰ سال است که در حال بهره برداری مشترک با کشور آذربایجان هستیم و طرحهای خوبی در زمینه آب دو کشور اجرا شده و رو به توسعه ارزیابی میشود.

 

 

گزارش از : رضا امیرپور

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 774
  • بازدید دیروز: 1190
  • کل بازدیدها: 4901847
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي