19:04:28 - سه‌شنبه 14 نوامبر 2017
اُهم ترینِ، چالش ها و مطالبات مردم شهرستان پارس آباد مغان درآستانه سال ۱۴۰۰ خورشیدی
تا زمانیکه در جامعه مدیران به دنبال لابی گری و زد و بندهای سیاسی هستند،تا زمانی که مدیران برای ترقی پله های سیاسی منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح میدهند و تا زمانیکه توازن قدرت در دست اکثریت بوده و اقلیت را به حاشیه برده و نادیده میگیرند،توسعه متوازن امری محال و غیر ممکن است.

ارس رسا – رضا امیرپور – در طول سالهای اخیر خصوصا استقرار یافتن دولت دوازدهم استان اردبیل آبستن حوادث و تحولات بسیاری بوده است بموازات آن جغرافیایی سیاسی شمال استان نیز بر مدار این تحولات  که پاشنه آشیل آن حقابه مغان از رود ارس و سد خدافرین است،سبب استحاله دستاوردها و سیاست های این سرزمین اسپهبد نشین در دوران باستان شده است.

در چشم انداز سال ۱۴۰۰ خورشیدی مردم شهرستان پارس آباد مغان علیرغم سپری شدن دهه های مدید از عمر پربار انقلاب اسلامی،همچنان کاستی ها و نواقصات کثیری برای رسیدن به افق توسعه دارند که روز به روز منفعل تر شده و از شدت آن کاسته میشود.

از جمله این پروژه ها و طرحها که از لحاظ اقتصادی نیز چشمگیر بوده و خلاء آنها در منطقه بشدت احساس میشود،تعریف ردیف بودجه برای اکتشاف نفت مغان است که بعد از انجام مطالعات اولیه و وعده مسئولان برای تامین اعتبار این طرح که یکی از ضروریات استان و حتی کشور است، که این نیز به مانند دیگر پروژه های منطقه مورد مداقه قرار نگرفت لذا پس از زمین گیر کردن قطب کشاورزی مغان و استثمار حقابه کشاورزان و فرصت سوزی های بسیاری از جمله فعالیت گمرک اصلاندوز یا بندر به اصطلاح خشک و اتصال پارس آباد به کریدور بین المللی شمال جنوب ،که قربانی سیاست نخ نمای(هدف وسیله را توجیه میکند)برخی مسئولان سودجو و عاشق کرسی،( …داری)شد، نفت مغان بعنوان اصلی ترین جایگزین این پروژه ها و تنها ترین برگ برنده برای ایجاد اشتغال پایدار اهالی منطقه و رونق بخشیدن به رکود تجاری و پویایی اقتصاد در دورنمای منطقه باشد. مضافا اینکه علیرغم سپری شدن سی و اندی سال از وعده های مسئولان در راستای حل مشکل لاینحل صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان پشتوانه کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی، همچنان به وقت خود باقی است.

احیای تالاب ها و آثار باستانی و تاریخی منطقه از جمله قلعه ورثان یا اولتان،تپه نادری،گورستانهای تاریخی در پهنه دشت مغان و گشایش آنها که بسیاری از آنها به دوران باستان و هزاره اول قبل از میلاد برمیگردد. سرمایه گذاری امکنه های گردشگری و تفریحی و درصورت عدم تامین اعتبار، واگذاری آنها به بخش های خصوصی برای پویایی و نشاط بیشتر منطقه و جذب گردشگران شهرهای دیگر حتی فراتر از آن کشورهای همسایه و همجوار که بسیاری از مردم منطقه ما به آنها سفر میکنند، با برگزارهای تورهای گردشگری و تفریحی میتوان سبب رونق صنعت گردشگری و توریسم در منطقه شد.

تکمیل و تامین اعتبار تصفیه خانه بزرگ پارس آباد در شرایطی که بنا به گفته مسئولان و کارشناسان علنا آب آشامیدنی را فاقد شرایط بهداشتی لازم دانسته و حتی در مواقع لزوم احتیاط و  اطمینان کامل در استفاده از آبهای کشاورزی تا سبب آلودگی محصولات کشاورزی ناشی از آبیاری با آب آلوده دامن گیر اهالی نشود.

جاده یا قتلگاه مغان که از مرحله بحران سپری شده و تبدیل به فاجعه انسانی شده است در سایه بی توجهی برخی مسئولان و نمایندگان متولی در سالهای دور و نزدیک همچنان در انتظار تامین اعتبار، بی رحمانه به گرفتن و بلعیدن حیاط انسانها ادامه می دهد.

از دیگر مطالبات مهم و حیاتی قابل ذکرکه بعد از خاکسپاری کشاورزی مغان چندان امیدی به رونق و ایجاد آن نیست الا اینکه عده ای در سایه پروپاگاندا و طرح موضوع ایجاد و الحاق منطقه آزاد تجاری صنعتی برای خود وقت و اعتبار خریدند تا به اصطلاح  تشتشان از بام نیفتد.

و به غایت فرمانداری ویژه که سرآمد و کلید حل نیمی از مطالبات مردم و آمایش منطقه به شکل گیری و نهایی شدن این دستاورد بستگی دارد در شرایطی که مسیر مصوب شدن آن نیز با توجه به اینکه دو مورد از موارد ۵ گانه ویژه شدن را دارا ست،تا حدود زیادی هموار شده است و دست انداز لاینحلی برای عبور از این قلم برگ برنده مشاهده نمی شود تبدیل و مستقر شدن ۴ اداره کلیدی به اداره کل،ارتقاء رتبه فرماندار ویژه بعنوان معاون استاندار از جمله مزایای مهمی هستند که در راستای بستر سازی عملی برای توسعه و نیز محرومیت زدایی و توزیع عادلانه منابع و بودجه شهرستان نقطه عطفی خواهد بود.

اینها تنها بخشی از مطالبات به جا و به حق مردم هستند که میبایست تاکنون محقق میشد ولی در سایه برخی موارد و موضوعاتی که عنوان شد و به دلیل برخی ملاحضات بسیاری از موارد دیگر نیز عنوان نشد،تاکنون عقیم و از یادها مغفول مانده است.

هیچکدام از این مسائل و موارد محقق نخواهد شد تا زمانیکه نگرش ها و تفکرات مدیران در جامعه عوض نشود مدیر و وزیر و رئیسی که بدوت در نظر گرفتن مسائل کمی و کیفی بدلیل تعصبات و وابستگی های قومی و قبیله ای و منطقه جغرافیایی اقدام به اتخاذ تصمیم میکند،یا تحت فشار و با وعده تحقق جایگاه ماسب برای خودش تصمیم میگیرد و یا با استفاده از موقعیت های لابی گری مناسب اقدام به تصمیم گیری و تصمیم سازی میکند،امیدی به تحقق وعده ها و برابری و توازن ثروت و اقتصاد نیست.

تا زمانیکه در جامعه مدیران به دنبال لابی گری و زد و بندهای سیاسی هستند،تا زمانی که مدیران برای ترقی پله های سیاسی منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح میدهند و تا زمانیکه توازن قدرت در دست اکثریت بوده و اقلیت را به حاشیه برده و نادیده میگیرند،توسعه متوازن امری محال و غیر ممکن است.

تا زمانیکه مطالعات،پژوهش و کار کارشناسی جای خود را به پارتی بازی و زد و بندهای پشت پرده و الله بختکی یدهد تلاش برای ایجاد توازن در جامعه کاری عبث و بیهوده خواهد بود.وقتی وزیر و معاون وزیر و استاندار و مدیر کل و …  با اشرافیت و علم و آگاهی به اینکه تصمیم اتخاذ شده بی هیچ قید و شرطی غلط و اشتباه است اما بدلیل تعصبات کورکورانه و وابستگی های سببی و نصبی و با اغماض از این واقعیتها عبور میکند،نباید در فکر توسعه متوازن و توزیع عادلانه ثورت و قدرت بود.

لذا تا زمانیکه معیارهای مدیران برای تصمیم گیری توجه به مسائل جناحی ، حزبی ، قومی  و سود و منافع فردی و گروهی بوده و دست مدیران فاسد و فاسق،طماع و سودجو و خائن از مراکز تصمیم گیری قطع نشود،عدالت در جامعه گسترانیده نخواهد شد.

در واقع عمده ترین چالش جامعه ما خصوصا استانها و مناطق دورافتاده اکنون نه تنها چالش اعتبار و بودجه و امکانات نیست،بلکه فروتر از آن عدم توجه به معیارهای توسعه و شناخت صحیح و غیر علمی مدیران است که جامعه را در تور بی کفایتی و بی برنامگی گرفتار کرده است.

بر چسب ها: , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3082
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802697
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي