20:56:33 - شنبه 16 فوریه 2019
در پی انتشار فیلم سگ آزاری در فضای مجازی؛
با دستور ویژه دادستان پارس آباد سگ آزار دستگیر شد
دادستان عمومی و انقلاب پارس آباد از دستگیری فردی بنام یعقوب م در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت یک قلاده سگ که منجر به جریحه دار شدن افکار عمومی گردیده،خبر داد و گفت: فرد خاطی ظرف ۲۴ ساعت دستگیر و با قرار قانونی روانه بازداشت شد تا احکام مقتضی علیه متهم صادر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از اقدام شنیع سگ آزاری و در نهایت سگ کشی یک فرد ناشناس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و جریحه دار شدن عواطف و احساسات افکار عمومی ،امین رنجبر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پارس آباد دستور ویژه ای را برای دستگیری فرد خاطی صادر و فرد خاطی با پیگیری ضابطین قضایی و انتظامی دستگیر و علیه وی اقامه دعوی گردید.

پس از دستگیری یعقوب.م و صدور قرار بازداشت از سوی دادستان پارس آباد فرد خاطی روانه روانه بازداشتگاه شد تا پرونده مرحله صدور رای لازم را طی کرده و دستور مقتضی در خصوص فرد خاطی صادر گردد.

اگر چه سگ کشی، به معنای اخص آن در قوانین جزائی ایران جرم انگاری نشده، با این وجود، موضوع ضمان و جبران خسارت در قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی و همچنین جریحه دار شدن عواطف و احساسات عمومی، همراه باالزامات قانونی مقرر در اصل ۵۰ قانون اساسی به جهات حفاظت از محیط زیست بعنوان یک وظیفه ای همگانی، مساله ای جداگانه و قابل تعقیب، از حیث حقوقی و قانونی می باشد. مع الوصف، در صورت کشتار حیوانات مانند سگ ها موجب تهدید علیه بهداشت عمومی و متاثر شدن عواطف انسانی، به ترتیب مقرر در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی گردد؛ در این حالت، مسئولیت کیفری و قانونی مرتکب به تحمل یک ماه تا یکسال حبس مفروض است.

صرفنظر از مذموم بودن ایذاء و آزار حیوانات به اشکال گوناگون، تکرار و تدوام این روند، زنگ خطری جدی نسبت به وضعیت محیط زیست و حیات حیوانات در ایران و متاثر شدن افکار عمومی و رسانه ها بوده و سبب طرح مسئولیت های حقوقی و بین المللی دولت ایران و عاملین آن، حسب مورد خواهد بود که بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و تضمین حفظ حقوق آنها و نیز پیشگیری از تکرار حیوان آزاری و تعقیب مراتب ، همراه با ” تدوین نظام جامع حقوق حیوانات در ایران” تاکید می گردد.

لازم به توضیح است اقدام اخیر قانونی و شایسته دادستان پارس آباد مبنی بر پیگیری حقوق عامه که با تحسین افکار عمومی و استقبال رسانه ها همراه شده است، در راستای صیانت از حقوق عامه و از وظایف دستگاه قضاست که اقدامی شجاعانه و تحسین برانگیز محسوب می کردد.

رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 930
  • بازدید دیروز: 2294
  • کل بازدیدها: 4900813
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي