14:08:19 - شنبه 18 جولای 2020
خاوازی: طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین مغان پروژه‌ای استثنایی در جهان است
کاظم خاوازی روز سه‌شنبه در بازدید از طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب در پارس‌آباد مغان بیان کرد: در این پروژه بیش از  ۱۲۰۰سنتر پیوت نصب می‌شود  و با بهره برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ کاظم خاوازی روز سه‌شنبه در بازدید از طرح ۴۲ هزار هکتاری پایاب در پارس‌آباد مغان بیان کرد: در این پروژه بیش از  ۱۲۰۰سنتر پیوت نصب می‌شود  و با بهره برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

 

وی با بیان اینکه  ۷۵ درصد از اراضی مطالعه شده در این طرح دیم بوده و تبدیل به آبی می‌شود، بیان کرد: بهره برداری از این طرح بزرگ موجب افزایش  ۳/۵تا ۴ برابری  عملکرد تولید خواهد شد.

 

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هشت هزار هکتار زمین زراعی و ۲ هزار هکتار باغ در اجرای مرحله اول این طرح  با اختصاص آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز هفت هزار هکتار دیگر به کشاورزان واگذار خواهد شد.

 

خاوازی اظهار کرد: این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملا تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فراوری ، بسته بندی ، لجستیک ، حمل و نقل و صادرات محصول،  به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

 

وی گفت: این طرح بزرگ هدیه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجموعه مدیران جهاد کشاورزی و نیرو به مردم منطقه مغان و استان اردبیل میباشد و موجب سه تا چهار برابر شدن تولید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.

 

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در باره قیمت پایین محصولات تولیدی و متضرر شدن کشاورزان در هنگام برداشت محصول گفت:  با ابلاغ الگوی کشت و تنظیم بازار در پاییز  ابلاغ  تلاش می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد.

 

طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با درخواست رییس‌جمهوری و تایید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی استان اردبیل از سال ۹۲ اجرایی شده است.

 

طرح ملی آبیاری نوین پایاب سدخداآفرین در دشت مغان مهمترین طرح آب و خاک و شبکه آبیاری در استان به شمار می‌رود که  در سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در حال اجراست.

 

این طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵ درصدی در قالب چهار واحد عمرانی در اراضی دیم و منابع طبیعی منطقه در دست اجراست که اجرای شبکه‌های اصلی آن توسط آب منطقه‌ای استان اردبیل و شبکه‌های فرعی آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی مراحل نهایی و تکمیلی را طی می‌کند.

 

مصوبات جلسه جمع‌بندی سفر دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان پارس آباد که به میزبانی شرکت ملی کشت و صنعت پارس و سالن کنفرانس مهمانسرای این شرکت منعقد شد، به شرح زیر است :

 

_زهکشی ١٠ هزار هکتار از اراضی سه شهرستان پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز

 

-پرداخت مطالبات کشاورزان از بابت فروش کلزا و گندم و واریز به حساب کشاورزان ظرف ١٠ تا ١۵ روز آینده

 

_پیگیری جدی برای تامین و پرداخت خسارات محصولات کشاورزی استان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان توسط وزارتخانه

 

_تامین اعتبار ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای آبیاری_نوین ازجمله پایاب سد نئور و سد پیله سحران (اراضی نیار)

 

_تامین اعتبار به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال برای زیرساخت کشت‌های_گلخانه‌ای استان بویژه طرح ١۶٠٠ هکتاری پارس اباد

 

_تامین مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار بصورت تسهیلات برای طرح‌های راکد و نیمه تمام کشاورزی و دامداری استان

 

_پیگیری برای تامین ۴۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی جهت اتمام طرح آبیاری پایاب_سد_خداآفرین

 

_ تامین اعتبار و تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان توسط وزارتخانه از محل فروش مایملک استان مطابق تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۹ برای اتمام ۲۲ سد_معیشتی در سطح استان

 

_حل قطعی صادرات ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی استان به کشور همسایه

 

_تاسیس ایستگاه تحقیقاتی سیب‌زمینی در اردبیل

 

_تاسیس ایستگاه تحقیقاتی محصولات گلخانه‌ای در استان

 

_احداث پروژه گلخانه های هوشمند نسل جدید در مغان

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 530
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872186
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي