خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
20/05/06 12:37
شناسه خبر : 32754

جولان دهی بدون مزاحمت خودروهای بی پلاک در سطح شهر پارس آباد

شاید شما هم روزانه چند موردی از آنها را به چشم دیده باشید، خودروهای بدون پلاکی که به راحتی در شهر می‌چرخند بدون این‌که نگران باشند با تخلفی که مرتکب شده‌اند رو در روی قانون ایستاده‌اند. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ تردد آزادانه خودروهای بی‌پلاک شخصی یا عمومی در خیابان‌های شهر پارس آباد این روزها به یکی از دغدغه های اساسی شهروندان خصوصا با نزدیکی فصل گرما و تابستان شده است.

اگر این خودروهای بدون پلاک در شهر عامل بروز حادثه رانندگی یا برخورد با عابر پیاده‌ای شوند یا تخلفات دیگری مرتکب شوند، شهروندان چگونه می‌توانند این خودروها را شناسایی کنند و تخلف آنها را به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند؟ در واقع چه معیاری به جز پلاک خودرو برای به دام انداختن خودروی متخلف می‌تواند وجود داشته باشد؟

مضافا این‌که در حال حاضر پلاک خودرو تنها معیار و ملاک ماموران راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات رانندگی خودروهاست، در چنین شرایطی پلیس چگونه می‌تواند تخلف خودروی مورد نظر را ثبت و برگه جریمه برایش صادر کند؟ آیا آگاهی از این نقطه ضعف ناخودآگاه وسوسه قانون گریزی و ارتکاب تخلفات ریز و درشت رانندگی را در رانندگان خودروهای بی‌پلاک فراهم نخواهد آورد؟

این طور که پیداست خودروهای بدون پلاک با آگاهی از وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای بدون پلاک گاه هفته‌ها به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند بدون این‌که نگرانی‌ای از بابت ثبت تخلفات رانندگی خود داشته باشند.
این بدین معنی است یا مرجعی جهت جلوگیری از این قانون شکنی ها اقدام نمی کند یا جرایمی که برای اینگونه هنجار شکنی ها در نظر گرفته شده بازدارنده نیست.در هر دو حالت این شهروندان هستند که متضرر می شوند و در زمان بروز حادثه با مشکلات عدیده و بعضا از دست دادن جان عزیزانشان مواجه می شوند. ناگفته نماند بیشتر افرادی که دست به اینگونه هنجار شکنی و قانون گریزی می زنند نه تنها افراد عادی نیستند،بلکه در مواقعی صرفا دنبال شرارت و مواد فروشی و حمل مشروبات الکی و مواد مخدر هستند.افرادیکه کوچکترین رحم و مروتی در وجودشان نیست و در صورت احساس خطر تا گرفتن جان چندین نفر به پیش می تازند و هیچ ابایی از کسی ندارند.

انگار آنها هم می‌دانند دست ماموران راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات خودروهای بدون پلاک بسته است و شاید همین موضوع زمینه‌ای شود برای این‌که در مدتی که خودرویشان پلاک ندارد آنچنان که باید خود را مقید به رعایت قوانین و مقررات رانندگی ندانسته و گاه حتی به راحتی آن را زیر پا بگذارند.

عدم نظارت و برخورد مناسب باعث شده که تردد خودروهای بدون پلاک به شدت در سطح شهر پارس آباد افزایش یابد، به نحوی که به معضل اساسی برای شهروندان تبدیل شده است. عده ای با سوء استفاده از این موقعیت اقدام به ایجاد مزاحمت های فراوان و گسترده برای شهروندان، ویراژ و تبدیل خیابانها،پارک ها و پیاده روها  به پیست مسابقه ماشین رانی و گاهی تصادف عمدی با دیگر خوردروها و اقدام به فرار نموده اند.

بر این اساس شهروندان شهر پارس آباد با ارسال پیامهایی از وجود خودروهای بدون پلاک آن هم در روز روشن در سطح این شهر که این روزها تعدادشان هم کم نیست ابراز نگرانی کرده و اظهار می دارند اگر یکی از این خودروها شهروندی را زیر گرفته و فرار کند تکلیف چیست؟ چگونه باید خودروی متخلف و راننده آن را شناسایی کرد؟

قابل ذکر است ادامه این امر، هرج و مرج و بی قانونی بیشتری را در شهرستان پارس آباد موجب خواهد شد و این هشداری جدی برای متولیان امر است که می بایست با اقدامات مناسب و قاطع با این امر برخورد جدی داشته باشند.شاید بد نباشد ورود شورای تامین به موضوع و صدور مصوبه ای قاطعانه از این قانون گریزی ها تا حدودی جلوگیری بعمل آورده و یا با اعمال جرایمی سنگین درس عبرتی برای دیگر قانون شکنان باشند.

در غیر اینصورت همچنان که گفته شد تردد خودروهای بدون پلاک تبعات زیادی برای شهر و شهروندان در پی خواهد داشت. موضوعی که شاید تعلل در آن جز پشیمانی و ندامت عواقب میمون و مبارکی به دنبال نداشته باشد و خیلی زود دیر شده باشد.

ناگفته نماند که غالب این تخلفات در محلات جرم خیز  و حاشیه نشین اتفاق می افتد که جای تامل دارد و ناشی از معضلات روز جامعه از جمله عدم فرهنگ سازی، کم کاری ارگان های مسئول و فرهنگی ، بیکاری و خلاء اماکن ورزشی و تفریحی و گردشگری و … است که خود جای بحث و بررسی مفصل دارد و از ظرفیت این سطور خارج است.

 

 

رضا امیرپور-روزنامه نگار و سردبیر