10:40:32 - سه‌شنبه 6 ژوئن 2017
سی ان ان؛
آتش تنش‌ ها شعله‌ور شد/ اتحاد خطرناک میزبان پایگاه نظامی آمریکا با ایران
عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در اقدامی ناگهانی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

به گزارش ارس رسا،پایگاه خبری شبکه سی ان ان (CNN)، با انتشار گزارشی به شکاف میان کشورهای عربی پس از مواضع اخیر قطر پرداخته و از مشکل شدن اوضاع برای ترامپ سخن به میان آورده است.

در این گزارش آمده است:

«نزاع میان نزدیک ترین متحدان واشنگتن در کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] می تواند تلاش های آمریکا برای مبارزه با داعش و مقابله با ایران در خاورمیانه را در بلند مدت با مشکل مواجه کند هر چند مقامات دولت ترامپ تاکید دارند که این شکاف تاثیر قریب الوقوعی بر اقدامات واشنگتن نخواهد داشت.

تنها دو هفته پس از آن که پرزیدنت دونالد ترامپ ایجاد اتحاد میان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] در تلاش برای جلوگیری از اقدامات ایران و شکست داعش، را جشن گرفت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین در اقدامی ناگهانی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند؛ این در حالی است که قطر میزبان یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

این سه کشور عربی حاشیه خلیج [فارس] به همراه مصر، یمن و لیبی، پروازهای خود به قطر را نیز متوقف کرده و مرزهای خود با قطر را بسته اند. پس از شعله ور شدن آتش تنش ها که بخش عمده آن به علت نزدیکی بیش از حد قطر به ایران بوده است، این کشورها همچنین به شهروندان و دیپلمات های قطری اعلام کرده اند که از خاک کشورشان خارج شوند.

کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نقشی کلیدی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش دارند؛ بویژه آنکه قطر میزبان پایگاه هوایی العدید است که مرکز منطقه ای اصلی برای ماموریت های هوایی و هماهنگی تمامی عملیات های هوایی است. با این وجود مقامات آمریکایی از جمله جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا می گوید که این شکاف دیپلماتیک موجب اخلال در کمپین نظامی آمریکا و متحدانش نخواهد شد.

“جیمز ماتیس” در اظهارات روز دوشنبه خود در استرالیا عنوان کرده است که “من خوشبین هستم که شرایط دراماتیک کنونی پیامد خاصی به دنبال نخواهد داشت؛ این گفته های من بر اساس تعهدی است که هر یک از این کشورها نسبت به مبارزه با تروریسم داده اند.”

اما در صورتی که سه کشور مذکور از همکاری با قطر خودداری کنند، ممکن است پیامدهایی برای این مسئله وجود داشته باشد. تحلیلگران همچنین هشدار داده اند که جدایی میان این کشورها می تواند هدف بلند مدت دولت آمریکا برای به چالش کشیدن اقدامات ایران در منطقه را تضعیف نماید.»

منبع: جام نیوز

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1800
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871607
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي