13:52:19 - یکشنبه 31 جولای 2016
خانه ملت از افزایش قیمت اوراق مسکن گزارش می دهد؛
آیا با وام فروشی مردم خانه دار می شوند
سراشیبی نرخ سود وام مسکن با توجه به افزایش قیمت اوراق تسهیلات دغدغه دیگری برای مردم ایجاد کرده تا آن ها عطای خانه دار شدن را به لقایش ببخشند.

201607104377447001_Orig

ارس رساسارا خانمحمدی: وام مسکن که برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه درنظر گرفته شده با پیش شرط هایی برای ارایه همراه شد که متاسفانه با وضعیت درآمدی این دهک های جامعه به علت اقساط بلندمدت و سود بانکی بالا و همچنین هزینه سنگین اوراق تسهیلات مسکن دستیابی به هدف را که همان خانه دار کردن مردم است با مشکلاتی رو به رو کرده است.

باید پذیرفت جمعیت قابل توجهی از متقاضیان مسکن دارای درآمد محدود هستند که علاوه بر هزینه مسکن هزینه هایی مانند تامین معیشت و غیره را متحمل می شوند. بنابراین با توجه به متوسط حقوق و مزایای خانوارهای ایرانی هزینه های تامین وام مسکن بسیار بالا بوده که این موضوع باعث می شود بسیاری از خانوارها عطای خانه دار شدن را به لقایش ببخشند. این در حالی است که بانک مسکن به عنوان بانکی دولتی و با توجه به تاکید قانون اساسی مبنی بر خانه دارکردن مردم باید هزینه سود وام مسکن را متناسب با نرخ تورم کاهش داده و همچنین هزینه های بسیار بالای اوراق وام مسکن را کم کند تا زمینه برای استقبال از وام فراهم شود.

 201603104387385792_Orig

درحال حاضر با توجه به جمعیت بالای جوان کشور نیاز به تولید مسکن در چند سال آینده نیز بالا خواهد بود؛بنابراین باید وام های بخش مسکن به ویژه در بخش ساخت واحد مسکونی بسیار سهل تر ارایه شود تا بازار عرضه و تقاضا همواره متعادل بماند و این نیاز اساسی مردم مبنی بر خانه دار شدن حل شود.

کمی دورتر از دغدغه برخی اقشار برای داشتن خانه و خرید آن داشتن سرپناهی حتی به صورت اجاره ای با افزایش روز به روز قیمت ها رویایی دست نیافتنی برای برخی مردم شده است.درحالی که دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی هرسال وعده ساماندهی بازار مسکن را می دهد،اما شاهد این هستیم که این بازار تحت تاثیر رفتار برخی سواستفاده کنندگان ثباتی نداشته و هر روز میل به رشد قیمت دارد.

مردم که از سیاست های نامنسجم دولت در بحث مسکن سردرگم شده اند؛هر روز با وعده ای خانه ای برای خود تصور کرده و پس از محقق نشدن وعده ها باز هم به خانه اجاره ای با نرخ های نجومی روی می آورند.

201606102400085972_Orig

رضایی کوچی: افزایش قیمت اوراق مسکن فرمان عقبگرد به خانه دار شدن مردم است

در شرایط فعلی کشور که رکود و تورم مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده بهترین راهکار در راستای خانه دارشدن مردم ارایه تسهیلات ارزانقیمت در راستای ساخت و ساز است تا به این ترتیب با انبوه سازی مسکن جوابگویی به نیازهای این حوزه برای ایجاد تعادل در این بازار ممکن شود.در این راستا- محمدرضا رضایی کوچی-رئیس کمیسیون عمران مجلس- با تاکید بر ضرورت رشد ساخت و ساز در کشور،می گوید: انبوه سازی می تواند هرم عرضه و تقاضا را به تعادل نزدیک کرده و به این ترتیب مشکل مسکن را برای اقشار وسیعی از جامعه حل کند.

نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کاهش نرخ تسهیلات مسکن تا مرز تورم ضروری است، ادامه می دهد: دولت باید با نظارت کافی بر روند اعطای تسهیلات از هر نوع تخلفی که منجر به بی انگیزه شدن مردم در استفاده از وام ها برای خانه دار شدن می شود جلوگیری کند.

وی با تاکید براینکه افزایش قیمت اوراق مسکن می تواند طعم خوش کاهش نرخ تسهیلات را به تلخی بدل کند،تصریح می کند: افزایش قیمت اوراق مسکن فرمان عقبگرد به مردم با توجه به توان مالی کم آن ها است.

رضایی کوچی ادامه می دهد:با رشد ساخت و ساز در جامعه مشکل بسیاری از جوانان در مسیر خانه دارشدن مرتفع شده و بازار مسکن از شرایط حباب قیمتی خارج می شود.

201607104723061144_Orig

دامادی: بازپرداخت تسهیلات مسکن همخوانی با توان مالی مردم ندارد

ارایه تسهیلات برای خانه دار شدن مردم باید همسو با توان مالی آن ها و جو غالب اقتصادی جامعه باشد تا بتوان نسبت به اثر گذاری آن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اظهارنظر کرد .از این رو محمد دامادی –عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارایه تسهیلات مسکن با بازپرداخت نزدیک به ۲ میلیون تومانی در هر ماه،می گوید: این تسهیلات به خانه دارکردن مردم منجر نمی شود زیرا حقوق و وضعیت معیشتی آن ها این اجازه را نمی دهد.

نماینده مردم ساری و میان درود درمجلس شورای اسلامی،ادامه می دهد: با بیان اینکه درحوزه مسکن اقدام نخست برای خانه دارکردن مردم ،کاهش رکود موجود در بازار است،ادامه می دهد: تا رکود کاهش نیافته و رشد ساخت و ساز را شاهد نباشیم، نمی توان به خانه دار شدن مردم امیدوار بود.

201605102104817080_Orig

بدری:افزایش قیمت اوراق مسکن اجازه چشیدن طعم خوش خانه دارشدن را به مردم نمی دهد

کاهش نرخ سود بانکی در روزهای اخیر، رویای خانه دار کردن مردم را تا حدودی به واقعیت نزدیک کرد،اما بدعهدی بانک ها در مسیر اعطای تسهیلات با افزایش قیمت اوراق مسکن این رویا را دوباره به سراب تبدیل کرد .در این رابطه صدیف بدری-سخنگوی کمیسیون عمران مجلس- با انتقاد از افزایش قیمت اوراق مسکن، می گوید: افزایش قیمت اوراق مسکن اجازه چشیدن طعم خوش خانه دارشدن را به مردم نمی دهد.

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه سیستم بانکی کشور بیمار است،تصریح می کند: کاهش نرخ سود تسهیلات از یک سو و افزایش قیمت اوراق مسکن ازسوی دیگر به خوبی از بیمار بودن این سیستم حکایت دارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه افزایش قیمت اوراق مسکن با وجود کاهش نرخ سود تسهیلات دورزدن قانون برای اعمال نرخ های قبلی است،می افزاید: باید اصلاح نظام بانکی برای بستن مبادی تخطی از قانون در دستورکار قرار بگیرد.

هر روز اقدامی در راستای اصلاح نظام بانکی رخ می دهد که متاسفانه با حرکتی مانند همین افزایش اوراق مسکن بی اثر شده و دوباره مسیر قبلی با پیچ و خم های بسیار طی می شود که دراین میان بازنده اصلی مردم هستند.

201607109055232354_Orig

مفتح: افزایش قیمت اوراق مسکن دست آویزی برای بی اثر کردن کاهش نرخ سود بانکی

با توجه به اینکه نیاز به مسکن هر ساله در کشور افزایش می یابد،نبود برنامه منسجم برای هماهنگ سازی سیاست های پولی و مالی در مسیر تسهیلات دهی به این بخش مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده به گونه ای که مردم هر روز با شنیدن خبری در خصوص افزایش وام مسکن امیدوار به خانه دار شدن می شوند،اما بعد از طی مراحل قانونی برای دریافت آن می بینند که با هیچ یک از شرایط اقتصادی آن ها همخوانی ندارد و یا در بهترین حالت ممکن شرایطی برای تسهیل اخذ وام مسکن لحاظ می شود،اما با مکانیزمی دیگر سنگ اندازی ها آغاز می شود.

در این رابطه محمدمهدی مفتح-سخنگوی کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس- با تاکید براینکه نظام بانکی باید در خدمت تولید باشد،می گوید:رونق چرخه اقتصادی و خانه دار شدن مردم نیاز به تسهیلات دهی ارزان بانک ها دارد.

نماینده مردم تویسرکان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت اوراق مسکن،می افزاید: افزایش قیمت اوراق مسکن دست آویزی برای بی اثر کردن کاهش نرخ سود بانکی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم،ادامه می دهد:افزایش قیمت اوراق مسکن در بحبوحه کاهش نرخ سودبانکی یعنی دورزدن قانون برای اعمال ارقام بالا برای سود بانکی که این با هیچ منطقی سازگار نیست.

201603104136619028_Orig

سیاست های زیگزاگی دولت در مسیر ساماندهی بازار مسکن هیچ عایدی برای مردم در سال های اخیر نداشته به گونه ای که مردم همیشه بهایی بیش از قیمت واقعی مسکن برای خانه دار شدن خود می پردازند که این مهم در دولت های مختلف به وضوح دیده می شود.

مطالبه جدی مردم در بحث خانه دار شدن ضرورت ورود ضربتی دولت به بحث تسهیلات ارزانقیمت مسکن را بیش از پیش به ذهن متبادر می کند،البته با این پیش شرط که تسهیلات با نرخی پایین و همسو با تورم ارایه شده و همچنین شرط دیگری برای ارایه وام از جمله خرید اوراق مسکن با نرخ های نجومی وجود نداشته باشد./

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1559
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871366
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي