14:07:58 - سه‌شنبه 21 نوامبر 2017
سرمقاله
“با این پولها چه می توان کرد”، چالشی با عوارض ملی
یک تمثیل شاید موثر برای بیان ابعاد یک بحران، در تکرار بی قاعده و برخواسته از تعارض های سیاسی ضمن خالی شدن از مفهوم به موضوعی تخریبی تبدیل می شود که ابعاد آن فراتر از دعواهای سیاسی ساحت یک نظام را تهدید می کند و متاسفانه طرفین درگیری های سیاسی که از فریاد های گوش خراش خود کر می شوند بی توجه به ابعاد تخریب همچنان این تمثیلها را چون پتکی نه بر سر رقیب که بر سر منافع ملی می کوبند.

چالش “با این پول چه می توان کرد” زمانی با اقبال عمومی مواجه شد که در ارزیابی ابعاد اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی آنرا با هزینه کارهای مختلف مقایسه کردند در تقلید از مثال های که برای نشان دادن ابعاد ثروت افرادی مانند بیل گیتس استفاده می شود. این چالش همه گیر شد و از آن پس در هر موضوع منفی برای نشان دادن ابعاد مشکلات مورد استفاده قرار گرفت به شکلی به یک ضرب المثل مردن تبدیل شد.

اما این چالش به سطح ارتباطات مجازی و موضوعات منفی محدود نشد، امروز شاهد هستیم مقایسه بودجه های تخصیصی به موضوعات مختلف نیز با این ادبیات مورد نقد قرار میگرد که متاسفانه می تواند به جای یک ارزیابی منطقی با دادن یک مبنای غلط به اعتماد مردم لطمه بزند.

طرح مقایسه بین پرداختی ۲۰ میلیارد تومانی دولت به تیم های سرخابی با هزینه خرید کانکس جهت اسکان زلزله زدگان غرب کشور، یکی از تازه ترین دستاوردهای این مقایسه های خام و غلط انداز است.

زمانی که گوینده میزان بودجه تخصیصی به این دو تیم را با موضوع زلزله مقایسه می کند در نگاه اول یک مقایسه احساسی و منطقی می رسد ولی تبعات این ارزیابی چیست؟

زمانی که هیات دولت در یک نشست خود بالغ بر ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به آسیب دیدگان زلزله اختصاص می دهد، بزرگ کردن ارقامی مانند ۲۰ میلیارد تخصیصی به سرخابی ها آیا چیزی بیش از آنچه در مصوبه پیش بینی شده می تواند برای مردم زلزله زده داشته باشد؟

از سوی دیگر سئوال این است اگر پیشنهادی مانند خرید کانکس مطرح می شود مقیاس مطرح شده ۲۰ میلیارد تومانی برای خرید کانکس فارغ از اینکه چه تعداد کانکسی را تامین مالی می کند، آیا ساختاری برای نصب و تجهیز این کانکس ها وجود دارد؟ و طرح چنین موضوعاتی به غیر از زیر سئوال بردن توان اقتصادی کشور و بی اعتماد کردن مردم نسبت به تلاش های صورت گرفته برای رسیدگی به آسیب دیدگان نتیجه ای در پی دارد؟

واقعیت این است که مقایسه های غلطی از این دست تنها آدرس غلط دادن است، مشکل ما در مورد سرخ آبی ها و حتی رسیدگی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی کمبود منابع نیست بلکه مدیریت است، ما در برخورد با بحران ها و حتی اداره امور روزمره کشور با بحران جدی مدیریت و دانش پایه مدیریت مواجه هستیم و تا زمانی که این مشکل را برطرف نکنیم انتقاداتی از دست ” با این پول چه می توان کرد” فقط انحراف اذهان است و بس.

 

علی پاکزاد

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 614
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872270
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي