19:13:14 - شنبه 11 آگوست 2018
جعفر سبحانی: مغان را مفت نفروختیم
یک نماینده ادوار مجلس: مبلغ واگذاری هر متر زمین مغان به ارزش «دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی» است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان سر انجام پس از ۴ بار انتشار آگهی مزایده، به فروش رفت، اما نامه اعتراضی یکی از نمایندگان سابق مجلس در خصوص نحوه واگذاری و استفاده از واژه «مفت فروشی» برای این واگذاری، بازار حدس و گمان‌ها در خصوص شیوه این اقدام را داغ کرد.
یک نماینده سابق مجلس در نامه‌ای نوشته است: «شوربختانه سازمان خصوصی‌سازی با برگزاری مزایده‌ای پر حرف و حدیث، مصمم است که این بنگاه اقتصادی عظیم را به ثمن بخس؛ به مبلغ ۱۷۶۱ میلیارد تومان و با سهلترین شرایط یعنی دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان حصه نقدی، تعیین دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط برای خریدار و دریافت الباقی قیمت مورد معامله در اقساط ۹ ساله، به شخصی واگذار نماید که تاکنون نامش محرمانه باقی مانده است، لیکن شواهد حاکیست که نوع فعالیت این شخص حقوقی معطوف به سوداگری و مشارکت در ساخت و ساز است. وی همچنین با مقایسه اراضی این بنگاه، با ارزش اراضی پایاب سد خداآفرین، به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته طی سالیان اخیر در اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اشاره کرده و ادامه داده است: هر متر مربع از اراضی کشت و صنعت مغان به مبلغ ۲۷۲۰ تومان در شرف واگذاری است که این مبلغ از ارزش دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی، ۳ عدد پوشک نوزاد پریما پمپرز، یک بطری کوکاکولای ۵ /۱ لیتری و ۵۷ کیلو کود گاوی هم کمتر است!
همین گفته‌های اکبر اعلمی باعث شد تا در گفت‌وگویی اختصاصی با جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، از کم و کیف این واگذاری جنجالی مطلع شویم.
دوستان، چرا خودشان این شرکت مفت را نخریدند؟!
جعفر سبحانی در این گفت‌وگو به اظهارات اعلمی در خصوص شرایط این واگذاری اشاره کرد و گفت: ما در اطلاعیه‌های مزایده که در روزنامه‌های کثیر الانتشار و سایت سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد، شرایط این مزایده در خصوص میزان «حصه» پرداختی و میزان تنفس این مزایده اطلاع رسانی کردیم و همگان از شرایط این مزایده مطلع بودند و این طور نبوده که ما این شرایط را فقط برای خریدار به وجود بیاوریم.
وی استفاده از اصطلاح «مفت فروشی» در خصوص واگذاری این بنگاه را ناپسند خواند و اظهار کرد: دوستان اگر گمان می‌کنند که این واگذاری مفت بوده، چرا خودشان نیامدند این معامله مفت را انجام دهند و ما مجبور نباشیم چندین نوبت آگهی مزایده منتشر کنیم؟!
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی، واگذاری این بنگاه را تکلیف قانونی دولت خواند و ادامه داد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان جزو گروه یک واگذاری بودند که ما ملزم بودیم چند سال پیش از این آن را واگذار کنیم و آقایان به جای اینکه دولت را به دلیل این واگذاری مواخذه کنند، باید از ما بپرسند که چرا این واگذاری اینقدر دیر صورت گرفت و در این خصوص ما را مواخذه کنند.
وی تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی طی سال گذشته و امسال چهار نوبت آگهی واگذاری این شرکت را منتشر کرد، اما هیچ مشتری برای آن پیدا نشد؛ این در حالی است که ما این امکان را نداریم که اگر برای شرکتی مشتری وجود نداشت، آن را از لیست واگذاری‌ها خارج و به دولت بازگردانیم. سبحانی سپس به لزوم واگذاری این شرکت تأکید کرد و ادامه داد: شم اقتصادی تأکید می‌کند که وقتی برای یک شرکت پس از چند نوبت آگهی مزایده، مشتری پیدا نشد، به این معناست که قیمت بالا بوده و باید برای مزایده قیمت را پایین آورد. وی همچنین به بازدهی صفر و حتی منفی این شرکت در سال‌های اخیراشاره و تأکید کرد: این شرکت در حالی واگذار شد که سازمان خصوصی‌سازی ۴۰ درصد از سهم اراضی پارس آباد را از این شرکت خارج کرد و مجبور شد، شرکت را برای واگذاری کوچکتر کند. سهم این ۴۰ درصد جدا شده نیز در آینده نزدیک به مزایده گذاشته می‌شود.
سبحانی در پاسخ به این پرسش جوان که چرا برای واگذاری این بنگاه، آن را به قطعات کوچکتر تقسیم نکردید تا با کاهش قیمت، فضای رقابتی تری در مزایده پیش بیاید، اظهار کرد: ما تا حدی که امکان داشتیم بنگاه را کوچک کردیم و این جزو سیاست‌ها ما بود و دیدیم که این کوچک کردن باعث فروش آن شد.
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در نهایت تأکید کرد: واقعیت آن است که این مزایده بر اساس مر قانون اصل ۴۴ در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی برگزار شد و فرآیند برگزاری آن کاملاً شفاف و بدون ایراد است. در روز باز کردن پاکت پیشنهادات هم، تمام چهار پیشنهاد دهنده در جلسه حضور داشتند و همچنین ناظران قانونی دستگاه‌های مختلف نیز بر روند برگزاری این مزایده نظارت داشتند و قطعا هیچ شبه‌ای بر آن وارد نیست. سبحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره توجیه اقتصادی واگذاری این شرکت نیز گفت: منتقدان این واگذاری عملکرد ۱۰ سال گذشته این شرکت را بررسی کنند تا ببینند که نه تنها این شرکت سودده نبوده، بلکه دولت برای حفظ آن هزینه‌های زیادی نیز کرده است. این در حالی است که با واگذاری این شرکت، نه تنها دولت از بار زیان این شرکت راحت می‌َشود، بلکه طی ۱۱‌سال مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد تومان عاید دولت خواهد شد که این مبلغ تا ۳ هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید.
توضیحات سازمان خصوصی سازی
گفتنی است سازمان خصوصی‌سازی با انتشار بیانیه جداگانه‌ای به شایعات در خصوص واگذاری این شرکت، واکنش نشان داد که بخش‌های مهم ان در ادامه می‌اید:
در طول دو سال اخیر (سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶) که شرکت یادشده صورت‌های مالی خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده است، مجموعاً این شرکت ۳/۳ میلیارد تومان زیان سنواتی داشته است و اگر قرار بود این شرکت با ارزش بازدهی عرضه شود لابد با یک ریال باید عرضه می‌شد. آیا بهتر نیست سؤال شود نتیجه اداره دولتی این شرکت در این سال‌ها برای ۸۰ میلیون ایرانی ذینفع چه بوده است؟ آیا می‌شود تصور کرد یک شرکت با حدود دو هزار میلیارد تومان ارزش، برای صاحبان اصلی سهامش که مردم کشور هستند حاصلی جز زیان سنواتی نداشته است.
سازمان خصوصی‌سازی همچنین در بیانیه خود به فرآیند برگزاری مزایده نیز اشاره و عنوان کرده است: قیمت پایه مزایده در مزایده اول ۷۵۸/ ۲ میلیارد تومان بوده است.
این قیمت با احتساب ارزش چهل درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس و همه زمین‌های متعلق به شرکت مغان بوده است. در مزایده دوم تا چهارم این قیمت به ۲۱۹/ ۲ میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند و دلیل آن خروج ارزش سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس و حدود ۵ هزار هکتار از اراضی شرکت مغان از دارایی‌های قابل فروش شرکت بوده است. این رقم در مزایده آخر به ۷۶۱/ ۱ میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1704
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871511
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي