21:23:34 - چهارشنبه 10 اکتبر 2018
پایان موج سواری…
با انتشار خبر رد لایحه منطقه آزاد تجاری صنعتی از سوی شورای نگهبان و مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام، موج سواری برخی عناصر و عوامل مدعی مصوب شدن منطقه آزاد تجاری صنعتی ، خنثی شد.

برخی از عواملین مدعی  تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری صنعتی منتسب به نماینده که آن را بنام خود را مصادره کرده و بواسطه تصویب این لایحه  موج سواری می کردند،ظاهرا بعد از تلاش های بی ثمر این عناصر و عوامل منتسب به آنها،بادشان خوابید و شکست را پذیرفته اند.

این افراد که به مانند دیگر لابی گری ها و رانت خواری هایشان در طول دو سال و اندی ،خواب و خیالها برای این لایحه تدارک دیده بودند،تمام سناریو هایشان ،نقش بر آب شد. افرادی که ارتزاق از اموال بیت المال به مزاجشان سازگار بود و تداوم این وضعیت احوالشان را دلنشین کرده، باد در غبغب انداخته بودند.

۵۰ هزار نفری که روزگاری با استماع شعارهای پر زرق و برق از پشت تریبون ستاد انتخاباتی همچون : مژده تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی – شعار راه اندازی بندر خشک اصلاندوز- وعده چهاربانده کردن قتلگاه مغان_ اردبیل- نوید ایجاد اشتغال ۵۰ هزار نفری – بشارت احیای کشت و صنعت  مغان ایضا پارس و نهایتا سرگل این پروژه ها مژده تشکیل خانه شور و مشورت یا اتاق فکر و اندیشه مغان ، متشکل از نخبگان-ریش سفیدان-سرمایه گذاران-نوابغ- مخترعین- دانشجویان و دانشمندان بومی به وسعت دیار قهرمان پرور مغان، مست لایعقل شده و گل از نوگل شان می شکفت؛ هرگز فکر نمی کردند که روزی و روزگاری نماینده شاعر مسلک حقوقدان شناس،کار را به جایی بکشاند که شعار بندر خشک در حد همان شعار، آخر و عاقبت مژده چهاربانده کردن قتلگاه مغان تبدیل به مدیحه سرایی برای وزیر راه، وعده احیای شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس به باج ستاندن و  زیاده خواهی(اقتباس از مدیرعامل سابق) از مدیران این هلدینگ ها بمنظور تبدیل آنها به حیات خلوت انحصاری خویش و یارانش، بشارت ایجاد اشتغال ۵۰ هزار نفری به استخدام چند نفر از اقوام و نزدیکان و طرفداران ستاد انتخاباتی و مدیحه سرایان اختصاصی، نوید تشکیل اتاق فکر نخبگان نیز به تجمیع چند عنصر حلقه به گوش هجو ثناگو از قشر: نقاشُ صافکارُ  بزازُ  بقالُ بنا و … منتهی شود!

اکنون گذر بیش از دو سال از عمر پربرکت منتخب شهرستان در بهارستان که دستاوردشان در تبدیل منطقه، به منطقه آزاد خلاصه می شد و در طول این ازمنه از بهره آن در فضای سیاسی منطقه موج سواری میکردند، تو زرد از آب در آمد و جز تحمیل خسارتی کبیر به درآمد ناشی از عوارض پرداختی مردم، آورده دیگری برای منطقه به ارمغان نیاورده است.

البته برای یاران و نزدیکان و مدیحه سرایان به اصطلاح کارگروه رسانه ای و غیر رسانه ای وی، که پروپاگاندای سترگی به راه انداخته بودند و تا تَگی به توگی می خورد خاک منطقه را برای توجیه کردن عوام الناس به توبره می کشیدند، دستاورد بزرگی داشت و آن اینکه در طول این فرایند تا توانستند به دلالی و لابی گری و موج سواری پرداختند و بار خود را برای سفری طولانی محکم کردند.

علی ایحال تنها قشری که  در این بین از بلا تدبیری سیاسان و خاصه بهارستان نشینان بطور مستقیم خسارت پذیرفت،قشر فقیر و تهی دست و کم بضاعت و ندار بود که مفلس تر از گذشته شدند و از بشارت منطقه آزاد خیالی، نرخ مسکن های استیجاری که آن را هم به زحمت تامین می کردند، دوبل (دو برابر) شد.

از منظر و دیدگاه بزرگان و صاحب نظران منطقه، رد لایحه منطقه آزاد تجاری که دل در گرو این لایحه داشتند و ظفرمندی خود را به تصویب این لایحه گره زده بودند،پایان عمر سیاسی و بازنشستگی پیش از موعد خواهد بود.

لازم به یادآوری است که دیدگاه بسیاری از سیاسیون و غیر سیاسیون و کارشناسان همان الحاق به منطقه آزاد که حدود چهار سال پیش به بار نشست نفیس ترین دستاوردی بود که می توانست با وجود ظرفیت های نهفته در منطقه، مغان را به دروازه مراودات میان دو کشور مبدل کند،دستاوردی که برخی از میش های ملبس در جامه گوسفند به دلیل عدم تامین منافع شان عطای آن را به لقایش بخشیدند.الحاقی که گفته می شود بدلیل زیرساخت ها و پتانسیل هایش برای ما از ایجاد نیز مثمر ثمرتر و مفید باشد.

 

رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 643
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872299
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي