17:06:34 - دوشنبه 20 ژوئن 2016
محمدی:
استان بلد نیست از کشت و صنعت مغان دفاع کند/ شرکت تا زمانی که عوام زده است مشکل خواهد داشت
وی با یادآوری اینکه در هشت سال دولت گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به کشت و صنعت مغان وارد شده است خاطرنشان کرد: از وقتی وارد تیم مدیریتی شرکت شده‌ام عزم خود را جزم کرده‌ایم تا اجازه ندهیم باند مافیایی که آرزوی به دست آوردن مفت و مجانی کشت و صنعت مغان را داشتند و دارند به هدف خود دست یابند. بنده تا زمانی که مدیریت این مجموعه را عهده‌دار هستم اجازه چنین کاری را نخواهم داد چرا که ما مخالف واگذاری سرسخت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی هستیم.

به گزارش ارس رسا، اروجعلی محمدی که از زمستان سال ۱۳۹۲ برای دومین بار بر مسند مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان منصوب و کار خود را آغاز کرده است در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران استان اردبیل از این شرکت عوامل این عقب‌ماندگی و مشکلات پیش آمده در این شرکت را تشریح کرد که در ذیل می‌آید:

photo_2016-06-20_16-46-27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما از ثروت خود نمی‌توانیم درست استفاده کنیم.
مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان سخن خود را با نگاهی به تاریخچه شوک‌های وارده به شرکت آغاز کرد و گفت: اولین شوک شرکت نیمه کاره ماندن آن در زمان انقلاب اسلامی و جنگ است. شوک دوم در زمان اخذ تسهیلات ۴۰میلیارد تومانی از بانک وارد شد که با آن کارخانه قند، لبنیات و خوراک دام راه‌اندازی گردید و قرار شد بازپرداخت آن از محل درآمد شرکت باشد، شوک سوم با استخدام ۲ هزار نفر نیروی فصلی و رسیدن کارکنان آن به ۴هزار نفر و بعد از پایان جنگ تحمیلی و استخدام ۳هزار نفر دیگر و پایین آمدن راندمان، افزایش پرسنل و درآمد پایین وارد شد و شوک چهارم با بازنشسته و بازخرید کردن مدیران و کارشناسان متخصص و آن هم به بهانه‌های مختلف نظیر قانون کار سخت و زیان‌آور و پرداخت حدود ۳۰میلیارد تومان بابت ترمیم بیمه قبلی می‌باشد در حالی که واقعیت چیز دیگری بوده است.
اروجعلی محمدی با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت باید یک بنگاه اقتصادی باشد در حالی که به بنگاه اجتماعی تبدیل شده است افزود: این شرکت در مسیر تکاملی خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را متحمل شده است و راهی طولانی نیز پیش رو دارد. این شرکت با هر نیتی که پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی‌مان پایه‌گذاری گردیده، با بینش متعهدانه و کار شبانه‌روزی مدیران و با پایمردی و پشتکار کادر صحرائی و فنی و ستادی خود، از اوان انقلاب اسلامی توانسته است با پیگیری در جهت نیل به اهداف پیش بینی شده، در منطقه محروم مغان، منشاء خیر و برکت باشد و این اثر به یاری خداوند سبحان همچنان مستدام خواهد بود. بر این باوریم که این شرکت می‌تواند با حمایت‌های دولتی و به دور از نگاه دلال‌بازی، روی پای خود ایستاده و به بهره‌وری کامل و سوددهی برسد.

photo_2016-06-20_16-46-44
وی حمایت از منافع ملی را وظیفه همگانی دانست و اضافه کرد: این شرکت، بنگاه ملی است ولی استان بلد نیست از آن دفاع کند. با اینکه خاک مغان، حاصلخیز و میزان مرغوبیت آن بالاست ولی ما از ثروت خود نمی‌توانیم به درستی استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم اردبیل توسعه یابد باید مغان توسعه یابد چون راه توسعه و نجات کشور و استان اردبیل از مغان می‌گذرد. باید از خودمان بپرسیم که چرا ما در ۴۰ هزار هکتار نمی‌توانیم کار کنیم؟
این مسئول با اشاره به اینکه یک درصد تورم، افزایش ۳٫۵ درصدی هزینه دولت را به دنبال دارد و به همین میزان تولید ملی را از بین می‌برد گفت: تمام برنامه‌هایی که در جهت سوددهی در سال ۱۳۸۴ با کاهش نیروی ثابت شرکت به ۲ هزار و ۸۰۰ نفر انجام گرفته بود در طی سال‌‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ نقش بر آب شده و بیش از ۳ هزار نفر جدید استخدام شده و برای توسعه و حداقل حفظ وضعیت آن موقع هیچ تلاشی صورت نگرفته و روز به روز وضعیت آن بدتر شده است.
محمدی اظهار داشت: به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۴ باید تعداد دام‌ها به ۳۷ هزار راس می‌رسید که این امر تحقق نیافته و ۱۹ هزار راس دام از بین رفته است. از بابت عدم کارآمدی مجتمع دامپروی و تولید محصولات لبنی هم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از محل تولید شیر و گوشت در این مدت دچار زیان شده و بیش از ۳۰ هزار فرصت شغلی از دست رفته است.
وی به برنامه‌های در دست اجرای شرکت برای توسعه بخش دامپروری اشاره و اضافه کرد: در بخش دامپروری به سمتی می‌رویم که تعداد دام را به ۵۰ هزار راس برسانیم و با خرید سردوش‌های جدید و از بین بردن فرآیند معیوب تولید غذا، افزایش شیر و سلامتی گله ایجاد نماییم.
محمدی اضافه کرد: خائنانه‌ترین عمل رخ داده در حوزه دامپروری در سال‌های اخیر، تامین و نگهداری علوفه و غذای دام‌ها به شکل ناصحیح بود به طوری که سالانه یک هزار و ۹۰۰ دام در شرکت کشت و صنعت مغان تلف شده است.

photo_2016-06-20_16-46-37
وی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه این شرکت و ایجاد رابطه ناسالم با کشتارگاه‌های محلی برای خرید دام‌های این شرکت با کمترین قیمت تصریح کرد: از بدو ورود به شرکت، به این رابطه ناسالم پی بردم و اجازه ندادم ۱۶ میلیارد تومان پول به جیب عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب که می‌خواستند از این طریق ارتزاق کنند برود.
اجازه نمی‌دهیم باند مافیایی، کشت و صنعت مغان را مفت و مجانی تصاحب کند
مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان انحلال انبار مرکزی، خرید غیرمتمرکز و بودجه آزاد در دوران دولت نهم و دهم را اوج مصیبت و فلاکت شرکت کشت و صنعت مغان اعلام و تصریح کرد: از زمان حضورم در شرکت، ۱۸ هزار جنس جدید ثبت نشده، ثبت شده و کشتارگاه شرکت احیا گردیده است.
محمدی با بیان اینکه با این وضعیت کشت و صنعت مغان، از لحاظ فنی شکست خورده است خاطرنشان کرد: با این حال ما از احیای شرکت ناامید نیستیم و با بهره‌گیری از مشاوران متخصص در حوزه دامپروری، زراعت، باغ و امور اجرایی و بکارگیری افراد مجرب، در جهت بازسازی و بازنگری در تمام بخش‌های شرکت برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم و با موفقیت پیش می‌رویم که خرید ۵ دستگاه شیردوش، ۱۹ دستگاه تراکتور، ۱۰ دستگاه کمباین، احداث ۵ واحد گوساله دانی و ۵ واحد سالن شیردوشی، تجهیز آزمایشگاه‌های شرکت و تغییر شیوه آبیاری در این راستا انجام گرفته است.
وی با یادآوری اینکه در هشت سال دولت گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به کشت و صنعت مغان وارد شده است خاطرنشان کرد: از وقتی وارد تیم مدیریتی شرکت شده‌ام عزم خود را جزم کرده‌ایم تا اجازه ندهیم باند مافیایی که آرزوی به دست آوردن مفت و مجانی کشت و صنعت مغان را داشتند و دارند به هدف خود دست یابند. بنده تا زمانی که مدیریت این مجموعه را عهده‌دار هستم اجازه چنین کاری را نخواهم داد چرا که ما مخالف واگذاری سرسخت کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی هستیم.

photo_2016-06-20_16-46-11
محمدی هزینه روزانه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را ۷۰۰ میلیون تومان اعلام و از برنامه‌ریزی برای هزینه کرد ۴۰ میلیارد تومانی برای توسعه کشت و صنعت خبر داد و افزود: درآمد شرکت در سال ۱۳۹۱، ۱۱۰ میلیارد تومان و این میزان در سال ۱۳۹۴، ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۲۹۰ میلیارد تومان برسد و هدف‌گذاری ما رسیدن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان است.

بر خلاف برخی اظهارنظرهای نادرست،‌ بنیه شرکت کشت و صنعت درست بنا گذاشته شده است
این مسئول با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، بنگاه تولید سرمایه است و اگر با دید اقتصادی و توسعه تلاش شود تولید ناخالص‌ آن سه برابر و برای ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود تصریح کرد: بر خلاف برخی اظهارنظرهای نادرست،‌ بنیه این شرکت درست بنا گذاشته شده است. نباید این اصل را فراموش کنیم که خشت اول کشت و صنعت کج بنا نشده، بلکه می‌تواند قوی‌تر از شرکت‌های زراعی همچون گلپایگان عمل کند. دلیل اینکه این شرکت نتوانسته است به آن جایگاهی که پیش‌بینی شده است دست یابد این است که در ۲۰ سال گذشته، سرمایه‌گذاری برای آن نشده است به بیان دیگر شرکت تا زمانی که عوام زده است مشکل خواهد داشت.
محمدی حرکت در مسیر افزایش حقوق کارکنان و کارگران و کاهش سهم پیمانکار را از برنامه‌های در حال اجرای شرکت کشت و صنعت مغان عنوان و خاطرنشان کرد: تولیدات شرکت باید از مزرعه تا سفره باشد یعنی اینکه زراعت ما باید کالایی را تولید کند که به سفره مردم برود. ما باید تولید کننده بذر باشیم و در سمت دانش بنیان حرکت نماییم، گلخانه و صنایع تبدیلی گوشت و روغن و لبنیات در شرکت راه‌اندازی شود. هدف‌گذاری شرکت بر این است تولیدات کیفی‌تر انجام شود به طوری که خروجی و ثمره تولید ما باید در بخش‌های مختلف سر سفره مردم مهیا باشد.
وی با اشاره به اینکه برخلاف تفکر عام شرکت کشت و صنعت مغان به جای کارگران ساده به نیروهای متخصص، مجرب و کار بلد نیاز دارد اظهار داشت: بر این باورم نیروهای فعال در کشت و صنعت مغان کار جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهند و قطعاً این مجموعه، کانون خاص مدیریتی است، هر چند که برخی از ایرادات و اشکالات نیز مطرح می‌شود که ما آن را با جان و دل قبول و برای حل آن تلاش می‌کنیم.

photo_2016-06-20_16-48-30
مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان خاطرنشان کرد: با توجه به انتظارات مسئولین از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و نیاز شدید زارعین و کارشناسان اجرائی سازمان‌های کشاورزی به آموزش‌های عملی کشاورزی و به ویژه بالا رفتن سطح آگاهی کشاورزان کشور نسبت به سلامت و بهنژادی نهاده‌های مصرفی و نقش و ارزش به سزای کاربرد بذرهای اصلاح شده، نهال مرغوب و تلیسه اصیل در افزایش قاطع تولید، این شرکت در نظر دارد در ادامه راه خود، همگام با سیاست‌های اقتصادی کشاورزی نوین جهانی، در فعالیت‌های خود تحولی ایجاد نموده و در عرصه تولید به صورت جدی نقش آفرینی نماید و تحقق این فعالیت‌ها، امکانات، جایگاه ویژه و محیط ایزوله‌ای را می‌طلبد که بستر کم نظیر آن در کشت و صنعت مغان به طور کامل فراهم می‌باشد.

photo_2016-06-20_16-48-37 photo_2016-06-20_16-47-57 photo_2016-06-20_16-45-48

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 7672
  • بازدید دیروز: 9569
  • کل بازدیدها: 4944697
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي