20:40:35 - دوشنبه 8 آگوست 2016
خبر لغو ویزا بین ایران و آذربایجان لغو شد!
خبری که روز گذشته در خصوص لغو روادید بین جمهوری آذربایجان وایران منتشر شد از سوی سفیر کشورمان در باکو رد شد و وی گفت: هنوز به مرحله لغو روادید نرسیده ایم.

viza

ارس رسا : خبرکوتاه بود و خوشایند ؛خبر لغو روادید بین ایران و آذربایجان و اساسا بین ایران و هر کشور دیگری به خصوص همسایگان برای ایرانی های که مدت هاست به دلیل تحریم های ناجوانمردانه و سختگیری های دیپلماتیک امکان سفر راحت و بی دغدغه به کشورهای زیادی را ندارند خبر دلنشینی است.

اما عمر این خبر چندان طولانی نشد صبح امروز توضیح (نه تکذیبیه )ای کوتاه از سوی وزارت خارجه دستاویزی شد که این اتفاق کلا زیر سوال برود اما ماجرا چه بود ؟

روز گذشته خبری مبنی بر لغو روادید آذربایجان برای ایرانیان منتشر شد. در این خبر آمده بود:‌ بنابر توافقی که میان روسای جمهور ایران و آذربایجان صورت گرفت،و رییس جمهور آذربایجان اعلام کرد از این پس شهروندان دو کشور برای مسافرت به کشورهای یکدیگر نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت.

این خبر شاید اتفاقی مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در ذهن متبادر می کند و شاید به همین دلیل امروز وزارت امور خارجه در پیامی اعلام کرد: «جمهوری آذربایجان برای اتباع ایرانی لغو روادید نکرده است، بلکه تسهیلات روادید فرودگاهی برای ایرانیان در نظر گرفته است.»

محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو در واکنش به این خبر در توضیحات کامل تری گفت: دو کشور روندی را برای برقراری این رژیم آغاز کرده اند که در حال حاضر به مرحله سوم که همان لغو روادید است نرسیده ایم.

پاک آیین با بیان اینکه در مرحله اول مسئله لغو ویزا مطرح نیست، گفت: در مرحله اول دو کشور تسهیلات فرودگاهی را برای سفر اتباع خود در نظر می گیرند و پس از آن در حدود سه ماه دیگر تسهیلات صدور روادید در مبادی ورودی مرزهای دوکشور یعنی در مرزهای آستارا و بیله سوار برقرار می شود و در مرحله سوم با تکمیل امکانات فنی دو کشور وارد مرحله نهایی این روند یعنی لغو روادید خواهند شد.

اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری استان تهران هم به خبرآنلاین گفت: آذربایجان به طور کامل برای اتباع ایرانی لغو روادید نکرده است، بلکه تنها تسهیلات روادید فرودگاهی برای ایرانیان در نظر گرفته است.او گفت: جمهوری آذربایجان در گام نخست برای تسهیل رفت و آمد اتباع ایرانی به این کشور، روادید فرودگاهی برای ایرانیان در نظر گرفته است که اقدام خوبی است.

و البته این امر به معنای آن است که تا لغو روادید بطور کامل چند ماهی فاصله داریم .

آذربایجانی ها دررتبه دوم گردشگران ایران

به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گردشگران آذربایجانی در دومین رتبه گردشگران ایران قرار دارند و شهروندان آن بیشترین سفر را به ایران انجام می دهند.

مسعود سلطانی فر که همراه با رئیس جمهور ایران در آذربایجان به سر می برد، گفت: پس از عراق مردم آذربایجان با یک میلیون گردشگر، بیشترین رفت و آمد را به ایران دارند. این موضوع سبب شده است تا دولت تمهیدات ویژه ای را برای ارائه خدمات به این گردشگران ارائه کند. از سوی ایران نیز رفت آمدها به آذربایجان افزایش داشته است و اکنون نزدیک به دویست هزار نفر از اتباع ایرانی سالانه به این کشور سفر می کنند.

او در ادامه گفت: تغییرات و شرایط امروز و گردشگری نوین نیازمند ارائه خدماتی است که در این زمینه در چند مناسبت مذاکراتی با وزیر گردشگری این کشور انجام شده و اراده جدی دو طرف بر این است که بتوانیم روابط را گسترش داده و ا زمحل ورود گردشگران بیشتر به ایران بخش های مختلف اقتصادی را فعال کنیم.

سفر بدون ویزا به ۲۸ کشوردنیا

تسهیلات روادید ایران و آذربایجان در حالی صورت می‌گیرد که دو ماه پیش نیز هیأت دولت ارمنستان با امضای موافقتنامه لغو روادید بین این کشور و ایران موافقت کرده بود. براساس موافقتنامه تأیید شده، شهروندان دو کشور مجاز خواهند بود در مدت ۱۸۰ روز، حداکثر ۹۰ روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند. سال گذشته نیز گرجستان از روز ۲۶ بهمن به مدت ۴۵ روز روادید خود را برای اتباع ایرانی لغو کرد. افق سیاست‌های دولت یازدهم اما برای موضوع لغو روادید با دیگر کشورها دامنه‌ای گسترده‌تر از این دارد.

فروردین امسال مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی از پیگیری‌ها برای لغو روادید دوطرفه با ۲۸ کشور دنیا خبر داده بود. او همچنین گفته بود که رایزنی‌های دولت برای لغو دو طرفه روادید با این ۲۸ کشور آغاز شده است.

منبع:خبرانلاین

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4087
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803702
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي