خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
19/02/16 20:56
شناسه خبر : 31467

با دستور ویژه دادستان پارس آباد سگ آزار دستگیر شد

دادستان عمومی و انقلاب پارس آباد از دستگیری فردی بنام یعقوب م در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت یک قلاده سگ که منجر به جریحه دار شدن افکار عمومی گردیده،خبر داد و گفت: فرد خاطی ظرف ۲۴ ساعت دستگیر و با قرار قانونی روانه بازداشت شد تا احکام مقتضی علیه متهم صادر شود. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از اقدام شنیع سگ آزاری و در نهایت سگ کشی یک فرد ناشناس در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و جریحه دار شدن عواطف و احساسات افکار عمومی ،امین رنجبر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پارس آباد دستور ویژه ای را برای دستگیری فرد خاطی صادر و فرد خاطی با پیگیری ضابطین قضایی و انتظامی دستگیر و علیه وی اقامه دعوی گردید.

پس از دستگیری یعقوب.م و صدور قرار بازداشت از سوی دادستان پارس آباد فرد خاطی روانه روانه بازداشتگاه شد تا پرونده مرحله صدور رای لازم را طی کرده و دستور مقتضی در خصوص فرد خاطی صادر گردد.

اگر چه سگ کشی، به معنای اخص آن در قوانین جزائی ایران جرم انگاری نشده، با این وجود، موضوع ضمان و جبران خسارت در قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی و همچنین جریحه دار شدن عواطف و احساسات عمومی، همراه باالزامات قانونی مقرر در اصل ۵۰ قانون اساسی به جهات حفاظت از محیط زیست بعنوان یک وظیفه ای همگانی، مساله ای جداگانه و قابل تعقیب، از حیث حقوقی و قانونی می باشد. مع الوصف، در صورت کشتار حیوانات مانند سگ ها موجب تهدید علیه بهداشت عمومی و متاثر شدن عواطف انسانی، به ترتیب مقرر در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی گردد؛ در این حالت، مسئولیت کیفری و قانونی مرتکب به تحمل یک ماه تا یکسال حبس مفروض است.

صرفنظر از مذموم بودن ایذاء و آزار حیوانات به اشکال گوناگون، تکرار و تدوام این روند، زنگ خطری جدی نسبت به وضعیت محیط زیست و حیات حیوانات در ایران و متاثر شدن افکار عمومی و رسانه ها بوده و سبب طرح مسئولیت های حقوقی و بین المللی دولت ایران و عاملین آن، حسب مورد خواهد بود که بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و تضمین حفظ حقوق آنها و نیز پیشگیری از تکرار حیوان آزاری و تعقیب مراتب ، همراه با ” تدوین نظام جامع حقوق حیوانات در ایران” تاکید می گردد.

لازم به توضیح است اقدام اخیر قانونی و شایسته دادستان پارس آباد مبنی بر پیگیری حقوق عامه که با تحسین افکار عمومی و استقبال رسانه ها همراه شده است، در راستای صیانت از حقوق عامه و از وظایف دستگاه قضاست که اقدامی شجاعانه و تحسین برانگیز محسوب می کردد.

رضا امیرپور