10:19:43 - شنبه 7 دسامبر 2019
تحلیلی بر انتخابات مجلس یازدهم در شمال استان اردبیل
سوت آغاز ماراتن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان پارسآباد مغان پر صدا تر از همیشه به صدا درآمده است و نیم نگاهی به رخدادهای پیرامونی و لحظه نگاری های آن، نوید بخش رقابتی نفس گیر، پرشور و ماندگار خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ انتخابات مجلس در شهرستان پارسآباد مغان از دیرباز حساس و بانشاط بوده است و خاطرات تلخ و شیرین اجتماعی ماندگاری از آن در تقویم سیاسی – اجتماعی منطقه و حافظه تاریخی مردم، به امانت باقی مانده است.
پارسآباد مغان همواره رکورددار مشارکتهای اجتماعی بوده است و شگفتی های بسیاری را از فراز ها و فرودهای سیاسی و طایفه ای رقم زده است.
تغییر فرمانداری که زمانی خود از چهره های شاخص احتمالی این رقابت بود در دقیقه ۹۰ بازی کافی بود تا تنور داغ انتخابات مغان داغ تر از قبل گردد که لیست و ترکیب شورای اجرایی هیجان بازی را دوچندان کرد.
لیست پر از چهره های شاخص ثبت نام کنندگان در انتخابات تا پایان روز چهارم، هرچند کفه ترازو را به نفع اصولگرای سنگین تر می کند، لیکن درصد مشارکت اجتماعی مردم شهرستان پارسآباد مغان را در این دوره افزایش خواهد داد و اگر شورای محترم نگهبان تساهل و تسامح بیشتری را به خرج دهد، پیش بینی می شود در کنار ثبت یک رکورد و شگفتی دیگر، انتخابات در پارسآباد مغان به دور دوم کشیده شود.
پیش بینی ها و تحلیل های اولیه نشان میدهد انتخابات مجلس یازدهم در پارسآباد مغان، بسان ادوار گذشته آن، دو قطبی خواهد بود و رقابت سنگینی را در میان داوطلبین، برای جلب رضایت مردم را شاهد خواهیم بود.
در بوته نقد اجتماعی و قضاوت مردمی قرار گرفتن چهره ها و تازه واردها؛ کارنامه ها و ایده ها؛ تعصبات طایفه ای و شناخت ها؛ سیاست مردها و مردم گراها و عابربانکی ها و مسئولیت گراها بسیار دیدنی خواهد بود.
هر چند تا پایان مهلت قانونی ثبت نام هنوز ۴۸ ساعتی باقی است و در این دقایق باقی مانده بازی شگفتی های بسیاری می تواند رخ دهد، لیکن متذکر شدن چند نکته خالی از لطف و فایده نیست و شاید این کوتاه نوشته مسئولانه بتواند، قشرهای خاکستری جامعه نخبگی و پختگی منطقه را به جنبش درآورد و زمینه ساز، پررنگ تر و غنی تر شدن بیش از پیش لیست های انتخاباتی و میزان مشارکت حداکثری مردم گردد.

۱. انتخابات یک آزمون الهی است که نتیجه آن به قیامت نمی ماند، پس بر عموم فرهیختگان، اساتید، قشرهای مختلف اجتماعی، نخبگان و جوانان تکلیف است که فارغ از هر نتیجه، خود را به امواج خروشان مشارکت حداکثری مردم بسپارند و به شکستن تابوی انتخابات دوقطبی در منطقه همت کنند.

۲. هر چند پیش بینی های اولیه نشان می دهد که شانس موفقیت پرچم داران احزاب سیاسی در منطقه برای کسب اعتماد عمومی و پیروزی در انتخابات، فارغ از هر چپ و راستی، اندک است؛ لیکن گریزی از آن نیست که، نشستن بر امواج، تقدیر مردان سیاست است.

۳. بررسی سوابق، دیدگاه ها و عملکردهای ثبت نام کنندگان تا این لحظه نشان می دهد که هیچ چهره اصلاح طلب شاخصی (با تعریف کلاسیک و پراتیک خود در سپهر سیاسی – اجتماعی ایران اسلامی) تاکنون در میان داوطلبین احتمالی دیده نمی شود و این در شرایطی است که شهرستان پارسآباد مغان از دوم خرداد تاریخی؛ همواره تکیه گاه اصلاح طلبان بوده است.

۴‌. میزان مشارکت بانوان چه در صف انتخاب کنندگان و چه در میان انتخاب شوندگان، نشان دهنده رشدیافتگی جامعه و زینت بخش مشارکت اجتماعی مردم است و این در حالی است که بر خلاف لیست احتمالی فعلی و برآوردهای اولیه برای انتخابات یازدهم، در ادوار قبل شاهد حضور و بروز اجتماعی بانوان جسور منطقه بودیم که انشاالله در ساعات باقی مانده از ثبت نام، محقق گردد.

۵. از پنج مولفه راهکارهای خروج از انتخابات دو قطبی، مولفه های حاکمیت و نهاد ناظر، ساختار دولتی و نهاد مجری، چهره‌های سیاسی حقیقی و حقوقی و نخبگان و دلسوزان اجتماعی، در شرایط فعلی ثبت نام و احراز صلاحیت؛ در بوته نقد اجتماعی، قضاوت مردمی و بالاتر از همه اینها؛ در آزمون الهی قدم گذاشته اند و نتیجه انتخابات و عملکرد مولفه پنجم (مردم) در دوم اسفند؛ برآیندی از بازخورد اجتماعی عملکرد چهار مولفه قبلی خواهد بود.

و من الله التوفیق

سلیمان باقی پریخانی
فعال اجتماعی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1848
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871655
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي