19:07:05 - سه‌شنبه 14 ژوئن 2016
اختصاص بودجه توسعه، چرا فقط برای نیروگاه اردبیل؟!
پاسخ این سوال مهم را هم به روشنی دریافت می شود که اگر بحث اشتغالزایی طرح توسعه نیروگاه برق هم مد نظر دولت است، چند درصد از نیروهای شاغل در واحدهای موجود این نیروگاه بویژه نیروهای فنی و مهندسی آن بومی استان اردبیل هستند؟

به گزارش ارس رسا،رکود حاکم بر صنایع معدود موجود در استان اردبیل و عدم تحقق وعده های ایجاد صنایع بزرگ جدید در اقصی نقاط استان در دو سال اخیر، موضوع کم اهمیتی نیست که بتوان بی تفاوت از کنار آن عبور کرد.

همچنین، توقف کامل و یا حرکت لاک پشتی عمده طرح های زیرساختی مهم استان نظیر راه آهن، پتروشیمی، بزرگراه اردبیل – سرچم و… در همین مدت زمان، سوالات اساسی بسیاری را پیرامون میزان موفقیت تیم مدیریت سیاسی و اقتصادی استان مطرح می کند که نیازمند پاسخ گویی صریح و شفاف در این رابطه است.

از طرفی، مسوولان استان این روزها از تصمیم جدی دولت مبنی بر ایجاد تسریع در روند اجرایی عملیات احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل خبر می دهند.

تصمیم غیرمنتظره ای که از اختصاص میلیون ها دلار به صورت وام ارزی و از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل و آغاز عملیات اجرایی بخش بخار آن، حکایت دارد.

image_news_982

اما نکته عجیب و مورد بحث این اقدام در ماهیت و نوع عملکرد یک واحد نیروگاه تولید برق نهفته است.

با طرح این سوال که《احداث و تاکید بر توسعه هرچه سریعتر نیروگاه برق در استانی که تقریبا از وجود صنایع مادر (به عنوان اصلی ترین مراکز مصرف کننده نیروی برق) بی بهره است، عملا چه فایده ای برای ساکنین آن استان دارد؟》به تشریح بیشتر این ماجرا می پردازیم.

از موضع گیری ها و تعاریف و تمجیدهای اخیر مسوولین استانی در رابطه با عملیاتی شدن این طرح نیز چنین برمی آید که دولت تلاش دارد تا سرمایه گذاری کلان برای اجرای طرح توسعه واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اردبیل با مصرفی عمدتا ملی را به عنوان اقدامی زیربنایی و مهم از سوی دولت در راستای منافع مردم این استان و به نفع مردم این منطقه معرفی کند.

حال با در نظر گرفتن نتیجه نهایی توسعه نیروگاه اردبیل که عمدتا به منظور تامین نیروی برق صنایع بزرگ سایر استان ها و همچنین به منظور صادرات انرژی برق به کشورهای همسایه انجام می گیرد، سعی می کنیم تا به جواب سوالات اصلی شهروندان اردبیلی پیرامون این اقدام دولت برسیم.

از سویی دیگر شهروندان اردبیلی با علم بر اهمیت و ضرورت توسعه نیروگاه های برق در کشور، می خواهند بدانند، چرا در استانی که هنوز در زمینه تامین زیرساخت های ابتدایی نظیر راه و راه آهن و همچنین در زمینه توسعه صنایع مورد نیاز مورد غفلت و بی مهری مسوولان قرار گرفته است، همچنان اولویت دولت بر سرمایه گذاری در طرح هایی نظیر نیروگاه برق با کاربردی عمدتا ملی است؟

شهروندان اردبیلی همچنین انتظار دارند پاسخ این سوال مهم را هم به روشنی دریافت کنند که اگر بحث اشتغالزایی طرح توسعه نیروگاه برق هم مد نظر دولت است، چند درصد از نیروهای شاغل در واحدهای موجود این نیروگاه بویژه نیروهای فنی و مهندسی آن بومی استان اردبیل هستند؟

این مسائل و سوالات بی پاسخ، موجب شده تا این باور در بین آحاد مردم استان تقویت شود که دولت با هدف توجیه انتظارات برآورده نشده اردبیلی ها در سطح استان در طول دو سال اخیر؛ قصد دارد صرفا بر روی پروژه های با کاربرد عمدتا ملی سرمایه گذاری کند.

نگارنده:فرزاد تقی زاده

نشریه آریتان

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 540
  • بازدید دیروز: 1407
  • کل بازدیدها: 4897048
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي