11:27:03 - دوشنبه 3 اکتبر 2016
ایبوپروفن دردهای ناشی از آرتروز را تسکین نمی‌دهد
یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با برشمردن عوامل زمینه‌ساز بیماری آرتروز مفاصل گفت: داروی ایبوپروفن تسکین‌دهنده درد ناشی از آرتروز نیست.

1226

به گزارش ارس رسا ، دکتر علی پناهی با اشاره به علائم و عوامل زمینه ساز آرتروز مفاصل گفت: به طور معمول، آرتروز با افزایش سن اتفاق می‌افتد و در ۶۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال نیز مشاهده می‌شود؛ یعنی سن، ابتدایی ترین عامل آرتروز است. سایر عوامل که آرتروز را جلو یا عقب می‌اندازد، عبارتند از: ژنتیک (برخی خانواده‌ها تا ۸۰ سالگی هم آرتروز ندارند و برخی افراد در ۳۵ ـ ۳۰ سالگی آرتروز شدید دارند)، اختلالات هورمونی و ضربه، از عوامل زمینه‌ساز آرتروز است.
وی با بیان این‌که مستعدترین مفصل در ابتلا به آرتروز، مفصل زانو است چون وزن بدن روی مفصل زانو فشار وارد می‌کند، اضافه کرد: عوامل هورمونی در بروز آرتروز نقش دارند. مثلا اگر سیکل‌های قاعدگی در خانم‌ها دچار اختلال شود، احتمال آرتروز بیشتر می‌شود. البته از سایر عوامل زمینه ساز آرتروز می‌توان به سابقه ضربه اشاره کرد. مفصل آسیب دیده در اثر ضربه مستعد آرتروز می‌شود چرا که ضربه می‌تواند به تمام اجزای مفصل آسیب برساند.

پناهی گفت: تغییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف نیز از جمله عوامل ایجاد این بیماری محسوب می‌شود. البته هر کدام از این موارد قابل اصلاح است و اگر اصلاح نشود می‌تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر شود.
این متخصص افزطود: نوع تغذیه می‌تواد آرتروز را تشدید کند. به عنوان مثال مصرف سدیم و نمک آرتروز را تشدید می‌کند. ترشی‌هایی مانند ماست و دوغ ترش درد زانو را افزایش می‌دهد؛ اما خوراکی‌هایی مانند توت، زنجبیل، آووکادو، سویا، کلم برگ، و ویتامین c اثر کاهنده درد در این افراد دارند یعنی ضددردهای طبیعی هستند. به افراد توصیه می‌شود، اگر مشکل عضلانی اسکلتی دارند توجه به آن را به تاخیر نیندازند زیرا گاه با ورزش درمانی، گرما درمانی، لیزر و مگنت‌تراپی مشکل برطرف می‌شود، اما اگر بی‌توجهی کرده و آسیب رباط و منیسک پیدا کنند، مراحل درمان سخت تر می‌شود.
وی ادامه داد: بیماران مبتلا به آرتروز زانو باید بدانند که در تسکین درد آرتروز، داروی استامینوفن موثر است، نه ایبوپروفن. پمادهای موضعی هم برای تسکین درد موثرند البته مصرف داروهای خوراکی و غضروف‌ساز، تاثیرش کمتر از ۵ درصد است. این داروها در مفصل جذب نمی‌شوند و غضروف نمی‌سازند، برای دیابتی‌ها خطرناکند و قند خون را در افراد مستعد بالا می‌برند.
او به مبتلایان توصیه کرد به ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بپردازند. به این ترتیب که بنشینند و پاها را دراز و صاف کنند. توپ خیلی کوچکی را زیر زانو قرار دهند یا یک دستمال کوچک را تا کنند و زیر زانو بگذارند. زانو را به سطح زمین فشار دهند و ۱۰ ثانیه زانو را سفت کنند و بعد از ۱۰ ثانیه به زانو استراحت بدهند. ۱۰ بار این کار را انجام دهند. اگر یک مفصل آسیب دیده، هر دو زانو را ورزش بدهند. این ورزش را روزی ۳ بار، صبح و ظهر و شب تکرار کنند. بهترین کار برای افراد مبتلا به آرتروز، آب درمانی است. این افراد بهتر است به استخر بروند و شنا کنند. بجز کرال پشت همه انواع شنا برایشان خوب است و اگر هم نمی‌توانند شنا کنند، در آب با قدم‌های بلند راه بروند. (رادیو سلامت)

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1750
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871557
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي