14:01:32 - جمعه 9 سپتامبر 2016
افزایش چشمگیر محصولات ایران در آذربایجان و سهم ناچیز استان در این بازارها
از ماه مارس امسال تا کنون حجم معاملات تجاری میان دو کشور تا میزان ۷۰ درصد افزایش یافته و در عرض ۴ ماه اخیر ایران مبلغ ۱۷۸٫۵ میلیون دلار کالا به آذربایجان صادر کرده است.

به گزارش ارس رسا ، محمد ابراهیم نقی زاده وابسته تجاری ایران در آذربایجان از افزایش ۷۰ درصدی حجم معاملات تجاری میان تهران و باکو خبر داد.

photo_2016-08-07_18-38-08

نقی زاده در کنفرانس مطبوعاتی که در آذربایجان تشکیل شده، گفته: از ماه مارس امسال تا کنون حجم معاملات تجاری میان دو کشور تا میزان ۷۰ درصد افزایش یافته است که رقم قابل توجهی است.

وی همچنین از افزایش میزان صادرات کالاهای تجاری آذربایجان به  ایران نیز سخن گفته و گفته ؛ اگر میزان صادرات محصولات آذربایجان در سال گذشته به ایران ۱۵ میلیون دلار بوده است ، این میزان تنها در سه ماه اخیر سال جاری به دست آمده است.

به گفته نقی زاده در عرض ۴ ماه اخیر ایران مبلغ ۱۷۸٫۵ میلیون دلار کالا به آذربایجان صادر کرده است که انتظار میرود این رقم تا پایان سال جاری بیشتر از میزان فعلی نیز افزایش یابد.

لازم به ذکر است که استان اردبیل با وجود برخورداری از طولانی ترین مرز مشترک در میان استانهای مرزی کشور با همسایگان (حدود ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان) و دروازه ورود به کشور آذربایجان ،همچنین به عنوان یکی از استانهای زرخیز و پیشتاز در تولید محصولات کشاورزی و دامی ، نه تنها سهم درخور شایانی از صادرات محصولات و کالاهای تولیدی به این کشور هم مرز ندارد، بلکه سهم ناچیزی نیز از حجم صادرات محصولات ذکر شده، بواسطه گذرگاههای و گمرکات مرزی خود به این جمهوری تازه استقلال یافته دارد که در جای خود تامل برانگیز است.

به نظر میرسد در چنین دوره ای که داشتن روابط مطلوب و دیپلماتیک با کشورهای جهان خصوصا همسایگان از شروط اصلی برای برخورداری از اقتصادی پویا و تجارتی شناور باشد، دست اندرکاران استانی و شهرستانی با وجود مهیا بودن شرایط و زیر ساختهای لازم جهت انجام معاملات فی مابین،خصوصا از زمان لغو تحریمها که محدودیتها نیز به میزان محسوسی کاهش یافته، از برقراری مناسبات و  روابط دیپلماتیک دو جانبه رنج برده و نیازمند تقویت روابط تخصصی تر در این زمینه هستند تا سهم قابل توجهی از حجم صادرات محصولات خود به این کشور را به دست آورند.

با نگاهی به حجم معاملات و صادرات استان آذربایجان شرقی به جمهوری خود مختار نخجوان که تنها یکی از استانهای کشور همسایه محسوب میشود ، این ضعف بیش از پیش مشهود و تلاش دست اندرکاران  در این زمینه را ضروری و لازم الاجرا می نماید.یکی از راهکارهایی که میتواند زمینه ساز توسعه و تقویت در این زمینه باشد ، پیشنهاد استقرار یک دیپلمات کارکشته و مجرب در شهرستان مرزی پارساباد به عنوان معاونت بین الملل فرمانداری جهت انجام مراودات لازم در زمان حضور هیئت های تجاری و اقتصادی خارجی در این شهرستان میباشد که تاکنون از وجود آن بی بهره بوده یم و میطلبد که شهرستان پارساباد به عنوان منطقه ای دارای بیشترین مرز مشترک با کشورهای همسایه از این پتانسیل برخوردار باشد، که فقدان آن در سالهای گذشته پیامدهای زیان باری را نیز به دنبال داشته است.

گزارش از رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1479
  • بازدید دیروز: 1190
  • کل بازدیدها: 4902552
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي