11:46:52 - شنبه 26 دسامبر 2020
َسخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛
بی نتیجه بودن جلسه روحانی و قالیباف درباره بودجه
به باور مهدی طغیانی، اگر مجلس بدون رد کلیات، وارد اصلاح ساختار بودجه شود، دولت اعتراض می کند که شاکله بودجه به هم ریخته است. در این صورت شورای نگهبان، بودجه را تایید نخواهد کرد. چون مطابق قانون، تهیه بودجه با دولت است و تصویب آن وظیفه مجلس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از اقتصادسرآمد؛ مهدی بیک؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به ابهامات بودجه۱۴۰۰ گفت: مجموعه بحث های کارشناسی، حاکی است که بودجه از استاندارد، انسجام و اتقان لازم برخوردار نیست و مشکل ساز خواهد شد. موضوعاتی چون کسری عملیاتی بالا، سهم بالای اوراق مالی، پیش بینی خوش بینانه قیمت نفت و همچنین نامه مخالفت چند روز قبل مقام معظم رهبری در خصوص برداشت بودجه از صندوق توسعه و…از جمله مواردی است که کارشناسان معتقدند چالش های اصلی پیش روی بودجه را شکل می دهند. این روزها دیدگاه های کارشناسی را پیگیری می کنم و باید بگویم در خصوص ضرورت اصلاحات در بودجه، تقریبا میان کارشناسان، اجماع وجود دارد.
طغیانی در خصوص دیدگاه کلی نمایندگان در خصوص بودجه گفت: ۲رویکرد کلی در مجلس پیرامون بودجه وجود دارد. از یک طرف، برخی نمایندگان معتقدند که از جهت روشی، بودجه باید رد شود تا امکان اصلاح فراهم شود. یعنی مجلس با پاسخ منفی به کلیات، بودجه را عودت دهد. بعد دولت، برخی از اعداد و ارقام اصلی بودجه را اصلاح کند تا مجلس بتواند در خصوص جزئیات تغییرات لازم را ایجاد کند. از سوی دیگر برخی از نمایندگان نیز معتقدند با توجه به رویکردهای کلی دولت، راهکار مناسب تر آن است که مجلس خودش دست به اصلاح بودجه بزند و بودجه ای در تراز استانداردها فراهم کند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: نکته کلیدی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، آن است که اگر مجلس بدون رد کردن کلیات وارد اصلاح جدی بودجه شود، مانند برخی تجربیات سالهای قبل، دولت به اصلاحات بودجه اعتراض می کند و اصطلاحا اعلام می کند که شاکله بودجه به هم ریخته است. در این صورت شورای نگهبان، بودجه را تایید نخواهد کرد. چون مطابق قانون، تهیه بودجه با دولت است و تصویب آن، وظیفه مجلس است. یعنی اگر مجلس وارد تهیه بودجه شود یا شاکله کلی بودجه را تغییر دهد، با سد شورای نگهبان روبه رو می شود. بنابراین مجلس برای اصلاح ساختاری بودجه، محدودیت های قانونی دارد./ اقتصادآنلاین

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 49
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4871705
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي