16:44:25 - شنبه 9 جولای 2016
خاوری در کانادا چه می کند؟
مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران که پس از فساد مالی به کانادا فرار کرده است به همراه خانواده اش در طی ۴ سال گذشته، حداقل ۱۲.۱ میلیون دلار املاک در شهر تورنتوی کانادا خریداری کرده است.

به گزارش ارس رسا ، ۵ سال پیش، سام میرزایی، یکی از بلندپروازترین توسعه دهندگان املاک تورنتو، خود را در زیرزمین یکی از خانه های واقع در محله بریدل پث یافت. به گفته او آنجا بود که وی بابت امنیت خود احساس نگرانی کرد.

دانلود (1)

تنها در عرض چند ساعت، یکی از اصلی ترین حامیان مالی ۲ پروژه مجلل وی، یعنی محمود خاوری از ریاست بزرگترین بانک ایران به تحت تعقیب ترین مرد ایران تبدیل شد. خاوری پس از دست داشتن در یک رسوایی فساد مالی به کانادا فرار کرده بود.

با توجه به اینکه دولت ایران خواستار استرداد فوری خاوری است، میرزایی در حالی که در خانه این بانکدار سابق در تورنتو درباره وضعیت آینده شراکتشان با خاوری گفت وگو می کرد، نگران بود که به صورت ناخواسته در میانه یک اختلاف بین المللی گیر بیفتد.

توافقی که در آن زیرزمین در طی چند ساعت بسته شده بود، اکنون به موضوع یک دعوای حقوقی چند میلیون دلاری در نزد دادگاه عالی اونتاریو بین آقای میرزایی و خانواده خاوری تبدیل شده است.

خاوری ها به دنبال گرفتن خسارتی حداقل ۳۵ میلیون دلاری از شریک سابقشان هستند و استدلال می کنند که سهمشان در ۲ ملک منطقه یورک ویل که در آنها سرمایه گذاری کرده بودند و همچنین در ۳ ملک دیگر از جمله یک برج ۸۰ طبقه نادیده گرفته شده است.

میرزایی نیز دعوای متقابلی مطرح کرده و اتهاماتی نظیر ارعاب و نقض قرارداد را متوجه خانواده خاوری کرده است. وی این ادعا را که خاوری ها در دیگر املاک شریک بوده اند رد می کند و می گوید آنها تنها در نیمی از سود ۲ پروژه مجلل وی سهم داشته اند.

در حالی که این اختلاف به دادگاه کشیده شده، مقامات ایرانی همچنان به دنبال بازرگرداندن خاوری هستند که گفته می شود در یک اختلاس ۲.۶ میلیون دلاری نقش داشته است.

به صورت رسمی، کانادا درخواست ایران برای استرداد خاوری را رد کرده است. سخنگوی وزارت دادگستری کانادا گفته، این کشور موافقتنامه استرداد مجرمین با ایران ندارد. خاوری که در سال ۲۰۰۵ شهروند کانادا شده، همچنین در صورت استرداد ممکن است با خطر صدور حکم اعدام مواجه شود. یکی از همدستان وی، مه آفرید خسروی، در سال ۲۰۱۴ به اتهام دست داشتن در این پرونده اعدام شد.

میرزایی گفته، خانواده خاوری و سرویس اطلاعاتی کانادا در سال ۲۰۱۱ به وی اطلاع داده اند که دولت ایران تیمی ویژه را به تورنتو فرستاده تا خاوری را مجبور به بازگشت به ایران کنند.

مقامات ایرانی در مذاکرات خود درباره سارن آذر، پزشک ایرانی کانادایی که متهم به ربودن ۴ فرزند خود و فرار از ایران است، نام خاوری را نیز مطرح ساخته اند. در ماه می، دو مقام فدرال کانادا در این باره گفتند، نام خاوری در مذاکرات پشت پرده با مقامات ایرانی مطرح شده و این نشان می دهد که باید معامله ای در کار باشد.

علیرغم همه اینها خانواده خاوری در سال های گذشته در حال گسترش حضور خود در تورنتو بوده است. بر اساس مستندات دولتی، در طی ۴ سال گذشته، خانواده خاوری به نام های مختلف حداقل ۱۲.۱ میلیون دلار املاک در این شهر خریداری کرده است. در عین حال، آنها مسئول بازپرداخت تقریبا ۱۱ میلیون دلار وامی هستند که از ۱۰ موسسه و بانک مختلف گرفته اند و نرخ بهره برخی از آنها به ۱۰ تا ۲۱ درصد می رسد.

منبع: تسنیم

بر چسب ها: , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1602
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871409
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي