16:04:02 - یکشنبه 13 مه 2018
مدیریت منابع آب استان اردبیل:
پیشرفت فیزیکی پروژه پایاب خدافرین ۶۷ درصد است/فاز اول پروژه تا پایان سال جاری به پایان میرسد
هر گونه شایعه ای در خصوص واگذاری زمین از اراضی پایاب خدافرین کذب محض است و هر کسی سند و مدرکی در این خصوص دارد که نشاندهنده واگذار شدن زمین به اشخاص حقیقی و حقوقی است میتواندبه مجاری قانونی ارائه نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، صبح امروز(شنبه)ائمه جمعه استان اردبیل در راس هیئتی متشکل از امامان جمعه شهرهای استان اردبیل،به منظور بازدید از پروژه های پایاب سد خدافرین سد میل مغان و دیگر پروژه های آبی شمال استان میزبان مدیریت منابع آب منطقه ای استان اردبیل در اصلاندوز بودند.

 

در این بازدید آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل ، مهندس سلیمانزاده مدیریت منابع آب استان، مهندس نیکشاد مدیریت جهاد کشاورزی استان و ائمه جمعه دیگر شهرستانهای استان و مدیران و مسئولان محلی حضور داشتند.

 

مهندس سلیمانزاده در این بازدید بحران آب و مشکل خشکسالی را یک معضل سراسری خواند و گفت:تنها در ۵ استان کشور بارندگی شرایط متعادلی داشته و در بقیه استانها با کاهش بارندگی و روان آبها مواجه هستیم که خوشبختانه استان اردبیل یکی از استانهایی است که با ۲۳۸ میلی متر بارندگی حالتی نرمال داشته و با کاهشی نامحسوس همراه بوده است.

 

مدیریت منابع آب استان گفت:  میزان بارندگی در این استان در شهرهای مختلف متفاوت بوده است و از ۱۶۶ میلیون متر مکعب بارندگی که در سال آبی گذشته پشت سدها سرازیر شده بود امسال تنها ۹۵ میلیون متر مکعب بارندگی رخ داده است که نشان دهنده کاهش ۴۵درصدی روان آب ها در این استان است.

 

وی عمده دلایل کاهش روان آبها و استمرار خشکسالی و بحران آب را که در طول ۳۰ سال کذشته گریبانگیر ما بوده،تغییرات طبیعی و اقلیمی و عوامل انسانی خواند و تصریح کرد: کاهش بارش ها بصورت برف،پراکندگی بارش ها و برداشت های بیش از اندازه از روان آبها و سفره های زیر زمینی سبب تشدید این بحران در کشور شده است.

 

مدیریت منابع آب استان همچنین بحران آب و کاهش روان آبها را در کل استان محسوس دانست و گفت: در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۴۳درصدی روان آبها مواجه هستیم که این کاهش در  پشت سدهای مختلف استان متغیر بوده است‌. مثلا در پشت سد یامچی با کاهش ۳۰درصدی،سد سبلان ۶۰درصدی و ذخیره آب سد قوری چای با کاهش ۸۲درصدی مواجه بوده است.

 

مهندس سلیمانزاده ظرفیت سد خدافرین را تا گنجایش ۱۶۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد خدافرین ذخیره شده، ۱۶ و نیم میلیون متر مکعب خاکبرداری، بطول ۹۲ کیلومتر کانال کشی در کنار ۱۲۳ ایستگاه پمپاژ ایجاد شده است تا آبیاری اراضی پایاب خدافرین در اختیار مردم قرار گرفته و به زیر کشت آبی برود.

مدیر منابع اب استان همجنین تصریح کرد: طول کانال پایاب سد خدافرین در کل ۱۴۴ کیلومتر است که ۵۲ کیلومتر آن در محدوده استان آذربایجان شرقی و ۹۲ کیلومتر نیز در محدوده استان اردبیل واقع شده است که خاکبرداری تمام این ۹۲ کیلومتر در محدوده استان اردبیل به همراه کانال کَنی آن انجام شده و ۸۰ کیلومتر از کانال نیز لاینینگ و بتونی شده و آماده بهره برداری است.

 

سلیمانزاده پیشرفت فیزیکی طرح را ۶۷ درصد عنوان کرد و گفت: ۲۳ ایستگاه پمپاژ از مجموع ۴۷ پمپاژ موجود آماده بهره برداری است و تا آخر سال ۹۷ فاز اول این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

 

او با بیان اینکه سیفون عظیمی از سمت غرب دره رود به سمت شرق دره رود جهت انتقال آب تعبیه شده است ، گفت: این سیفون بطول ۲ کیلومتر و ۱۲۰ متر مربع با لوله هایی به قطر ۲/۸ متر ایجاد شده است،تا آب را از غرب دره رود به سمت شرق دره رود انتقال دهد.

وی پروژه خدافرین را یک پروژه ملی و عظیم در کشور خواند و گفت: کل برق مصرفی استان اردبیل ۳۰۰ مکاوات است اما شبکه خدافرین به تنهایی نیازمند ۱۵۰ مگاوات برق است تا نیاز این پروژه عظیم آبی در شمال استان برطرف شود که این نشاندهنده اهمیت و ظرفیت بالای این پروژه است که از پیشرفت ۶۷درصدی تا این لحظه برخوردار بوده است.

 

مدیریت منابع آب استان اراضی زیر کشت پایاب خدافرین در فاز اول را ۳۶۷۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: از ۴ ناحیه ایجاد شده در شبکه پایاب خدافرین تنها کانال کشی ناحیه عمرانی ۴ باقی مانده که از پیشرفت ۸۸درصدی برخوردار بوده و تا پایان سال جاری به اتمام میرسد.

 

وی با تاکید بر اینکه حتی یک متر زمین از این اراضی تاکنون واگذار نشده است،تاکید کرد: هر گونه شایعه ای در خصوص واگذاری زمین از اراضی پایاب خدافرین کذب محض است و هر کسی سند و مدرکی در این خصوص دارد که نشاندهنده واگذار شدن زمین به اشخاص حقیقی و حقوقی است میتواندبه مجاری قانونی ارائه نماید.

 

سلیمانزاده تصریح کرد: بنا به تصمیماتی که در کمیته پالایش و کارشناسان هیئت هفت نفره اتخاذ شده،اولویت واگذاری با بهره برداران عرفی و صاحبان پروانه چرا بوده و بعد از واگذاری اراضی به اشخاص حقیقی چنانچه کارشناسان مربوطه به توافق برسند،بخشی از اراضی جهت بهره برداری به تعاونی ها و اشخاص حقوقی دیگر جهت سرمایه گذاری واگذار خواهد شد و اولویت اصلی با صاحبان پروانه چرا و بهره برداران عرفی است.

 

گزارش از: رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 952
  • بازدید دیروز: 1407
  • کل بازدیدها: 4897460
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي