12:29:44 - سه‌شنبه 3 جولای 2018
پایاب سد خدا آفرین، شمال استان اردبیل را متحول می کند
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: پایاب سد خدا آفرین، یکی از طرح های بزرگ ملی و مهم است که شمال استان اردبیل را از لحاظ اقتصادی و معیشتی متحول می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ حسین کربلایی خیاوی روز سه شنبه در نشست اعضای هیات علمی بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، اظهار داشت: طرح بزرگ پایاب سد خدا آفرین با درخواست رییس جمهوری و تایید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌ های مرزی استان اردبیل از سال ۹۲ اجرایی شده است.
وی افزود: طرح ۶۲ هزار هکتاری اراضی پایاب سد خدا آفرین در تاریخ کشاورزی استان بی‌نظیر است و با افتتاح آن انقلابی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.
کربلایی با اشاره به اینکه بهبود معیشت مردم منطقه در گرو تکمیل این طرح است، افزود: توجه به تولید و اشتغال‌ زایی، ایجاد صنایع تبدیلی، مهار آب ‌های مرزی و تبدیل اراضی دیم به آبیاری نوین از شاخص‌ های این طرح بوده و با تکمیل آن ۱٫۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی استان افزایش می‌یابد.
به گفته وی ، واگذاری اراضی پایاب سد خدا آفرین بایستی با در نظر گرفتن اثرات اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد.
محبی یکی از مسئولان موسسه تحقیقات جنگل ‌ها و مراتع کشور نیز در این نشست با اشاره به چالش‌ ها و مشکلات موجود در مسیر واگذاری اراضی پایاب سدخدا آفرین گفت: مسائل مربوط به وضعیت عشایر و مراتع باید بررسی و تبیین ‌شود تا راهکارهای لازم در زمینهٔ رفع آن‌ها ارائه گردد.
وی افزود: سیاست و برنامه عملی دولت در راستای منافع و ساماندهی عشایر شاهسون در پایاب خدا آفرین بوده و طبق تدابیر اندیشیده شده، تمامی دستگاه‌ های مربوطه و تصمیم‌ گیرنده در این موضوع با وحدت رویه مشغول بررسی و مطالعه و تدوین نظام بهره‌ برداری این اراضی هستند.
وی گفت: نمایندگان عشایر شاهسون مغان در مراحل مطالعه، مشاوره و ساماندهی اراضی پایاب مشارکت و حضور داشته باشند تا این امر زمینه ‌ساز برطرف شدن مشکلات در این حوزه و جلوگیری از برخی موضوعات شود.

منبع: ایرنا

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 41
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4871697
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي