10:49:50 - شنبه 25 مه 2019
رونق دلالی و کشاورزان درمانده
شغل شریف دلالی به دلیل نون و آبدار بودن و رونق بازار از سالهای دور در مغان رواج داشته است در واقع حدود ۴۰ سال است که کشاورزان مغان دسترنجشان توسط این قشر نان به نرخ روز خور به تاراج برده می شود.

پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ شغل شریف دلالی به دلیل نون و آبدار بودن و رونق بازار از سالهای دور در مغان رواج داشته است در واقع حدود ۴۰ سال است که کشاورزان مغان دسترنجشان توسط این قشر نان به نرخ روز خور به تاراج برده می شود.
اگر چه در این میان ضعف مدیریت و برنامه ریزی ناصحیح و عدم حمایت از کشاورزان توسط متولی واقعی، سبب دامن زدن به این فرایند و رایج شدن این پدیده شوم شده است اما باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از این فرایند نامیمون هم، بدلیل اشتباهات عمدی یا سهوی و یا استقبال کشاورزان از این قشر فرصت طلب بوده است.
در واقع بخشی از کشاورزان و زارعین بدلیل عدم ثبات قیمت ها و افت احتمالی قیمت محصولات خود براحتی در دام این صیادان اقتصادی گرفتار می شوند و عاملی برای بی ثباتی بازار و فراهم ساختن زمینه برای دلالی در بازار مبدل می شوند.
بر اساس مصوبات کارگروه کشاورزی و کمیته تخصصی قیمت گذاری بر روی محصولات خرید تضمینی و عدم استانداردها و مولفه های مورد نظر ، سیر جزو لیست محصولات خرید تضمینی نیست و این فرایند سبب تشویش و افت و کاهش شدید بازار سیر در منطقه شده و بهانه ای برای مفت فروشی و غارت اموال کشاورزان از سوی دلالان شده است.
این محصول پر طرفدار که یک چاشنی غذایی احجاز آور می باشد،تا مرز ۵۰۰۰ ریال هم در روزهای اخیر رسید تا جایی که سبب نارضایتی و نگرانی شدید کشاورزان شد.
رواج پدیده دلالی و وجود واسطه‌های فراوان در روند تولید و البته در مقیاس بیشتر در زمینه فروش محصولات کشاورزی، مدت‌های طولانی است که موجب نابسامانی بازار محصولات کشاورزی و یکه تازی دلالان در جذب سود های کلان در این آشفته بازار شده است.
قیمت یک محصول کشاورزی در سر زمین کشاورزی با قیمت آن در میادین میوه و تره بار و در نهایت در درب مغازه ها تفاوت محسوس و زیادی دارد به گونه ای که این تفاوت قیمت با نگاه به پروسه طی شده قابل تحلیل است.
رواج دلالی در صنعت کشاورزی، کشاورزان را به‌شدت آزار می دهد و علی‌رغم اینکه این قشر بارها و بارها نارضایتی خود را در این زمینه به گوش مسئولان رسانده اند اما به نظر می‌رسد یا راهکار قوی برای مبارزه با این پدیده وجود ندارد و یا اینکه در این سال‌ها دلالان به ‌اندازه‌ای نفوذ داشته اند که کسی را یارای مقابله با آنها نبوده است.
دلالان محصولات باغی و زراعی را با قیمت پایین از باغداران و زارعان خریداری می‌کنند و آن را با چند برابر سود به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. آنها با خرید محصولات کشاورزی به قیمت پایین و احتکار و کنترل گلوگاه‌های عرضه، سود و حاشیه سود فروش را از آن خود می‌کنند.
در واقع تنها قشری که از کشاورزی در کشور سود می برد،نه تنها کشاورزان نیستند،بلکه دلالانی هستند که بدون هیچ زحمتی دسترنج کشاورزان را که یک سال آزگار در سرما و گرما در اراضی خود متحمل مشقت و سختی هستند.
فی الواقع در جریان ورود دلال به بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی نه تنها سودی عایدی خود کشاورزان نمی شود،بلکه برای استان هم سود چندانی ندارد و عمده سود این فرایند به جیب خریدار نهایی می رود.
در بسیاری از کشورها حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد توسط فعالیت های بخش خدماتی بر قیمت محصول افزوده می شود ولی متاسفانه در کشور ما در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد به قیمت محصولی افزوده می شود که هیچ خدماتی برای آن انجام نمی گیرد و تنها در قبال دلالی ها از مردم پول گرفته می شود چرا که این شبکه در کشور ما ساختار و مکانیزم درستی ندارد.
دلالی همه بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است و شرایط به گونه ایست که تولید در حال از دست دادن ارزش خود می باشد و فشار وارد شده بر بخش تولید زیاد است در شرایطی که دلالی شغلی آسان با سود فراوان و بی خطر است.
اقتصاد کشاورزان و جمعیت وابسته به کشاورزی، به فروش به موقع و قیمت مناسب محصولات کشاورزی وابسته است، در حالی که تفاوت قیمت محصولات در مزرعه و بازار، مهمترین چالش این بخش است.
در چنین شرایطی تشکیل شبکه ها و تشکل های تعاونی کشاورزی راهکاری است که میتواند در این زمینه راهگشا باشد، البته چند سالی است که در این راستا تعاون روستایی در کنار خریدهای تضمینی ، خرید تراکمی را از کشاورزان آغاز کرده است و با یک تراکمی محصول را از کشاورز می خرد و در بازار ارایه می کند.
نبود اطلاعات در زمینه کشاورزی از دیگر مشکلات این بخش است.
باید روی الگوی کشت کار شود و کشاورزان بایستی با استفاده از مشاوره مهندسین کشاورزی محصول های مورد نیاز در استان را بکارند چرا که تصمیم هایی که کشاورزان بدون اتکا به خدمات مهندسین و مشاوران می گیرند متاسفانه در بسیاری مواقع آن ها را دچار مشکل می کند بدون شک هیچ گاه نمی توان تضمین کرد که یک محصول حتما از بازار خوبی برخوردار خواهد بود یا نه چرا که عواملی چون اقتصاد و چالش های سیاسی بر وضعیت کشاورزی و سود دهی آن تاثیر گذاشت.

بازار محصولات کشاورزی همواره به ضرر تولیدکنندگان و به زیان مصرف کنندگان نهایی است و بیشترین سود را هم واسطه ها و دلال ها می برند. بازاری که بعضا مسئولین برنامه های زیادی را برای کنترل آن ارائه می دهند اما بنظر می رسد هیچ یک از این طرح ها آنچنان که باید و شاید عملی نشده و همچنان تولید کننده و مصرف کننده از این وضعیت گله مندند طرح های که با تبلیغات گسترده تنها بر روی کاغذ و در پشت ژست های خاص بیان می شود ولی در اجراتا کسی نمی تواند آن را به سرانجام برساند.
یکی از عمده مشکلاتی که همواره در زمینه فروش محصولات کشاورزی وجود داشته و بیشتر کارشناسان نیز بر آن صحه می‌گذارند، عدم وجود نهادهای متولی و همچنین نبود مکانی مناسب جهت عرضه مستقیم کالاهای تولید شده است و دلالان نیز سال‌هاست از همین نقیصه به‌نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

نظام دلالی مدرن ترین سیستم ارباب و رعیتی را به وجود آورده است از طرفی حاصل دسترنج کشاورز را به کمترین قیمت می خرد و از طرفی مصرف کننده را با عرضه محصول گران قیمت در بازار چپاول می کند و این روند هر چند در بیان مسئولان به عنوان یک فعالیت مضر اقتصادی بیان می شود و همواره عنوان می کنند که قصد مقابله با آن را دارند و لی به دلایلی هنوز روند مبارزه با پدیده دلالی نتوانسته موفق عمل کند.
برخی از محصولات کشاورزی بعد از تولید و بدون فرآوری به بازار عرضه می شوند، اما دلالان همیشه به عنوان دست های پنهان در تعیین قیمت آن نقش دارند، بطوری که حضور آنها در بازار فروش محصولات همیشه موجب نگرانی کشاورزان است.
در این میان واسطه‌ها چندین برابر سود می‌برند و نمی‌گذارند که میوه به قیمت واقعی تولید به دست مصرف‌کننده برسد و مصرف‌کننده هم قیمت بالایی می پردازد و سهم اندکی هم نصیب تولید کننده می شود.

 

رضا امیرپور روزنامه نگار

بر چسب ها: , , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 537
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872193
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي