1:11:29 - چهارشنبه 14 دسامبر 2022
جمهوری آذربایجان گاز منطقه قره باغ کوهستانی را قطع کرد
جمهوری آذربایجان گازرسانی به منطقه قره باغ کوهستانی را بدون ارائه دلیل قطع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، به نقل از خبرگزاری تاس، گفته می‌شود جمهوری آذربایجان در اقدامی ناگهانی گازرسانی به منطقه ارمنی نشین و کوهستانی قره باغ را قطع کرده است.

ماه مارس، جمهوری آذربایجان عرضه گاز به این منطقه به رسمیت شناخته نشده را به حالت تعلیق درآورد و باعث ایجاد یک بحران سوخت برای ۱۲۰هزار ساکن آن شد.

گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را طرفدار محیط زیست خطاب می‌کنند روز دوشنبه اقدام به مسدود کردن کریدور لاچین تنها جاده ارتباطی ارمنستان و قره باغ کردند.

ایروان این اقدام را تحریک باکو با هدف ایجاد فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ اعلام کرد.

روز سه‌شنبه، صدها نفر از مردم ایروان پایتخت ارمنستان مقابل نمایندگی سازمان ملل در این شهر تجمع کردند و خواستار ارائه راه حل دیپلماتیک برای بازگشایی کریدور لاچین شدند.

گذرگاه لاچین یک جاده کوهستانی است که کشور ارمنستان و منطقه محصور ناگورنو قره‌باغ را به هم متصل می‌کند. این گذرگاه به‌صورت دوژور بخشی از شهرستان لاچین جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود ولی طبق توافقنامه آتش‌بس قره‌باغ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است.

پس از جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که به امضای توافقنامه آتش‌بس قره‌باغ منجر شد، گذرگاه لاچین به تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و قره‌باغ تبدیل شد.

پیشتر تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت آذربایجان که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.

وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟

باکو مدعی شده که ایروان از این گذرگاه برای نقل و انتقالات نظامی به قره باغ استفاده می کند. طرف ارمنی این اتهام را رد کرده و گفته که بر اساس توافق سال ۲۰۲۰، گذرگاه زنگزور که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می سازد برای عبور و مرور عادی باز خواهد بود.

 

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1454
  • بازدید دیروز: 1190
  • کل بازدیدها: 4902527
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي