13:25:28 - پنج‌شنبه 19 دسامبر 2019
تحلیلی بر انتخابات مغان – مجلس یازدهم
کم و بیش از معیار ها و نحوه انتخاب نماینده در شهرستان های مغان مطلع هستیم و میدانیم کاندیدای که از پایگاه رای قدرتمند در یکی از طوایف ۳۲ گانه مغان برخوردار باشد. و تنها کاندیدای آن طایفه باشد. احتمال تکیه زدن چهار ساله آن بر صندلی سبز بهارستان بیشتر و بیشتر می شود.

پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ میلاد نوری – اتفاقات چند سال اخیر بویژه فرجام ناخوشایند برجام که سبب برگشت تحریم ها و افزایش فشارهای ظالمانه غرب از تحریم دارو های پزشکی گرفته تا اقتصاد که به طبع موجب کوچک شدن سفره های مردم شده و افزایش ناگهانی نرخ بنزین و ادعا های خنده دار رئیس جمهور کشورمان ؛”کی بود کی بود من نبودم ” قطعا تنها با جیب مردم کار ندارد و به پدیده های سیاسی کشور همچون انتخابات نیز تاثیر گذار خواهد بود. به هر حال هر چند عامه مردم بویژه در شهرهای بزرگ بدلیل مشکلات معیشتی چندان شور و شوقی برای انتخاب نماینده برای مجلسی که چندان در راس امور نبوده و تصمیمات مهمی همچون افزایش نرخ بنزین در جلسات سران سه قوه مطرح و مورد تصویب قرار می گیرد،ندارند.

اما در شهرهای کوچک بویژه در نقاط مرزی کشور ،خصوصا در شهرستانهای سه خواهران مغان انتخابات با تب خاصی دنبال می شود.
کم و بیش از معیار ها و نحوه انتخاب نماینده در شهرستان های مغان مطلع هستیم و میدانیم کاندیدای که از پایگاه رای قدرتمند در یکی از طوایف ۳۲ گانه مغان برخوردار باشد. و تنها کاندیدای آن طایفه باشد. احتمال تکیه زدن چهار ساله آن بر صندلی سبز بهارستان بیشتر و بیشتر می شود.البته تنها داشتن پایگاه رای در طایفه خود به معنی پیروزی در انتخابات نیست. زیرا بقول ضرب المثلی که در زندگی روزمره بیشتر از آن استفاده می کنیم. ” قویویا سُو توکمک دن دولماز، گرک قویودان بیر شی جووشا” و کاندیداها باید خودی نشان داده و پتانسیل های خود را برای مردم منطقه نشان دهند‌. و یا حداقل چند کلمه در حد ابتدایی زبان انگلیسی را بلد باشند. بنظرم گفتن “my name is.., it is a window کفایت میکند. تا مثل نماینده فعلی راهی مجلس شورای اسلامی شوند.
اگر بگوییم بیشترمان در منطقه گرفتار بیماری ” همه چیز دانی ” شده ایم ،اجحاف نکرده ام.
“همه‌چیز دانی
یعنی اینکه وقتی کسی در یک زمینه خبره است، تصور می کند در زمینه‌های دیگر (که ربطی به تخصصش ندارد) نیز خبره است.”
“کسانی که در یک زمینه کارشناس اند بسیاری وقت‌ها با اطمینان درباره‌ی زمینه‌های دیگری که در آنها آگاهی بسیار کمتری دارند، اظهار نظر می‌کنند. افرادی نیز ممکن است این انگاشته ی اتکاناپذیر را مفروض بگیرند که، چون کسی در یک زمینه‌ی خاص خبره است، حتماً می‌تواند با همان خبرگی درباره‌ی هر موضوع دیگری صحبت کند.”
“اما این تصور که کسی بتواند در همه‌ی زمینه‌ها کارشناس باشد مطمئناً نادرست است.”

به تعبیری ساده تر بقول برایان تریسی نویسنده شهیر و یکی از سخنوران برجسته آمریکا؛ توانایی سخن گفتن با مخاطب عامل مهمی در موفقیت شما محسوب می شود. خوب سخن گفتن می‌تواند احترام دیگران را به همراه داشته باشد. ارزش و اعتبار شما را افزایش دهد و توجه افرادی را که می توانند شما را یاری رسانده و درها را به رویتان بگشایند جلب نماید. همچنین توانایی خوب سخن گفتن مردم را متقاعد می سازد. که شما روی هم رفته از سایر افرادی که قادر نیستند به اندازه شما خوب سخن بگویند، با استعداد تر و باهوش تر هستید.

بدون شک برای مخاطب سوالی می شود که، شمایی که ادعا می کنید انتخابات مغان جنگ میان طایفه است. پس چرا در دوره گذشته کاندیدای غیر بومی آرای قابل توجهی از مردم‌ منطقه کسب کرد.
معتقدم برای شناخت سیاست در یک منطقه باید دسته ای از واقعیت های جغرافیایی مربوط به آن منطقه را که می توانند بر مسائل سیاسی تأثیرگذار باشند، مورد توجه قرار داد. به تعبیری علمی تر، شناخت جغرافیا یکی از پایه های شناخت سیاست در یک منطقه است. در عین حال برای شناخت دقیق مسایل و جریان های سیاسی در یک منطقه به جز توجه به واقعیت های جغرافیایی باید به عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، روانشناختی، حقوقی و سیاسی و نظریه های علم سیاست نیز توجه کرد. و‌اعتقاد دارم برگ‌برنده کاندیدای مورد اشاره شناخت واقعیت های جغرافیایی و سیاسی منطقه مغان بود .

نگاهی به تعداد کاندیداهای طوایف مغان

پرونده داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستانهای پارسآباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان با ۶۰ کاندیدا (البته دو تن از این عزیزان پس از ثبت نام ،در یک ۲۴ ساعت طعم کاندیدا شدن را چیشده و پس از ثبت کاندیدا شدنشان در انتخابات و درج در رزومه درخشانشان کنار کشیدند.) بسته شد.

اگر نگاهی به لیست اسامی داوطلبین بیاندازیم کاندیدا های رنگارنگ البته از نظر طوایف را مشاهده خواهیم کرد . باتوجه به اینکه در پاراگرافهای بالا نیز اشاره کردم .انتخابات مغان بیشتر جنبه ای طایفه ای دارد. و در این میان طایفه های اجیرلو و گیگلو با بیشترین کاندیدا بعضا از یک خانواده چهار نفر رکورد دار هستند.

اردوگاه اصلاح طلبان

یکی از چالش های همیشگی اصلاح طلبان مثل همیشه موضوع صلاحیت ها هستش و حسن الماسی کاندیدای مطرح این جناح که سابقه نمایندگی مردم مغان در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد و معمولا از فیلتر شورای نگهبان عبور نمی کند. در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حتی زحمت نام نویسی را نیز به خود نداد و یحتمل برای مدتی از ماراتون سخت انتخابات خداحافظی کرد.
البته بدلیل عملکرد ضعیف دولت حسن روحانی که اصلاح طلبان در ابتدا از حامیان این دولت بودند و نارضایتی جوانان این جناح از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان اردبیل و شهرستانها که اخیرا یک چالش استوری اینستاگرامی به راه انداخته بودند.موجب شده تعداد شرکت کنندگان و استقبال کنندگان کم رنگ باشد. و حتی سبب شده برخی سیاسیون این جناح در کنار کاندیدا های جناح مقابل قرار بگیرند. اما به هرحال گزینه های مطرحی همچون آرام حلیم ،عباس جهانگیرزاده،محسن شیرپور و بهنام آزاد تکچی در بین داوطلبان دیده می شود.

 

اردوگاه اصول گرایان و یا به تعبیر بهتر جمنا

جمنا شروع پرحاشیه ای در شهرستان پارسآباد مغان داشت، و نحوه گردهمایی و برگزاری انتخابات شورای سیاستگذاری آن روزها سوژه فضای مجازی استان اردبیل بود. اما معتقدم برخلاف اصلاح طلبان که همیشه دم از دموکراسی می زنند .این جبهه صبر و دموکراسی را تمرین کرد و یک گام مثبتی برای رشد و توسعه احزاب در کشور برداشت. هر چند مثل سراسر کشور در اردبیل و پارسآباد نیز کاندیداهایی که میثاق نامه جبهه مردمی انقلاب اسلامی را امضا کرده بودند. پس از مرحله اولیه ارزیابی و امتیاز دهی که موجب انتخاب ۵ گزینه از ۱۷ گزینه در پارسآباد شد.انتخابات و نحوه ارزیابی کاندیداها را نادرست خوانده و برخی با امضای بیانیه ای این انتخابات درون حزبی را غیر سالم دانستند.
با توجه به اینکه جمنا مجموعه ای نوپا بوده و آنچنان در بین مردم شناخته نشده ،بی شک دلیل امضای میثاق نامه جمنا توسط برخی کاندیداها تنها بخاطر عبور از فیلتر شورای نگهبان بوده است.
با این حال حضور اسماعیل ابراهیمی، امید علی رعنایی و ایرج بیگدلو در لیست این جبهه که هر کدام از مدعیان پیروزی انتخابات محسوب می شوند،نمره مثبتی است.

 

ادامه دارد …

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 720
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872376
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي