15:23:42 - یکشنبه 30 دسامبر 2018
فرماندار پارس آباد تصریح کرد؛
حقابه مغان از ارس احیا شد
در نشستی که استاندار و معاون عمرانی استاندار با سران عشایر داشت،بر تحقق کامل حقابه مغان از رود ارس تاکید شد که یکی از مهمترین مطالبات مردم استان اردبیل در طول سالهای اخیر بود.

 

فرماندار شهرستان پارس آباد از تحقق یکی از بزرگترین مطالبات مردم مغان و استان اردبیل در این جلسه خبر داد و افزود: در نشستی که استاندار و معاون عمرانی استاندار با سران عشایر داشت،بر تحقق کامل حقابه مغان از رود ارس تاکید شد که یکی از مهمترین مطالبات مردم استان اردبیل در طول سالهای اخیر بود.

فرماندار شهرستان پارس آباد کسب اولین رتبه دریافت تسهیلات اشتغالزایی در استان را نقطع عطفی در حوزه اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: ۲۸ میلیارد تومان تنها در بخش کشاورزی و حوزه اشتغال فراگیر توسط شهرستان پارس آباد جذب شده است که شامل ۴۸ طرح کشاورزی است که ۲۲ طرح آن قطعی شده است و بقیه نیز در مرحله پرداخت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مدیران بانک های عامل در تخصیص اعتبار و تسهیلات به متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی تقدیر کرد و گفت: بیشترین جذب تسهیلات اشتغالزایی در استان مربوط به شهرستان پارس آباد است که بدون تلاش ها و مساعدت های روسا و مدیران بانک ها غیر ممکن بود.

رئیس کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی از خرید حدود ۱۶ هزار تن سویا به ارزش ۷ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد و افزود: حدود ۱۶ هزار تن سویا توسط دولت و بصورت تضمینی خرید شده که ۴ میلیارد تومان آن به خریداران پرداخت شده و حدود ۳ هزار تن نیز به دست اشخاص خریداری شده است.

علایی گفت: در سال جاری همچنین ۱۸۵۷۷ تن چغندر بهاره خرید شده است که توسط کارخانه قند مغان انجام شده است.

خرید ۱۱۶۶۹ تن پنبه به قیمت ۵۵۰۰ تومان در سال جاری بخش دیگری از سخنان رئیس کارگروه کشاورزی در این جلسه بود.

فرماندار شهرستان پارس آباد مغان در مجموع کل کشت زیر شبکه در این شهرستان را ۱۲۶۸۸ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: علاوه بر این ۲۰۰۰ هکتار نیز از اراضی ملی و ۳۵۰۰۰ هکتار نی ازاراضی شبکه پیاب خدافرین بصورت آزمایشی در سال جاری به زیر کشت رفته است.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در سال گذشته ۲۳ هزار هکتار از اراضی منطقه به کشت گندم اختصاص یافته بود این میزان در سال جاری به ۱۲ هزار هکتار تقلیل یافته است اما در مقابل میزان کشت دانه های روغنی به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

فرماندار تصریح کرد: تنها ۵۶۲۸ تن کود شیمیایی در بین کشاورزان توزیع شده است که بیشترین سهم جذب کودشیمیایی در استان اردبیل است.

کسب دومین رتبه استانی در جذب اعتبارات ۱۶ میلیارد تومانی جهت خرید مکانیزاسیون توسط کشاورزان منطقه از دیگر محورهای سخنان فرماندار در این جلسه بود که ۵۰ درصد از این اعتبارات تابدین لحظه پرداخت شده است.

علایی مطالعات و تحقیقات کارشناسان و متخصصین در حوزه های مختلف را بسیار ارزشمند دانست و گفت: کار علمی و تحقیقاتی یک فرایند بسیار مهمی است که میتواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد و نباید به خاطر مشکلات شخصی با محققین و کارشناسان،دستاوردهای آنان نادیده انگاشته شود و باید از این ظرفیت ها بخوبی بهره مند شد.

فرماندار شهرستان پارس آباد حضور روسای ادارات و نهادهای مرتبط با هر جلسه را ضروری دانست و افزود: غیر از حضور کارشناسان تخصصی در هر جلسه ، روسای ادارات نیز به جهت اطلاع از محتوای جلسه همچنین اتخاذ تصمیمات و دستورات مقتضی باید در آن جلسه حاضر باشند.

او به مشکل زهدار شدن اراضی کشاورزی منطقه نیز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: خوشبختانه ۵۰۰ هکتار از این اراضی در سالهای گذشتهت مورد مطالعه قرار گرفته بود و بزودی با تخصیص اعتبار بخش بزرگی از اراضی نیز مجددا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

آخرین بخش از سخنان فرماندار شهرستان پارس آباد به بیمه محصولات کشاورزان اختصاص داشت که میزان آن ۴۰ درصد محصولات تولیدی کشاورزان شهرستان می باشد.

 

رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1135
  • بازدید دیروز: 2294
  • کل بازدیدها: 4901018
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي