19:15:21 - جمعه 4 آگوست 2017
حجت الاسلام محمد باقر فلسفی؛
برخی از انتصابات استاندار اردبیل در شان او نبود
یکی از فعالان ستاد روحانی در اردبیل با اشاره به اینکه استاندار در انتصاب مدیرانی که دست خودش بود، نمره قبولی می گیرد، می گوید: دولت محلی نتوانست در انتصابات حامیان روحانی را راضی کند تا جاییکه برخی از انتصابات خدابخش به دلایل مختلف در شان خودش نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ حجت الاسلام محمد باقر فلسفی رئیس شورای عالی اصلاح طلبان استان اردبیل، رئیس ستاد اصلاح طلبان استان در سال ۹۶ و دبیر حزب اتحاد ملت استان و از روحانیون پیشگام سیاسی استان هستند که توانسته اند در مسیر سیاست و اصلاح طلبی گام های تاثیرگذاری بردارد.

با او در مورد پسا انتخابات اردبیل به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

به عنوان اولین سوال، عملکرد ستاد روحانی در استان اردبیل طی انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد ستاد دکتر روحانی در استان اردبیل با تمام فراز و نشیب هایی که داشت، مطلوب و قابل دفاع است. ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در کشور تا زمان ثبت نام کاندیداها تشکیل نشده بود برای همین ستاد استان اردبیل هم به مانند سایر استان های کشور در کمترین زمان شکل گرفت و تاثیرگذار شد. بعد از تشکیل ستاد مرکزی آقای دکتر روحانی بامسئولیت جناب شریعتمداری ،ستاد اردبیل و شهرستان های استان تشکیل و فعالیت هایش را شروع کرد.

تاثیر ستاد تبلیغاتی استان در رای آوری روحانی را چگونه می بینید؟

چند ماه قبل از انتخابات، مخالفان دولت می گفتند که دولت روحانی عملکرد قابل دفاعی ندارد اما ستاد ها برنامه ومواضع و عملکرد دکتر روحانی را به مردم تشریح کردند که نتیجه آن پیروزی دکتر روحانی در ۲۹ اردیبهشت ماه شد چرا که مردم به برنامه ها و اهداف کاندیداها نگاه کردند البته نباید ازحق گذشت که مناظره هاو مواضع صریح و روشن آقای دکتر روحانی کار را یکسره کرد اما اگر ستادهای دکتر روحانی نبودند، قطعا نه کسی از عملکرد دولت دفاع می کرد و نه کسی اهداف و برنامه های دولت را تبیین می کرد در مجموع ستاد اردبیل کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت و توانست نمایندگان فعلی، نمایندگان ادوار،اصحاب رسانه و قلم و جوانان و دانشجویان و تقریبا از همه اقشار جذب کرده و فعالیت کنند.

اصلاح طلبان چه جایگاهی در ستاد انتخاباتی روحانی داشته و چه نقشی ایفا کردند؟

شورای عالی اصلاح طلبان استان می توانست ستاد اصلاح طلبان را در استان تشکیل دهد اما برای انسجام و اتحاد بیشتر این کار را انجام نداد و چون هدف پیروزی دکتر روحانی بود لذا در قالب یک ستاد فعالیتها متمرکزشد وهمه اصلاح طلبان باهمه آنچه که درتوان داشتندخالصانه دکتر روحانی را یاری کردند طبیعی است که در تداوم کارنیز
هرگونه فعالیت دولت در استان را رصدنموده و حق اظهارنظر و نقد روشنگری را بخود محفوظ می دارد. اصلاح طلبان تنها تماشاگر نخواهند بود و نباید جوانان، دانشجویان و هزینه داده ها به مانند شن زیر قطار بوده و دیگران سوار بر قطار خودنمایی کنند.

برنامه شما برای بعد از انتخابات چه است؟ فعالان ستاد برای پیروزی دکتر روحانی تلاش کردند و به صورت کلی کسی دنبال منافع شخصی نبود. برای تحقق شعارهای دکتر روحانی و آرمان ها و جریان اصلاح طلبی تلاش می کردیم بنابراین دنبال منافع عمومی هستیم و از دولت محلی مطالبه گری خواهیم کرد.

بالاخره ستاد از مردم رای گرفت. برنامه ای دارید که رابط بین دولت محلی و مردم باشید؟ باید فعالان ستاد، احزاب شناسنامه دار اصلاح طلب و اصحاب رسانه کمک کنند تا این نقش ایفا شود. فعالان ستاد باید کمک کنند تا دولت محلی در مسیر شعارهای رئیس جمهور حرکت کند چرا که این فعالان با تلاش و هزینه خود این باور را در مردم ایجاد کرده اند که روحانی می تواند به مردم خدمت بیشتر و بهتری بکند بنابراین باید فعالان ستاد دنبال محقق شدن شعارهای رئیس جمهور باشند تا چهار سال بعد بتوانند از رئیس جمهور دفاع کنند به همین دلیل اگر در بدنه تصمیم گیری نباشند، نمی توانند از روحانی دفاع کنند وقتی جوان تحصیلکرده آگاه به مسائل روز حرکت خلاف جهت شعارها و برنامه های رئیس جمهور را ببیند دلسرد شده و قدرت دفاع نخواهد داشت.

عملکرد سیاسی دولت محلی در چهار سال گذشته را چگونه تحلیل می کنید؟

در مدیریت کلان استان انصافا در مقایسه با برخی استان ها آرامش روانی در استان حاکم شد اما در مساله انتصاب مدیران، عملکرد دولت محلی قابل نقد است. مدیرانی از دولت قبل وجود داشتند و با آنکه همراه دولت روحانی نبودند، چهار سال دراین دولت ابقا شدند و یا مدیرانی هستند که بیش از یک دهه است که در راس دستگاه اجرائی سایه افکنده اند. این مسائل مورد انتقاد ما است و باید قبول کنیم که قانون اساسی و فلسفه وجودی انتخابات برای چرخش مدیریت است. فلسفه وجودی دموکراسی در چرخش قدرت است. با وجود سه دوره مدیریت چهار ساله چگونه می توان چرخش قدرت را قبول کرد؟ اگر این چنین افرادی مدیر خوب بودند باید ارتقا می یافتند و اگرنه پس چرا باید به مردم استان تحمیل شوند؟

یعنی از انتصاب مدیران در دولت محلی ناراضی هستید؟

دولت محلی نتوانست در انتصابات حامیان روحانی را راضی کند اینطور نباید باشد که اصلاح طلبان شبانه روز با تمام توان خود برای پیروزی آقای روحانی تلاش نمایند و عده ای بدون کمترین هزینه پستهای مدیریتی را تصاحب کنند تازه طلبکار هم باشند. حضور یافتگان در انتخابات و رای دهندگان و حامیان دولت برای تغییر و تحول رای می دهند و بدون تغییر مدیران، تحولی انجام نمی شود به همین دلیل بر انتصاب مدیران نقد جدی داریم.

به انتصابات دولت محلی در اردبیل چه نمره ای می دهید؟

در این مورد باید چند بعدی به مساله نگاه کرد. تا یک سال پیش اکثریت نمایندگان استان غیرهمسو با دولت بودند و این مساله در انتصابات تاثیرگذار بود. برخی از انتصابات خدابخش به دلایل مختلف در شان خودش نبود. استاندار در انتصاب مدیرانی که دست خودش بود، نمره قبولی می گیرد اما در انتصاب مدیران برخی دستگاههای دیگر وضعیت فرق می کند. مطالبه و تلاش ما عدم ابقا و انتصاب مدیران دوزیست است.

یکی از انتقادات اصلی به دولت محلی در چهار سال گذشته عدم استفاده از نیروهای جوان و حامی دولت است. نظر شما در این مورد چیست؟

جوانان اصلاح طلب فارغ از الفاظ و تشویق های ظاهری سرمایه های اصیل جامعه هستند درصد کمی از وضعیت جوان کشور در فعالیت های سیاسی حضور داشته و به سرنوشت جامعه حساسیت نشان میدهند بنابراین باید قدر جوانان اصلاح طلب را دانست. وظیفه همه متولیان امر استفاده از این سرمایه ها است. رئیس جمهور اخیرا مجوز جذب دو هزار مشاور جوان را صادر کرده است که امیدواریم این جوانان جذب شوند. دولت قبلی در روزهای اخرش حدود هزار نفر را بدون چارت مشخص و تامین اعتبارات لازم در استان جذب کرد که سبب شد دولت در استفاده از نیروهایش، دستش بسته باشد. در مورد عدم جذب جوانان اصلاح طلب و حامی دولت متاسفانه برخی از دستگاه های استان نامهربانی کرده و راسا و با برگزاری آزمون های داخلی و بدون هماهنگی با مدیریت استان نسبت به جذب نیرو اقدام کردند و عمدتا هم غیروهای غیرهمسو با دولت را جذب کردند. متاسفانه نیروهای حامی دولت مظلوم واقع شده اند و مسئولان نباید از کنار اقدامات خودسرانه برخی دستگاه ها به راحتی عبور کنند.

عملکرد اقتصادی دولت محلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح هایی در استان اردبیل وجود دارند که نزدیک ۲۰ سال پیش آغاز شده اند اما تکمیل نشده اند. استان اردبیل مورد بی مهری قرار گرفته است به خصوص در دولت مهرورز که به برخی استان ها مهر توزیع کرد اما به استان اردبیل بی مهری کرد. با این وضعیت دولت روحانی، قوه مجریه را تحویل گرفت. دولت اول روحانی از کم درآمدترین دولت ها بود اما با این وجود برخی کارهای ماندگار در کشور و استان اردبیل انجام داده است. پایاب سد خدا آفرین شاهکار دولت در استان است. شاید برخی ها این مساله را مطرح کنند که دولت در این طرح نقشی نداشته است اما مساله این است که این پروژه بیش از یک دهه قبل تصویب شده اما اجرا نشده بود. دولت های قبلی برای اجرای این طرح همت نکردند اما دولت روحانی با تلاش های خود توانست این پروژه را اجرایی کند. سد عمارت گرمی هم در حال اجرا است و پروژه های دیگر هم درنقاط مختلف استان در دست اجرا قرار دارند. استاندار اردبیل در بعد عمرانی دارای تجارب ارزنده ای است من به مدیریت عمرانی آقای دکتر خدابخش باور دارم.

وضعیت اجرایی مگاپروژه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

منطقه ویژه اقتصادی که در حال اجرا است و به نوعی در حال تحقق است. لایحه منطقه آزاد هم توسط دولت به مجلس ارائه شد اما نمایندگان دیگر استان ها هم خواستار منطقه آزاد برای استان خود شدند به همین دلیل هیات رئیسه مجلس لایحه را به دولت پس فرستاد تا لایحه جامع تری در مورد مناطق آزاد ارائه دهد. تصویب و اجرای منطقه آزاد تجاری کار یک قوه نیست و باید قوای مختلف تلاش کنند تا این پروژه تصویب و اجرایی شود. پایان سد خداآفرین هم که در حال تحقق است اما در مورد وضعیت معادن اطلاعات زیادی ندارم.

به نظر شما دولت محلی توانست به وظائف خویش در زمینه معیشت مردم و اشتغالزایی عمل کند؟ رفع دغدغه های معیشتی مردم از وظائف دولت است. شعار دولت اول روحانی فراهم کردن محیط کسب و کار بود که گام هایی هم در این مورد برداشت. باید فرهنگ کار و تلاش در جامعه ایجاد شود. فرهنگ کار در جامعه ما مظلوم واقع شده است، هر کس به کار یدی کردن تن نمی دهد اما باید هر فردی در هر کاری که باشد، نسبت به کارش متعهد باشد و به درستی کار کند. اگر فرهنگ کار کردن ایجاد نشود، صنایع پیشرفتی نخواهد داشت و در نتیجه بیکاری و تعطیلی صنایع را شاهد خواهیم بود.

گفتگو: الهام عبدالعلی اوغلی

منبع:ساوالان خبر

انتهای پیام/

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4064
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803679
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي