13:31:27 - دوشنبه 19 ژوئن 2017
با اتصال ریلی به خط سراسری راه آهن محقق می شود :
اردبیل نقطه پرگار اقتصادی ایران به دور کشورهای اروپای شرقی
چند سالی است که بحث بر روی اتصال ایران به کشورهای حوزه دریای خزر از طریق خط سراسری راه اهن بالا گرفته است این اتصال که در راستای تحقق کریدور شمال-جنوب از اهمیتت ویژه برای کشور ما برخوردار است از طریق خط ریلی که از میانه به اردبیل و از اردبیل به پارس آباد و سپس اتصال به جمهوری آذربایجان محقق می شود نماینگر این مهم است که اردبیل در این کردیور مهم شمال جنوبی نقشی تاثیر گذار و چشم گیر در آینده نزدیک ایفا خواهد کرد و می توان در آینده اردبیل را نقطه پرگار اقتصادی ایران به دور کشورهای اروپای شرقی و دریای خزر نامید.

ارس رسا – محمد ارفع: پروژه ساخت راه آهن اردبیل-میانه که طولی برابر با ۱۸۰ کیلومتر دارد از جنوب استان اردبیل در سال  ۱۳۸۴ شروع به کار کرد و با پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصد در سال ۱۳۹۲ روبرو شد همچنین در ادامه این مسیر مهم ریلی، خط آهن باید با گذشت از مسیری ۲۱۰ کیلومتری به پارس آباد و سپس به جمهوری آذربایجان متصل شود.

این پروزه که سخت ترین جبه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود شامل ۵۶ دستگاه تونل و ۳٫۵ کیلومتر پل بزرگ است که همگی در مسیر اردبیل-میانه قرار گرفته اند و شرکت ساخت و توسعه تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری کرده و همین میزان اعتبار نیز برای تکمیل ان لازم دارد.

در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور می گوید تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن اردبیل–میانه انجام شده و به همین میزان اعتبار نیاز است تا پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

خیرالله خادمی در جلسه ای که در روزهای گذشته برای بررسی آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اردبیل– میانه تشکیل شده بود اظهار کرد: این پروژه از طولانی‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های اجرایی در سطح کشور است که با ۳۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۹ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی از پروژه‌های در حال اجراست که با حجم بالای بتن‌ریزی و در قطعات مختلف اجرا می‌شود.

وی افزود: این پروژه بیش از ۲۸ کیلومتر تونل و گالری دارد که در هیچ پروژه‌ای به این تعداد تونل و گالری نداریم.

خادمی اجرای پل‌های خاص و همچنین شرایط اجرایی متفاوت این پروژه را به‌عنوان سخت‌ترین و دشوارترین پروژه ریلی کشور یادآور شد و گفت: نباید برخی از مسئولان فکر کنند که این پروژه بزرگ ریلی کار کوچکی است در حالی که تاکنون برای این پروژه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بیش از هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این پروژه درمجموع با دو هزار میلیارد تومان ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکثر پیمانکاران تراز اول کشور در اجرای این پروژه مشارکت دارند و تنها مشکل اجرای این پروژه کمبود اعتبارات آن است که تلاش می‌کنیم از طرق مختلف نظیر اوراق مشارکت، اسناد خزانه و سایر منابع تأمین کنیم.

راه آهن اردبیل- میانه سه سال دیگر به بهره برداری می رسد

خادمی در ادامه گفت: بر اساس زمان‌بندی اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه ظرف سه سال آینده در حوزه زیرسازی و یکسال بعد نیز در حوزه روسازی تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین اشاره به اینکه به طور متوسط هر سال ۲۵۰ میلیارد تومان باید به این پروژه تزریق شود گفت:ما امیدواریم که در وعده چهارساله بتوان راه‌آهن اردبیل – میانه را تکمیل و به بهره‌برداری رساند.

مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل کشور از اتمام بسیاری از پروژه‌های ریلی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه‌ها زمینه جذب اعتبارات بیشتر برای پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه فراهم می‌آید که این کار در اولویت وزارت راه و شهرسازی است.

همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز که برای بازید از پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه به استان اردبیل سفر کرده بود در خصوص این پروژه مهم گفت:پروژه راه‌آهن اردبیل– میانه ۱۲ سال پیش شروع شده و امروز این پروژه فعال وزنده است و با تأمین اعتبار از محل اوراق مشارکت، اسناد خزانه و ۱۰ درصد فروش گازوئیل جان دوباره گرفته است.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: ما خوشحال هستیم که با پیگیری نمایندگان استان اردبیل در مجلس پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه که شبکه ریلی جنوب کشور را به آذربایجان و اروپای شرقی وصل می‌کند تکمیل و راه‌اندازی کنیم.

رضایی ضرورت تکمیل شبکه ریلی کشور را یادآور شد و گفت: باید بیشتر از این در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و به توسعه آن کمک کرد.

خط ریلی میانه – اردبیل – پارس‌آباد می‌تواند موانع توسعه استان را از پیش رو بردارد

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه براساس وعده روسای جمهور سابق و فعلی کشورمان تکمیل راه‌آهن اردبیل میانه، یک مطالبه فراگیر شده است گفت:اقدامات خوبی در یکسال اخیر برای تحرک بخشی به این پروژه انجام شده و با سفر مکرر رئیس کمیسیون عمران مجلس و پیگیری نمایندگان استان اردبیل مشکل نقدینگی راه‌آهن اردبیل در حال برطرف شدن است.

مجید خدابخش با بیان اینکه ۹۰ کیلومتر از راه‌آهن اردبیل – میانه در مرحله ریل‌گذاری است گفت: از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر تخصیص بودجه ۹۱ میلیارد تومانی پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه هستیم تا در فصل کاری محدود کار با شتاب بیشتر ادامه پیدا کند.

رئیس شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه در شرایط کنونی تا شهر اردبیل کفایت نمی‌کند و ما خواستار اتصال این راه‌آهن به کشور آذربایجان و آسیای میانه هستیم.

خدابخش به محدودیت خط هوایی اردبیل و پروازهای فرودگاه این شهر اشاره کرد و گفت: خط ریلی میانه – اردبیل – پارس‌آباد می‌تواند موانع توسعه استان اردبیل را از پیش رو بردارد.

۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن اردبیل تخصیص می یابد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن اردبیل اختصاص یابد.

ضا کریمی به مهر می گوید: در بودجه سال ۹۶ برای راه‌آهن اردبیل ۹۱ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که علاوه بر این در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور اعتباراتی به راه‌آهن اردبیل به همراه دو مسیر ریلی دیگر در نظر گرفته شده که کل اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومان است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: از محل این اعتبار حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان به اردبیل اختصاص یابد که افزون براین با پیگیری مجمع نمایندگان استان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری متعهد به ریل‌گذاری ۹۰ کیلومتر از راه‌آهن میانه به اردبیل شده است، ادامه داد: در سال جاری ۱۵۰ میلیارد تومان هم از ردیف اعتباری اسناد و خزانه و سکوک به راه‌آهن اردبیل اختصاص می‌یابد.

به گفته نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی دو قطعه از پروژه راه‌آهن اردبیل که اجرا نشده بود، اخیراً به مناقصه داده شد تا به پیمانکار واگذار شود.

پروژه راه‌آهن اردبیل ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در این خصصو از پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی این پروژه خبر می دهد و می گوید:در ال حاضر پروژه راه‌آهن اردبیل ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم و مصوب بتوانیم شاهد تکمیل این پروژه تا پایان دولت دوازدهم باشیم.

محبوب حیدری به تسنیم گفت: در حال حاضر پروژه راه‌آهن اردبیل در قطعات مختلف در حال اجراست که با تزریق اعتبار مورد نیاز این پروژه سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی افزود: با تلاش و پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حمایت ویژه وزیر راه و شهرسازی بازدید از پروژه راه‌آهن اردبیل انجام شد تا این پروژه و روند اجرایی آن بررسی شده و نواقص کار به مسئولان و دستگاه‌های مربوطه گزارش شده و راهکارهای لازم و اساسی برای اجرای آن به کار گرفته شود.

حیدری با بیان اینکه تمام قطعات راه‌آهن اردبیل به میانه جز ۱۸ کیلومتر که به ایستگاه سبز معروف است زیر پیمان رفته است گفت: ۹۰ کیلومتر این پروژه مراحل نهایی و ریل‌گذاری را سپری می‌کند که انتظار می‌رود با تزریق اعتبارات اختصاص یافته بتوان زمینه اجرای هر چه سریع‌تر این پروژه را فراهم آوریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال ۹۶ بیان کرد: انتظار می‌رود به منظور اجرا و تحرک‌بخشی به این پروژه اعتبارات اختصاص یافته به این حوزه به طور صددرصدی تخصیص یافته و جذب شود تا با این امر شاهد اجرای این پروژه براساس برنامه‌ریزی‌ها باشیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان اسنان اردبیل در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه تصریح کرد: در حال حاضر پروژه راه‌آهن اردبیل ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به سختی اجرای پروژه انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات لازم بتوانیم شاهد تکمیل این پروژه تا پایان دولت دوازدهم باشیم.

لازم به ذکر است مسیر راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا” وارد منطقه کوهستانی می‌گردد

این مسیر ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر، با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت  برای باری، از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز گشته و تدریجا” وارد منطقه کوهستانی    می‌گردد. سپس با رعایت حریم دریاچه سد شهریار از حاشیه محل سد عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن ادامه مسیر می‌دهد. در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل  می‌گردد.

در محور فوق ۸  ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام‌های سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نام‌های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیش‌بینی شده است.

این طرح علاوه براینکه باعث ایجاد یک سیستم حمل و نقل ریلی روان؛ ایمن و سریع جهت توسعه استان اردبیل می‌شود، موجب ارتباط با کشورهای واقع در اروپای شرقی از طریق جمهوری آذربایجان می‌گردد.

منبع: عصر اقتصاد

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3744
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803359
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي