13:47:31 - شنبه 9 سپتامبر 2017
بالابودن ph آب رودخانه ارس سبب تقلیل تاثیر سموم در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی شده است
در گذشته بدلیل وضعیت استاندارد ph آب که حدود ۷ و خنثی این میزان هم برای آشامیدن و هم برای گیاهان و زمین های کشاورزی واستفاده احشام وحیوانات وحشی بسیار مطلوب و استانداردبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ به دنبال گزارشات مردمی و نارضایتی در خصوص سمپاشی غیر متداول و  نفوذ آن به داخل خانه ها و منازل و استشمام آن توسط کودکان و مضرات ناشی از آن که چندی پیش در پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا منتشر شد، آقاخان بهزاد دانشجوی دکتری زراعت اطلاعاتی در خصوص سموم و عدم تاثیر آن در کنترل آفات در محصولات کشاورزی چنین عنوان کرد.
در گذشته بدلیل وضعیت استاندارد ph آب،خصوصا آب ارس ،که در حدود ۷ و خنثی بود این میزان هم برای آشامیدن و هم برای گیاهان و زمین های کشاورزی واستفاده احشام وحیوانات وحشی بسیار مطلوب و استاندارد بود.
متاسفانه در سالهای اخیر بدلیل تغییر و تحولات اقلیمی و غیر طبیعی که در آب رودخانه ارس بوجود آمده ph اب به حدود ۸/۸(قلیایی) افزایش یافته است لذا از آنجایی که ph بالای ۷ در تهیه محلول سمی کیفیت سموم را تا حد زیادی پایین آورده و درصد تاثیرگذاری در مبارزه با آفات را به شدت تقلیل داده، محلول سمی در برخی موارد سم را بر علیه آفت کشها بی تاثیرمی کند در چنین شرایطی کشاورز مجبور است چندین دوره سم را در طول روز به دلیل عدم تاثیر سموم بر آفات بکار گیرد که این امر سبب ناهنجاری در محیط زیست و انسان میشود با این وجود،جای بسی تاسف است که کشاورزان نمیخواهند این موضوع را بپذیرند و مسئولان نیز تلاشی برای رفع این معضل و درک موضوع انجام نمیدهند.
این کارشناس خبره کشاورزی گفت: این موضوع سبب میشود تا کشاورزان بدلیل عدم تاثیر سموم بر علیه آفات چندین بار محصول را سمپاشی نمایند که این کار سبب بوجود آمدن مشکلات و مضراتی در تولید محصول و عوارض زیست محیطی و امنیت غذایی و حتی برای پایداری تولید زمین زراعی مشکل ایجاد نموده و کیفیت محصول را پایین بیاورد.
وی در بیان علل و عوامل و راهکارهای جبران این ناهنجاری گفت: تنها با افزودن مواد کاهنده ph آب در تهیه محلول سم ph آب را تا حد ۵/۵ تا ۶/۵ پایین آورده سپس سم یا ترکیبی از سموم را باید به مخزن سمپاش اضافه نمود کشاورزانی که در تهیه محلول سمی این دستورالعمل را رعایت کنند و سموم از نظر کیفی خوب باشد با یک نوبت سمپاشی می توانند آفات را کنترل کنند ناگفته نماند بعضی از سموم با داشتن مواد ایمن کننده خصوصا سموم خارجی اصلی چنین مشکلی ندارند متاسفانه تمامی سموم فرموله وتولید شده در داخل کشور دینی وهندی و.. اکثرا مواد ایگک کننده ندارند.
بهزاد در خصوص شیوه تهیه محلول سمی گفت: ابتدا مخزن سمپاش با آب به اندازه معینی پر و سپس مواد کاهنده ph نظیر ویرر یا هرنوع مواد موجود در بازار به مخزن اضافه و با بهم زدن ph آب را پایین آورد سپس اگر می خواهید کودهای ریز مغذی به گیاه بدهید این کودها را به مخزن اضافه نموده و در آخر سم و یا ترکیب سموم را به مخزن اضافه نمایید.
مدیر و کارشناس سابق کشت و صنعت پارس تصریح کرد:عوامل بسیاری وجود دارد که در صورت لزوم میتوانم به صورت فنی و کارشناسانه دلایل کاهش کیفیت سموم و تاثیر آن در محصولات کشاورزی،رمین،خاک و جانداران و مضرات آن در بروز بیماری های مختلف همچنین نوع بیماری و از همه مهمتر تاثیر بالای ph در کاهش عملکرد سموم را بصورت مبسوط تشریح نمایم.

 

انتهای پیام/

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3443
  • بازدید دیروز: 1585
  • کل بازدیدها: 4906101
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي