13:43:09 - دوشنبه 10 جولای 2017
“خصوصی سازی کشت و صنعت مغان منجر به تحمیل هزینه های اجتماعی و زیست محیطی جبران ناپذیر به منطقه و اهالی آن خواهد بود”
سزاوار است بجای اقدام سراسیمه برای واگذاری این واحد عظیم تولید غذا و محصول کشاورزی که نقش بسزایی می تواند در تامین امنیت غذایی کشور ایفا نماید بر تقویت و پایداری و افزایش بهره وری آن کوشا بود.

ارس رسا – فرهاد شهبازی: حال که اینگونه از قافله عقب مانده ایم بجای دویدن سراسیمه و هیجانی درپشت قافله ، قدری بایستیم تامل کنیم با آنانی که برمی گردند تا راه دیگری پیش گیرند در بین راه مصاحبتی بکنیم. دلیل برگشتشان را جویا شویم. نه اینکه فقط رد پای روندگان را پیش چشم بنهیم و بی تامل و تفکر دنباله روی کنیم. بی شک آنهایی که برمی گردند به این روندگی و دوندگی سراسیمه و هل-هلکی و بی سوال و تامل ، ریشخند می زنند. در شرایطی که کشورهای به اصطلاح توسعه یافته ی غربی، پس از دو سده آزمون و پویش در مسیر سرمایه داری، بر غیر پایدار بودن واگذاری توسعه به دست نامرئی بازار آزاد اذعان داشته و در حال گذر از نظام بازار آزاد و سرمایه داری هستند. و غیر عقلایی بودن آزادی بازار و شرکتهای تولیدی را بالاخص در امر نظام کشاورزی و غذا به تجربه دریافته اند.در شرایطی که آن کشورها بالعینه ملاحظه کرده اند که با سپردن نظام تولید کشاورزی و نظام غذا به دست نامرئی بازار،چگونه هزینه های هنگفتی را به اجتماع و محیط زیست تحمیل نموده اند. چگونه منابع آبی را با اضمحلال روبرو ساخته اند.چگونه هوا را آلوده ساخته اند.چگونه زمین را گرم ساخته اند،چگونه نیمی از جمعیت جهان را با سوء تغذیه مواجه ساخته اند و اینکه بطور خلاصه “چگونه شالوده ی زنده گی را بر روی زمین با شتابی نگران کننده نابود می سازند “ما در ایران تازه اسب و شتر خود را زین می کنیم و در پی قافله ای راه می افتیم که منکوب و شکست خورده در حال بازگشت است.
محور سخنم را به اصل موضوعی که می خواهم به آن بپردازم برمی گردانم.از خیلی وقتها پیش صحبت از واگذاری یکی از بزرگترین و علمی ترین واحدهای تولیدی محصولات کشاورزی و غذایی دولتی یعنی ” کشت و صنعت و دامپروری مغان”از طرف دولت به بخش خصوصی در میان بود که اخیراً این صحبتها در فضاهای مجازی و اخبار و شنیده ها قوت بیشتری یافته است.صرفنظر از دلایل فرعی متعدد اشتباه بودن این اقدام همچون برهم زنی تعادلات بومی واجتماعی حاکم بر منطقه،از بین رفتن فرصت های رفاهی نهفته در محدوده برای اهالی،تحدید فرصتهای اشتغال،محدود شدن فرصت بهره مندی متقابل زارعان خانوادگی موجود در منطقه با بخش دولتی مزبورپس از واگذاری به بخش خصوصی -غیر متعهد به اهالی-و…اصلی ترین دلیل بر برخطا بودن این اقدام از نظر اینجانب همان است که در ابتدای سخن گفته شد و آن اینکه بازسپاری نظام غذا و تولید کشاورزی به “شرکتهای سرمایه داری خصوصی غیر دموکراتیک و غیر پاسخگو” به هیچ عنوان عقلانی نمی باشد.بی تردید شرکت خصوصی به تبع قانون حاکم بر نظام سرمایه داری بی توجه به هرگونه تحمیل هزینه های اجتماعی و زیست محیطی بر منطقه ، بدنبال بازگشت آنی سرمایه گذاری خود و تحصیل سود حداکثری بلافاصله برای خود خواهد بود طبیعتاً وقتی که دست و چشم قدرتمند دولت را از نظارت و کنترل بر خود دور خواهد دید با حداکثر سرعت به بهره برداری غیراصولی، فوری و حداکثری خود از منابع آب ، خاک ، هوا و زیرساختهای تحت اختیار اهتمام خواهد نمود. و این امر کاملا با عقلانیت سرمایه داری انطباق دارد. برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که خاک حاصلخیز مغان- که با رشادتهای اجداد مغانیان از دستبرد تزار و … محفوظ مانده- به بهای تضمین سود حداکثری ایشان نابود گردد. برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که اراضی منطقه در قبال مصرف بی رویه ی آب از سوی ایشان در سطح کلان اراضی تحت اختیار شرکت زهدار شود، برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که تناوب کشت و الگوی کشت مراعات گردد، برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که استراتژی دولت بر تولید کدام محصول استراتژیک متضمن تامین امنیت غذایی جامعه است.

برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که از آلوده سازی آبهای سطحی و زیرزمینی منطقه خودداری نماید، برای ایشان چه اهمیتی خواهد داشت که برای سمپاشی اراضی اقدام نکند و برای از بین بردن آفات از راههای هزینه بردار ارگانیک استفاده کند. بله عقلانیت نظام سرمایه داری- که در اصل عدم عقلانیت است- خصوصاً درعرصه ی تولید محصولات کشاورزی و نظام غذا در صورت غیر پاسخگو بودن – که بی شک در واگذاری کشت و صنعت مغان چنین خواهد بود- طبیعتاً به همان میزان که برای خریداران ، سود کلان و منافع گزاف به ارمغان خواهد آورد برای اهالی و ساکنین منطقه ی مغان و در دید کلان برای جامعه ی ایرانی هزینه های گزاف و جبران ناپذیراجتماعی و زیست محیطی بدنبال خواهد داشت.

والسلام علی من التبع الهدی- پارس آباد مغان-فرهاد شهبازی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 687
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872343
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي