11:21:48 - سه‌شنبه 17 مارس 2020
فرماندار نهاد برتر هماهنگ کننده در حوزه سرزمینی
فرماندار به مثابه یکی از مهمترین حلقه مدیریت سیاست داخلی مطرح است تا آنجا که شخص اول حاکمیتی در شهرستان معرفی شده و بنا به چنین جایگاهی عهده دار و مسئول اجرای کلیه برنامه‌های تدوین شده و قوانین وضع شده نظام است.

 

فرماندار به مثابه یکی از مهمترین حلقه مدیریت سیاست داخلی مطرح است تا آنجا که شخص اول حاکمیتی در شهرستان معرفی شده و بنا به چنین جایگاهی عهده دار و مسئول اجرای کلیه برنامه‌های تدوین شده و قوانین وضع شده نظام است. برنامه‌ریزی سامان بخشی، کنترل، نظارت و بالاخره اصل ماجرا جمع‌بندی هدایت و راهبری از جمله اقداماتی است که برای فرماندار به عنوان متولی نظم عمومی در حوزه شهرستان تقسیم شده است.

نقشی که قانونگذار برای وزارت کشور و به تبع مدیران سیاست داخلی استان و شهرستان قائل شده در مجموع می توان یک نهاد برتر هماهنگ کننده در حوزه سرزمینی دانست که بین نهادها و دستگاه‌های متولی تخصصی هماهنگی به عمل می آورد.هرچند به لحاظ وجود ضریبی از عدم تمرکز سیاسی در کشور اختیارات گسترده تری برای فرمانداران شهرستان ها در شورای تامین نسبت به مدیران سیاست داخلی مراکز استانها یا وزارت کشور که تحت هژمون استاندارد یا وزیر کشور قرار دارد،فرض می‌شود. اما نقش آنها نیز نقش هماهنگ‌کننده است البته هماهنگ کنندگی نقشی ناشی از جایگاه حاکمیتی و بسیار مهم است.

در دنیای پیچیده و مدرن امروز این هماهنگی و اصل هماهنگی اساس پایداری نظام اجتماعی است به عبارت بهتر راز پایداری ماندگاری و عبور کردن و موفقیت هماهنگی است نظامی که عناصر سازنده و مولفه های تشکیل دهنده اش با سایر سیستم های حیات بشری همخوانی و هماهنگی داشته باشد، پایدار خواهد بود.با این تعریف پیگیری و هماهنگی برنامه های ادارات و سازمانهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند از سوی عالیترین  نماینده دولت درسطح شهرستان بر عهده فرماندار گذاشته شده است.

در واقع موتور محرکه هر شهرستان،استان و در نهایت کل کشور از سیاست های و برنامه های فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان ها الگو می گیرد.به همین منوال توسعه، پشرفت، آبادانی و حتی فرهنگ و دستاوردهای کلی شهرستان ها نیز در کلیه سطوح به تبحر، تخصص، تعامل و ظرفیت های علمی و مدیریتی و تجارب فرمانداران گره خورده است.

موضوعی که تا همین چند سال پیش در شهرستان پارس اباد به معضلی جدی و لاینحل تبدیل شده بود و ثبات در فرمانداری شهرستان پارس آباد به آرزویی دست نیافتنی برای شهروندان تصور می شد. تا جایی که تاریخ انقضاء فرمانداران در این شهرستان مرزی به مرز شش ماه تنزل یافته و هر شش ماه یک بار شاهد حضور فرمانداری در منطقه بودیم همچنان که تا جوهر حکم فرماندار قبلی خشک نشده، فرمانداری دیگری جای فرماندار قبلی را اشغال می کرد.

با روی کار آمدن دولت دوازدهم در این شهرستان سریال عزل و نصب فرماندار در پارس آباد تا حدودی فیصله پیدا کرد و مردم را امیدوار به بازگشت ثبات در فرمانداری پارس آباد نمود،الحق و والانصاف طرح ها و پروژه های نیمه کاره و راکد بسیاری نیز به ثمر نشست و بعد از سالها مایه خوشنودی و دلگرمی مردم شد.

اکنون در سایه تدابیر فرماندار و فرمانداری شهرستان پارس آباد که مدیرانی از جنس وزارت کشور و ساخته و پرداخته این ارگان کارآمدی است که راهبرد سیاست داخلی کشور را راهبری میکند.

عملکرد و دستاوردهای مقبول و منطقی سبب شده است تا فرمانداری شهرستان پارس آباد در بین فرمانداران و مدیران استان جایگاه برتر را کسب کرده و با دستاوردهای خود در طول چند ماه اخیر بر خود ببالد.

انتصاب فرماندار در بحبوحه ثبت نام کاندیداهای دوره یازدهم مجلس شورای  اسلامی ،برگزاری مراسمات باشکوه دهه مبارک فجر و ارایه گزارش در شورای اداری با حضور استاندار و امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان،ارایه گزارش عملکرد در نماز جمعه بمناسبت دهه فجر و بالاخره برگزاری پرشور و بی حرف و حدیث انتخابات مجلس شورای اسلامی آن هم در شهرستانی مرزی که دارای بیشترین نامزد انتخاباتی و سابقه رویدادها و حوادث غیر قابل پیش بینی با بیشترین آمار مشارکت در کل کشور بود، موید موفقیتی بی سابقه و غیر قابل باور می نمایاند.

موضوعی که بسیاری در ابتدای کار امیدی بر سرانجام این انتصاب نداشته و پیوسته برطبل پشیمانی و شکست و عواقب ناگوار این انتصاب می کوبیدند و در صدد تخریب و تضعیف نماینده دولت در شهرستان بودند،روندی که عاقبتی  جز روسیاهی برای عده ای سودجو و فرصت طلب و توفیق و سربلندی برای مجریان برگزاری  انتخابات نداشت.

اخد دستورات ویژه و تخصیص اعتبار برای حل معضلات و مشکلات اساسی شهرستان از جمله حقوق به حق عشایر غیور،اخذ دستور جهاربانده شدن جاده سربند تا سه راهی مشکین شهر ، استقبال پرشور از نماینده ویژه رئیس جمهور و تخصیص اعتبارات لازم برای ادامه فرایند بزرگترین پروژه گلخانه ای کشور و بزرگترین طرح آبی خاکی کشور و ایجاد شهرک صنعتی و پایانه لجستیکی بین ایران و آذربایجان از دیگر دستاورهای فرماندار شهرستان پارس آباد از بدو ورود به این فرمانداری است.

آغاز اپیدمی ویروس کرونا و تشدید شیوع این بیماری به نقاط مختلف جهان و در راس آن کشور ایران و مناطق آن از چند روز بعد از برگزاری انتخابات از دیگر رویدادهای ناخوانده و ناگواری بود که آزمونی بزرگ برای فرماندار و فرمانداری به شمار می رفت.

موفقیت چشم گیر فرمانداری پارس آباد در اقدامات بموقع و پیشگیرانه و تشدید نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی؛شناسایی و غربالگری بیماران ؛ آموزش و اطلاع رسانی مستمر از همان روزهای آغازین این بیماری اپیدمی؛ تقویت و تشویق تولیدکنندگان ؛ ارائه الگوها و بسته های تشویقی برای تولیدکنندگان ماسک و دستکش؛ تولید مواد ضدعفونی کننده و گندزدا؛ تشکیل ناوگان های بزرگ گندزدایی در شهرها و روستاها ؛ تعطیلی بموقع و مقتدرانه مدارس، استخرها ،سالن های ورزشی،کنسرت ها ،همایش ها و کلیه برنامه های دارای ویژگی اجتماع محور؛ فرهنگ سازی و صدور مصوبات قانونی در راستای عدم برگزاری مجالس ترحیم، عقد، عروسی؛ کاهش ساعات کاری اداری؛جذب مشارکت سازمانهای مردم نهاد در کمک و همکاری برای کنترل بیماری کرونا؛ کنترل و تشدید عبور و مرور و ایجاد قرنطینه در مسیر تردد خودروهای غیر بومی از جمله اقدامات راهبردی و برنامه ریزی شده ای بود که موجب شد تا شهرستان پارس آباد از این آزمون سخت و خطرناک سربلند بیرون آمده و آمار کمترین مبتلایان به ویروس کرونا(کووید۱۹) را به نسبت جمعیت آنها به خود اختصاص دهد. دستاورد مهمی که هفته هاست تمامی قشرها و طبقات و گروهها و مردم را به خود مشغول کرده است.

تمامی این موفقیت ها و دستاوردها و اقدامات به موقع چیزی نیست جز هماهنگی،تعامل و همکاری با دستگاهها و نهادهای مختلف شهرستان و ارتباط سازنده و منطقی با استان در سایه راهبرد و برنامه ریزی معقول که توسط فرماندار با اقشار و گروههای مختلف شهرستان به ثمر رسیده است.

فرماندار تئوکراتی که پله های ترقی را یکی پس از دیگری از پایین به بالا و به دور از هرگونه لابی گری و وامداری طی کرده است و تجارب و اندوحته های گرانقدری را توشه چنین آزمون های سختی نموده است و مهمترین عامل موفقیتش در مشاوره با صاحب نظران و کارشناسان،مودت و همدلی ، تعامل سازنده با تمامی گروهها و اقشار مختلف اعم از عوام و خواص و در نهایت تصمیمات مقتدرانه و بموقعی است که تاکنون اتخاذ نموده است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1230
  • بازدید دیروز: 7817
  • کل بازدیدها: 4946072
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي