8:28:22 - دوشنبه 17 ژوئن 2019
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین:
گره احداث بزرگراه ها و راه آهن اردبیل گشوده شده است
اردبیل- ایرنا- نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش هماهنگ نمایندگان استان در مجلس دهم و مسئولان رفع محرومیت زیر ساخت های استان مورد توجه جدی قرار گرفته و بویژه گره کور احداث راه آهن و بزرگراه ها در استان گشوده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ محمد فیضی روز یکشنبه در گفت و گو مصاحبه با خبرنگاران ایرنا افزود: در ۲ سال اخیر اعتبارات خوبی برای احداث طرح راه آهن اردبیل از طریق سرمایه گذاری بانک ملی پیش بینی و جذب شده است.

وی با اشاره به پیش بینی یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع بودجه‌ای ملی و نیز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مالی بانک ملی برای اجرای پروژه راه آهن میانه – اردبیل گفت: امسال نیز به اندازه همین رقم و در مجموع چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است.

فیضی اضافه کرد: دولت در اجرای پروژه راه آهن اردبیل ۱۸ هزار میلیارد ریال در قبال سرمایه گذاری بانک ملی متعهد و بدهکار شده و قرار است پس از بهره برداری این طرح، مبلغ مورد نظر از طرف دولت و خزانه بازپرداخت شود.

وی مطالعه و احداث طرح راه آهن اردبیل به پارس آباد را تکمیل کننده طرح ملی خط ریلی میانه- اردبیل خواند و اضافه کرد: پس از مطالعه، ردیف اعتباری برای اجرای این طرح در نظر گرفته می‌شود.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم همچنین با اشاره به قرار گرفتن تمامی مسیرهای مهم جاده‌ای استان اردبیل در قالب ردیف بودجه سالانه کشور از طریق اصلاح مفادی از ردیف‌های بودجه گفت: در همین قالب احداث بزرگراه در مسیر اردبیل سرچم، نمین آستارا، اردبیل مغان، مشگین شهر پارس آباد و نیر سراب دارای ردیف اعتباری شده است.

ایجاد منطقه آزا تجاری – صنعتی استان در شرف نهایی شدن است

ایجاد منطقه آزاد تجاری مطالبه مردم استان بوده و لایحه آن در مجلس دهم تصویب شد ولی به علت ایراد شورای نگهبان در خصوص مغایرت مصوبه مجلس با لایحه اولیه دولت و ایجاد بار مالی تعریف نشده در زمینه تأسیس مناطق آزاد، به مرحله اجرایی نرسید.

وی با اشاره به طی فرایند اصلاحیه لایحه دولت در مجلس و جمع بندی نهایی اصلاحیه ایجاد مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش می‌شود که در اصلاحیه جدید، قسمتی از شهرستان اردبیل، نمین و مشگین شهر نیز به منطقه آزاد ملحق شود.

فیضی با بیان اینکه هنوز اضافه شدن بخش‌هایی از استان به لایحه مصوب اولیه منطقه آزاد اردبیل قطعی نشده است، اضافه کرد: اضافه شدن هر بخش از استان به منطقه آزاد به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

وی مناطق آزاد تجاری و صنعتی را در مقایسه با سرزمین اصلی در امر صادرات، اشتغال، عمران و توسعه منطقه‌ای و توسعه تجارت و رونق اقتصادی موفق تر از سرزمین اصلی دانست و اظهار کرد: اتهام قاچاق و تبدیل منطقه آزاد به محل واردات بی رویه بی اساس است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: هیچکس منکر برخی نارسایی‌ها در زمینه فعالیت مناطق آزاد نیست ولی مزایای ایجاد آن در توسعه متوازن، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری غیرقابل انکار است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دهم همچنین افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های بالای کشاورزی، مرزی بودن و وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تجارت مرزی موفق تر از سایر مناطق آزاد خواهد بود.

وی تلاش برای ایجاد و سرمایه گذاری صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، نزدیکی به بازارهای هدف و صادرات محصولات را از جمله مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد در استان اردبیل ذکر کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم بیان کرد: با وجود معافیت‌های گمرکی و تخفیف‌های مالیاتی و کاهش عوارض در مناطق آزاد، رغبت برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اردبیل بیشتر خواهد بود.

فیضی در ادامه با اشاره به فعالسازی منطقه ویژه اقتصادی نمین و اجرای چندین واحد صنعتی در محدوده آن افزود: این منطقه توسط بنیاد شاهد در حال اجرا بوده و فرصت آفرینی خوبی در زمینه سرمایه گذاری در آن انجام شده است.

وی نسبت به آینده منطقه ویژه اقتصادی نمین در توسعه اشتغال و سرمایه گذاری آن اظهار امیدواری و خوش بینی کرد.

صندوق توسعه ملی باید در خدمت مناطق محروم کشور باشد

فیضی پرداخت منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی به برخی امور و پروژه‌های کلان کشور را موجب بر هم خوردن تعادل در توزیع اعتبارات دانست و گفت: در توزیع اعتبارات و منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی، استان‌های کمتر توسعه یافته و کوچک نظیر اردبیل متضرر می‌شوند چرا که دارای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ نیستند و سهم کمتری از منابع این صندوق را دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه متوازن باید مبنای توسعه در کشور قرار گیرد، تمرکزگرایی در توسعه و رسیدگی بیشتر به استان‌های دارا و غنی را موجب تعمیق بی عدالتی و نابرابری توسعه در کشور دانست.

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته مجلس دهم ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای کشور باید بر مبنای آمایش سرزمینی تدوین و اجرا شده و فرصت بهرهگیری از سرمایه گذاری ملی برای همه استان‌های کمتر برخوردار را فراهم کند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل بیش از ۱۰ مورد جلسه با وزرای مختلف برای توسعه متوازن در سطح کشور از سوی اعضای فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته مجلس دهم گفت: پیگیری‌های این فراکسیون برای بهره مندی از منابع اعتباری ملی برای توسعه متوازن به علت سیل اوایل امسال و توجه به حق دولت در رسیدگی به مناطق سیل زده با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه از محل منابع صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی منابع اعتباری خوبی اختصاص یافته است، اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده نیاز راه‌های روستایی در سطح کشور و به خصوص استان اردبیل، لازم است که مبالغی از منابع صندوق توسعه ملی برای راه روستایی اختصاص یابد.

/ ‏۶۰۱۶/‏ ۱۹۰۵

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 469
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872125
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي