18:10:28 - چهارشنبه 24 مه 2017
مالک رضایی؛
امریکا ذاتا نظامی بحران زی و متناقض است
اولین سفر خارجی ترامپ به مقصد ریاض ،با قرار داد سنگین تسلیحاتی، هر هدفی هم که داشته باشد ،قادر به کتمان این استراتژی مهم نیست که امریکا بدون گسترش شبکه ی میلیتاریسم به خاورمیانه، قادر به ادامه ی حیات اقتصادی خود نیست.

 

به گزارش ارس رسا؛ اولین سفر خارجی ترامپ به مقصد ریاض ،با قرار داد سنگین تسلیحاتی، هر هدفی هم که داشته باشد ،قادر به کتمان این استراتژی مهم نیست که امریکا بدون گسترش شبکه ی میلیتاریسم به خاورمیانه، قادر به ادامه ی حیات اقتصادی خود نیست.
برگشت دلارهای نفتی به هر قیمت ممکن هدف کاخ سفید نشینان است واز نظر آنها هزینه ی گران آفندی و پدافندی ،حکم محتوم منطقه است که باید از جیب ملتها پرداخته شود.این بار پروژه ی ” ایران هراسی” در دستور کار آنها قرار گرفته است.
آمریکا دوباره در مسیری قرار گرفته است که نئوکانهای آن کشور ترسیم کرده اند.آنها هنوز از سرگیجه ی این جمله تاریخی گورباچف رهایی نیافته اند که در اولین دیدار خود با رونالد ریگان ،همچون پتکی سهمگین بر سر او فرود آورد.

«عالیجناب حامل خبر بدی برای شما هستم. شما را از داشتن دشمن محروم خواهیم کرد»

با این جمله،سیاست اقتصاد جنگی امریکا و برگشت دلارهای نفتی و ادعای حمایت آمریکا از جهان آزاد در مقابل شوروی و «شوروی هراسی» و… به پایان خود میرسید.چاره ای باید اندیشیده می شد.
یکباره،نظم نوین جهانی و مبارزه با تروریسم ونظریه «برخورد تمدنها» مطرح شد. سخنی که پهلوان جدید فکری«ساموئل هانتینگتون» آن را بر سر زبانها انداخت
اصابت پرنده های باروت به برج دوقلو بر سرعت اشاعه این فکر ساختگی افزود و بهانه جدیدی به دست امریکا داد تا ماشین جنگ خود را به کار اندازد..
«لویاتان» دوباره به پا خاست.
بخت با افراط گری جرج بوش یار بود.اومتحدینی از جنس افراط درهمه جای جهان داشت.طوفان شرارت امریکا به بهانه یازدهم سپتامبر که «تری میسون » در اثرمعروفش آنرا یک فریب وحشتناک خواند، به همسایگی دیوار به دیوار ایران درشرق وغرب آن رسید. اما جرئت تعرض به یک وجب از سرزمینی که جهانیان، ندای مردم سالاری را ازآن شنیده بودند، نکرد.تهران قبل از اروپا ازعاملین واقعه یازده سپتامبر ابرازانزجار کرده بود.
به رغم این لشگرکشی، درمان درد بی درمان اقتصاد امریکا ممکن نشد. بحران در ذات نظام سرمایه داری لانه کرده بود.
حادثه دیگری درراه بود، که خواب از چشمان خزانه داران مالی امریکا می ربود.
ناگهان جهان سرمایه داری با افق تاریکی ازیک واقعیت تلخ مواجه شد،که علمای اقتصاد آنرا «فوق بحران»نامیدند. طوفان بحران«وال استریت» آغاز شد. ودر طول کمتر از بیست روز کل جهان را درنوردید و به هر جایی که بوی سرمایه وسرمایه داری شنید،سر کشید. درعرض یک ماه، جهان سرمایه داری صدها بار عزرائیل را به چشم خود دید اما حسب عادت، سخت جانی کرد.هر کشور به اندازه سرمایه ای که داشت دچار تب و لرز شد و هستیش در معرض خطر قرار گرفت اما امریکا به دلیل ماهیت بحران و وسعت سرمایه، درکانون آن قرارداشت.در روز نخست بحران، یک هزار میلیارد دلار،ازدارایی مالی این کشور ارزش زدایی شد و درفاصله ده روز بعدی این رقم به دو هزار میلیارد دلار رسید. کمک هفتصد میلیارد دلاری بوش به «بورس وال استریت»هم گرهی از کار فروبسته اقتصاد امریکا نگشود.
آیا امپراطوری دلار به پایان راه خود رسیده بود؟
امریکایی که تا آن زمان به مدت بیش از نیم قرن برای جهان یک راه بود اکنون به یک مسئله و مشکل مبدل گشته بود.
خوشنامی از وجود این کشور به طور کلی رخت بر بسته بود و روند آزادیخواهی ودموکراسی خواهی جهان ، دیگر با عربده کشی امریکایی میانه ای نداشت. نئوکانهای امریکا وتیم جرج بوش قربانی این نفرت جهانی شده ودرمیان انبوهی ازهو کردنها ،کاخ سفید را ترک گفتند.
نوبت به «باراک اوباما» رسید .او متوجه شده بود که آمریکا مرتبا درد خود را به جهان سرایت میدهد. وبحران را به فراسوی مرزهای خود منتقل میکند و از این نظر در کانون نفرت جهانی قرار دارد. دریافته بود که دنیای متحول چنین رویکردی را ازاین کشور نخواهد پذیرفت.و لذا با شعار تغییر این وضعیت به میدان آمد. از همین نظر بود که تا حدودی هم با اقبال جهانی روبرو شده بود. جایزه صلح نوبل یکی از این رویکردهای مثبت جهانی به او بود. گرچه در برخی مناطق جهان رابطه غلط امریکا با دموکراسی براوهم تحمیل شد.اما با رویه ای که در پیش گرفت تا حدودی قادر به اصلاح مسیری شد که اسلاف جمهوری خواه او طی کرده بودند .او مطابق وصیت روزولت ،آهسته سخن می گفت اما چماقش را زیر بغل پنهان نگه داشته بود.
امروز آن چماق بدست دونالد ترامپ، آشکار است و به نظر می رسد با قراردادهای سنگین تسلیحاتی با عربستان و…تحمیل هزینه ی سنگینی از تجارت میلیتاریستی و جنگ طلبانه بر منطقه در دستور کار اوست.
امریکا و عربستان باید هزینه ی این ماجراجویی میلیتاریستی خود را در منطقه به قیمت انزوای جهانی بپردازد .
به نظر می رسد “ظریف” و همکاران او در پایتختهای جهان روزهای پرکاری پیش رو دارند .

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5150
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804765
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي