15:02:37 - یکشنبه 22 نوامبر 2020
عدم واریز بیمه کارگر و وظیفه سازمان تامین اجتماعی
اینجاست که بسیاری از کارگران از خیر بیمه و وصول آن به دلیل مشکلات پیش رو و برخی نیز به دلیل بی اطلاعی از قوانین موجود و برخی نیز به دلیل اطاله زمان رسیدگی و حصول نتیجه ممکن از ادامه کار صرف نظر کرده و از مزایای بیمه ای که سالها بخاطر آن شب و روز کار کرده و زحمت کشیده اند، صرف نظر می کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛  یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی کارگران و از دغدغه های همیشگی آنها این است که آیا کارفرمایان حق بیمه ماهیانه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میکنند یا نه؟ که البته این نگرانی بسیار بجا و منطقی است زیرا یکی از موارد اختلافی بین کارگران و کارفرمایان که منجر به طرح شکایت های متعدد در مراجع قضایی شده، موضوع عمل نکردن تعهدات برخی کارفرمایان در پرداخت حق بیمه و نادیده گرفتن مقررات مربوطه است که میتواند به طور مستقیم در شرایط بازنشستگی کارگران تأثیر گذار باشد.

در بسیاری از این موارد و براساس قوانین جاری، سازمان تأمین اجتماعی اختیار یا بهتر بگوییم وظیفه دارد تا در صورت مواجهه با کارگرانی که دچار چنین مشکلی شده اند به شرط احراز اشتغال به کار، سوابق آنها را منظور کرده و به طور مستقیم نسبت به وصول حق بیمه مربوطه از کارفرما اقدام کند.

ماده ۲۶ قانون تأمین اجتماعی: «کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده (کارگر) به سازمان می باشد و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده (کارگر) را کسر کند و سهم خود را به آن افزوده به سازمان تأدیه کند. در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود. تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا پرداخت نکردن آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.»

بنابراین، چنانچه به هر دلیلی کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده و یا با تأخیر پرداخت کرده باشد، مانعی برای انجام مسئولیت سازمان نبوده و سازمان تأمین اجتماعی در چنین شرایطی نیز ملزم به ایفای وظایف خود در مقابل کارگران خواهد بود. لازم به ذکر است که بر اساس پیش بینی قانون، در صورتی که کارفرما از ارسال صورت مزد خودداری کند سازمان می تواند حق بیمه را خودش تعیین و از کارفرما مطالبه و وصول کند. بنابراین نپرداختن حق بیمه باعث رفع مسئولیت کارفرمایان نمیشود و ضمن اینکه ملزم به تأدیه حق بیمه تطابق نرخ تعیین شده برابر ضوابط هستند به موجب موادی مانند ماده ۱۰۸ قانون تأمین اجتماعی مستوجب پرداخت جریمه نیز میشوند.

در نتیجه و در صورتی که کارفرما به هر دلیل حق بیمه ماهیانه را پرداخت نکرده یا از ارسال فهرست حقوق و دستمزد خودداری کرده باشد، سازمان موظف است طبق تکالیف مقرر در قانون نسبت به بررسی، محاسبه و وصول حق بیمه از کارفرما اقدام کند و در صورت احراز سابقه کار نیز بدون هیچ قید و شرطی باید سوابق کارگر را منظور کند و به هیچ عنوان نباید پذیرش سوابق را منوط به پرداخت یا وصول حق بیمه کند.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز طبق رأی شماره ۷۴۱ که در تاریخ ۸۸/۱۰/۱۴ صادر شده، مقرر کرده بود: «پس از گرفتن حق بیمه تعیین شده از کارفرما نسبت به قبول سوابق اقدام خواهد شد.» را باطل اعلام کرده و در رأی صادره اشعار نمود، منوط کردن ایفای تعهدات سازمان به پرداخت حق بیمه مغایر قانون است. بنابراین در می یابیم سازمان تأمین اجتماعی ساز و کار قانونی لازم از جمله ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی را برای ملزم کردن کارفرمایان به انجام وظایف ایشان در اختیار دارد.

این مشکل بسیاری از کارگران پیمانی و قرارداد کار معین در کشور و علی الخصوص شهرستانهای دور افتاده ای همچون شهرستانهای مرزی پارس آباد مغان در استان اردبیل و دیگر مناطق دور افتاده در کشور است که عملا با این دست مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ شخص و ارگانی جوابگوی آنان نیست در حالیکه مستندات حاکی از این است که تامین اجتماعی مسئول حل و فصل مشکلات بیمه کارگران با کارفرمایان است اما از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند و کارگر بی پناه را با کارفرمایان گردن کلفت به حال خود رها می کنند.

اینجاست که بسیاری از کارگران از خیر بیمه و وصول آن به دلیل مشکلات پیش رو و برخی نیز به دلیل بی اطلاعی از قوانین موجود و برخی نیز به دلیل اطاله زمان رسیدگی و حصول نتیجه ممکن از ادامه کار صرف نظر کرده و از مزایای بیمه ای که سالها بخاطر آن شب و روز کار کرده و زحمت کشیده اند، صرف نظر می کنند.

 

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 393
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872049
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي