17:27:12 - جمعه 13 مه 2022
حذف غده بدخیم یارانه‌ مورد تایید اکثر اقتصاددان‌های جهان است/ منسوخ شدن دادن یارانه به مصرف در همه جای دنیا
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برداشت غده بدخیم یارانه مورد تایید همه اقتصاددان‌های دنیا است، گفت: سود یارانه آرد و نان تنها به جیب عده معدودی می‌رود، باید دید چه رانت و مافیایی پشت قضیه آرد وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از همای سعادت آنلاین، جمال مومیوند، با اشاره به اینکه در همه جای دنیا دادن یارانه به مصرف منسوخ است، گفت: در شرایط جنگی نتوانستیم ساختار اقتصاد کشور را تغییر دهیم و دولت مجبور به دادن یارانه بود، هر چند معتقد هستیم دادن کوپن از روش الان عادلانه‌تر بود.

وی افزود: بعد از جنگ هم یارانه‌ها ادامه پیدا کرد، در دولت نهم و دهم زمان بخشی از اصلاح یارانه انجام شد، اما با تحریم‌ها، محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش درآمدهای نفتی و گران شدن دلار اثر حمایتی یارانه کمرنگ شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت‌ها از حذف یارانه شانه خالی کردند، عنوان‌ کرد: چندسالی موضوع حذف یارانه مطرح بود و بالاخره این نوع یارانه باید حذف می‌شد اما شهامت نبود تا که دولت سیزدهم شهامت به خرج داد و یک کار علمی و پژوهشی را شروع کرد.

مومیوند تاکید کرد: اما جراحی و عمل پزشکی نیاز به اتاق عمل، پزشکان مجرب ،درمان قبل و بعد از عمل نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه باید غده بدخیم، غده سرطان یارانه به مصرف باید برداشته شود و این موضوع تایید شده همه اقتصاددان‌های دنیا است، اظهار کرد: حذف یارانه متاسفانه دو روی سکه هستند مردم گرانی را نگاه می‌کنند اما دقت نمی‌کنند که سال‌ها است حجم بالای بیسکویت، کیک ماکارونی و اقلام مشابه صادر می‌شود چون شکر و آرد به قیمت یارانه داده می‌شود.

معاون سابق سازمان صمت لرستان تاکید کرد: صادرات کیک، بیسکویت، ماکارونی و محصولات دیگر به ترکیه و دیگر همسایه‌ها خیانت به مردم است، دولت یارانه می‌دهد اما سودش تنها به جیب تعداد معدودی می‌رود.

مومیوند بیان کرد: این یارانه باید سال‌ها پیش برداشته می‌شد، در حوزه گندم بالغ بر ۱۵ درصد به صورت صادرات محصولات غذایی از کشور خارج می‌شد و سودش تنها به جیب تعداد معدودی می‌رفت حالا باید دید چه رانت و مافیایی پشت قضیه آرد وجود داشت.

وی با بیان اینکه نگرانی مردم از حذف یک شبه یارانه طبیعی است، عنوان کرد: دولت باید جبران هزینه‌های جاری و مستمر ماهیانه و سالیانه را برای دهک‌های پایین‌ جامعه به ویژه دهک‌های یک تا سه داشته باشد زیرا قوت غالب اقشار آسیب‌پذیر نان است.

کارشناس اقتصادی گفت: انتظار ما از دولت به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی این است که منابع حاصل از آزاد سازی یارانه را نه به صورت نقدی که تورم ایجاد کند، بلکه به صورت پلکانی به دهک‌های پایین جامعه با سبد متنوع نقدی، حمایت‌های سلامت و غذایی واگذار کند.

مومیوند بیان کرد: اگر یارانه برداشته شود و حداقل آسیب به اقشار آسیب پذیر وارد شود که به عنوان یک شاهکار و انقلاب اقتصادی در کارنامه دولت ثبت می‌شود، اما اگر یارانه برداشته شود و دولت نتواند در محل مناسب ذخیره کند وضع از این بدتر می‌شود و حذف یارانه به عنوان یک نمره منفی در کارنامه این دولت باقی می‌ماند.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2888
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802503
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي