20:29:04 - جمعه 30 نوامبر 2018
آتش بیار معرکه استیضاح ظریف و لاریجانی چه کسانی هستند؟
حلقه پایداری در مجلس دو پروژه بسیار بزرگ و مهم را به صورت همزمان کلید زده است. استیضاح وزیر امور خارجه و استیضاح رئیس مجلس. نمایندگان مجلس و سیاسیون هیچ یک از این دو استیضاح را جدی نمی گیرند و از اظهارات طراحان استیضاح نیز روشن است که امیدی به ثمربخش بودن این اقدام خود ندارند. با این حال به جنجال آفرینی ادامه می دهند و دنبال بهره برداری سیاسی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از نامه نیوز ؛ هنوز استیضاح ظریف را به نتیجه رسانده هوس استیضاح لاریجانی را کرده اند. تندروهای مجلس این روزهای سنگ های بزرگی برداشته اند که به هدف زدن آن بعید به نظر می رسد. برخی از سیاسیون این دو استیضاح را سیاسی می دانند و معتقد هستند که شاید این کارهای برایشان آب نداشته باشد اما نان که دارد. ظریف از وزارت و لاریجانی از جایگاه رئیس مجلس؛ پایین کشیدنی نیست اما پایداری چی های بهارستان همه تلاش خود را برای گل آلود کردن آب می کنند. سوال اما اینجا است که به دنبال گرفتن کدام ماهی بزرگ هستند؟ این همه تلاش برای درگیر کردن دولت و مجلس به مسائل حاشیه ای یا ایجاد تشویش در افکار عمومی برایشان چه سودی دارد؟
علی تاجرنیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که آن ها به دنبال اثرگذاری بر انتخابات آتی هستند. وی در گفت و گو با « نامه نیوز» گفت: « بدون شک آنهایی که در مجلس دنبال تغییر ساختار مدیریت مجلس هستند تعداد اندکی دارند و فکر نمی کنم که غالب نمایندگان با آن ها همراهی کنند.»
وی افزود:« استراتژی تندروها با محوریت جبهه پایداری این است که فضای سیاسی کشور را متشنج کنند و ساختارها را بیش از پیش ناکارآمد جلوه دهند.»
به گفته تاجرنیا این رویکرد موجب نا امیدی طرفداران عقلانیت اعم از اصلاح طلب و اعتدالگرا خواهد شد و به جریان تندرو فرصت می دهد که در انتخابات پیش رو از این فضا بهره برداری کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه علی رغم همه حرف و حدیث ها و اختلاف نظرها، مجموعه مدیریت علی لاریجانی طی این سال ها در مجلس بد نبوده است، گفت: «مساله استیضاح رئیس مجلس یک بحث کاملا سیاسی است. آن ها از یک سو تضعیف لاریجانی را در دستور دارند و از سوی دیگر می خواهد دولت و مجلس را سر گرم مساله ای کنند که مساله مردم نیست. روشن است که به این شکل کارآمدی دستگاه ها زیر سوال می رود».
تایید این تحلیل را می توان از لابه لای حرف های حسینعلی حاجی دلیگانی طراح استیضاح ظریف و لاریجانی گرفت. او در گفت و گویی با روزنامه ایران گفته است: «ما مکلفیم به وظیفه نه نتیجه.»
این جمله حاجی دلیگانی روشن می کند که طراحان استیضاح نیز خود از نتیجه کار آگاهند. با این حال بر طبل استیضاح می کوبند زیرا نتیجه مورد نظر آن ها اساسا عزل وزیر یا رئیس مجلس نیست. نتیجه دلخواه این طیف بلوا به پا کردن و بهره برداری سیاسی از آن است.
بدون شک اخلال در روند تصویب FATF نیز از جمله اهداف حاشیه ای تندروهای مجلس است. آن ها می دانند که فرصت چهار ماهه روز ۲۷ بهمن به پایان می رسد و کارگروه متشکل از نمایندگان ۷ نهاد مختلف در کشور همه تلاش خود را برای رسیدن به یک اجماع عمومی به کارگرفته است. مخالفان اما قصد کوتاه آمدن ندارند و با کلید زدن همزمان طرح استیضاح وزیر خارجه و لاریجانی قصد دارند به نحوی در مسیر این کارگروه و تصویب FATF مانع تراشی کنند. این استیضاح ها هرچه قدر هم که جدی نباشد و جدی گرفته نشود می تواند تمرکز گروه های درگیر با لوایح چهارگانه را بهم زند و بازی را به نفع مخالفان پیش ببرد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1600
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871407
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي