12:04:28 - دوشنبه 19 ژوئن 2017
قصه پر غصه‌ و تکراری شهریه اجباری؛
از رنج بیکاری اولیاء تا استرس به وقت ثبت نام مدارس در استان!
یکی از والدین می گوید که شاید از ثبت نام فرزندش برای ادامه تحصیل منصرف شود چرا که دیگر نمی خواهد شاهد تحقیر و سرخوردگی فرزندش در کنار همکلاسی هایش باشد که در طول سال حامل پیغام مسئولان مدرسه برای پرداخت وجه اجباری باشد.

به گزارش ارس رسا به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس برای سال تحصیلی ۹۶‌ــ۹۵ اخیراً از سوی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

مطابق این دستور العمل، مدارس دولتی در سراسر کشور موظفند تا اواخر مردادماه جاری نسبت به انجام ثبت نام همه دانش آموزان در مقاطع تحصیلی و با رعایت مقررات و قوانین و بدون اخذ هر گونه وجهی اقدام کنند.

با وجود این، همه ساله شاهد این هستیم که اغلب مدارس دولتی در کشور به عناوینی چون “همیاری” و “شهریه تحصیلی”، اولیاء را مجبور به پرداخت مبالغی می کنند که تامین این وجوه از توان خیلی از خانواده ها خارج است، امری که بعضاً موجب بازماندگی برخی دانش آموزان از تحصیل شده و موجب مخدوش شدن قانون اساسی که تحصیل در مدارس را رایگان اعلام کرده است، می شود.

تعجب برانگیزتر اینکه تخلفات مدارس در اخذ وجه از اولیاء دانش آموزان به هنگام ثبت نام در حالی انجام می شود که این موضوع از عالی ترین سطح وزارت آموزش و پرورش تا مدیر مدارس به شدت انکار و نهی می شود به طوری که آموزش وپرورش اعلام می‌کند پرداخت وجه برای ثبت‌نام اجباری نیست، ولی هنگامی که والدین می‌خواهند ثبت نام فرزندانشان را انجام دهند، این اجبار را می‌بینند!

*سرخوردگی دانش آموزان و افت تحصیلی پیامد اخذ اجباری پول

یکی از والدین در محلات حاشیه نشین می‌گوید: همسرم دو سال است که کارش را در یکی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی که کارگر فنی بود از دست داده و توان تامین اجاره خانه هم نداریم، اکنون که زمان ثبت نام فرزندم فرا رسیده است، استرس تمام وجودم را گرفته و خیلی برایم سخت است که در کنار فرزندم و مقابل مسئولان مدرسه به دلیل ناتوانی در پرداخت وجه تحقیر شوم چرا که این مسئله هر ساله تکرار می شود و خیلی اذیت می شوم.

او که نمی خواهد نامش در این مصاحبه گفته شود، می گوید که تصمیم گرفته است اگر امسال مدرسه برایش سخت بگیرد، شاید از ثبت نام فرزندش برای ادامه تحصیل منصرف شود چرا که دیگر نمی خواهد شاهد تحقیر و سرخوردگی فرزندش در کنار همکلاسی هایش باشد که در طول سال حامل پیغام مسئولان مدرسه برای پرداخت وجه باشد!

یکی دیگر از شهروندان هم از برخوردهای نامناسب مسئولان مدارس به هنگام ثبت نام دانش آموزان اظهار گلایه می کند و می گوید: قطعاً این برخوردها موجب بی‌میلی دانش‌آموز به مدرسه و افت تحصیلی‌شان می‌شود .

دیگر شهروندی در تماس با ما، گفت که یکی از مدارس اردبیل کارنامه دانش آموزان را گرو نگهداشته و تحویل کارنامه را به واریز مبلغ ۱۲۰ هزار تومان به حساب مدرسه مشروط کرده است.

مادر یک دانش آموز اردبیلی ساکن یکی از محلات حاشیه نشین اردبیل، می گوید: پارسال برای ثبت نام پسرم در دوره متوسطه دوم ما را ملزم به پرداخت ۵۰ هزار تومان شهریه اجباری کردند و من هم از ترس اینکه پسرم از تحصیل محروم نشود مجبور شدم این مبلغ را پرداخت کنم.

وی ادامه داد: دیروز از پسر همسایه‌مان برای ثبت نام در کلاس سوم ابتدایی که تحت  کمیته امداد است‌ ۶۶ هزار تومان گرفته اند و معلوم نیست از مردم عادی چقدر شهریه بخواهند؛ من هم چون دستم خالی است فعلا جرات نکرده ام برای ثبت نام به مدرسه مراجعه کنم!

حسنعلی معرفت: دریافت هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است

حسنعلی معرفت رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش استان در خصوص گله‌مندی برخی اولیا در مورد دریافت هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی افزود: در مدارس دولتی هیچ هزینه‌ای برای ثبت‌نام پیش بینی نشده است.

وی تأکید کرد: در مدارس ابتدایی تنها هزینه دریافتی، هزینه کتاب و حق بیمه دانش‌آموز به مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ تومان و در دوره متوسطه اول و دوم صرفاً حق بیمه دانش‌آموز دریافت می‌شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش استان با بیان اینکه کتب دوره متوسطه اول و دوم شهریورماه توسط کتاب‌فروشی‌ها توزیع می‌شود، اضافه کرد: به غیر از حق بیمه مدارس متوسطه حق دریافت هزینه دیگری را ندارند.

به گفته معرفت در دوره پیش‌دانشگاهی، کاردانش و فنی و حرفه‌ای کتاب از طریق مدارس و با قیمت روی جلد آن توزیع می‌شود و به همین دلیل در هنگام ثبت‌نام صرفاً هزینه خرید کتاب دریافت خواهد شد.

وی افزود: در عین حال ضوابط دریافت شهریه در مدارس غیردولتی مشخص شده و مدارس ملزم شده‌اند که هزینه ثبت‌نام را در بنری در ورودی مدرسه نصب کرده و در معرض دید اولیا قرار دهند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش استان با تأکید به اینکه دریافت مبالغ مازاد قابل پیگیری است، ادامه داد: هرگونه تخلفی در این راستا قابل انعکاس به سامانه پاسخگویی به شکایات اداره کل است.

معرفت تأکید کرد: در این سامانه شکایات از طریق خود وزارت خانه نیز قابل مشاهده است و هر شکایتی ظرف ۴۸ ساعت تائید و تا هفت روز اعلام نظر می‌شود.

وی افزود: هر مسئولی در این خصوص کوتاهی کرده باشد، می‌بایست پاسخگو بوده و دلیل تأخیر در روند رسیدگی به شکایات را طرح کند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد آموزش‌وپرورش استان در گفتگو با مهر افزود: علاوه بر این اولیا و دانش‌آموزان می‌توانند هرگونه دریافت هزینه مازاد ثبت‌نام را به شماره تماس ۳۳۵۲۱۴۶۰ اعلام کنند.

معرفت خواستار هوشیاری اولیاء دانش‌آموزی در خصوص روند ثبت‌نام مدارس شد و گفت: انتظار می‌رود هر مدرسه‌ای مغایر با قوانین رفتار کرده معرفی شود.

پایگاه خبری ارس رسا آماده دریافت گزارش های مردمی از هر گونه دریافت هزینه مازاد ثبت نام دانش آموزان در سراسر استان اردبیل است.

انتهای پیام/

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2863
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802478
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي