خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
19/01/12 17:45
شناسه خبر : 31165

خلاء ارتقاء میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد از نمایندگی به اداره کاملا ملموس است

جلسه انجمن میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان پارس آباد امروز شنبه برگزار شد ...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا در این جلسه که با حضور فرماندار،فرمانده نیروی انتظامی،هنگ مرزی و معاون یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری،فرمانده سپاه و سایر دستگاههای عضو این انجمن برگزار شد،بر حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تاریخی منطقه تاکید شد.

 

فرماندار شهرستان پارس آباد در این نشست از ضرورت تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به اداره سخن گفت و گفت: شهرستان پارس آباد با وجود دارا بودن مکانهای تاریخی و میراث باستانی،همچنین صنایع دستی و تنوع فرهنگی و مکان های بکر گردشگری و اهمیت جغرافیایی منطقه، نیازمند تبدیل میراث فرهنگی از نمایندگی به اداره است.

علایی تصریح کرد: اگر چه بدلیل وفاق و همدلی عمیق میان اعضای شورای تامین و امام جمعه و سایر دستگاهها تعامل مثال زدنی در شهرستان پارس آباد میان دستگاهها وجود دارد،اما در مقاطعی که نیاز به اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز در حوزه میراث فرهنگی است خلاء این نقص احساس می شود.

وی در وصف تاریخ و تمدن منحصربه‌فرد منطقه،آن را غیرقابل جایگزینی و دارای ارزش و احترام خاصی در بین نسل‌ها دانست و ابراز داشت: میراث فرهنگی بر جای مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر مؤثر می باشد بطوریکه از اساسی ترین ارکان تحکیم هویت، ایجاد خلاقیت و خودباوری بوده و در پس هر یک داستانی نهفته است.

او از میراث فرهنگی و محیط زیست به عنوان دو ضلع توسعه پایدار سخن گفت و از اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد خواست در این جلسات به صورت فعال و موثر حضور پیدا کنند تا میراث فرهنگی متوجه خسارت نشود.

سرهنگ بهمنی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان پارس آباد نیز از افزایش ۵۰ درصدی جرایم میراث فرهنگی و تاریخی در منطقه خبر داد و افزود: مبرهن است که اهمیت و تنوع مکانهای تاریخی و اشیای باستانی منطقه برای قاچاقچیان عتیقه و سوداگران اشیای تاریخی مسجل شده است و به دنبال تخریب میراث منطقه هستند.

بهمنی همچنین از نبود اداره میراث فرهنگی در شهرستان پارس آباد را علیرغم اهمیت و جایگاه میراث تاریخی منطقه مایه تاسف خواند و خاطر نشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان باید بر اهمیت این موضوع واقف بوده و فکری اساسی در این زمینه اتخاذ نماید.

فرمانده هنگ مرزی نیز در این مراسم از تشکیل هفت فقره پرونده قضایی برای سوداگران میراث باستانی و تاریخی خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه مرزبانی شهرستان پارسی آباد از ۱۷۰ کیلومتر از مرزهای کشور حراست می کند از میراث فرهنگی و مکان های تاریخی منطقه نیز صیانت و حفاظت می کند.

غفارپور اظهار امیدواری کرد: از میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد انتظار داریم در سیر مراحل قضایی پرونده همکاری و هماهنگی لازم را با هنگ مرزی داشته باشند تا دچار چالش های ناشی از بی برنامگی نشویم.

سرهنگ نوری فرمانده سپاه ناحیه پارس آباد نیز در این نشست ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از میراث فرهنگی و مکان های تاریخی را برای ارائه به دستگاههای عضو انجمن میراث فرهنگی ضروری دانست و اظهار داشت: این اقدام سبب کاهش ریسک پذیری در حفاظت از امکنه ها و میراث تاریخی و فرهنگی کشور می شود.

نوری با بیان اینکه میراث فرهنگی و مکان های تاریخی و باستانی امروزه یکی از  مولفه های صنعت توریسم و گردشگری محسوب می شود،گفت: در صورت ساماندهی و اجرای طرح جامع گردشگری و صنعت توریسم،مکان های تاریخی و میراث فرهنگی می تواند منبع درآمدی برای شهرستان پارس آباد شده و موجب اشتغالزایی برای جوانان و شهروندان شود.

بخشدار بخش تازه کند بی توجهی به آثار و بقایای تمدنی مدفون شده در زیر شهر تازه کند را مایه تاسف دانست و افزود: انتظار داریم میراث فرهنگی حداقل در حد مطالعه و تجسس در این منطقه حاضر شده و به شبهات و ادعاهای مطرح شده در این خصوص که علائم و آثاری نیز در این زمینه پیدا شده است،پایان دهند.

علیزاده تصریح کرد: آثاری همچون قره تپه،نادر تپه و تونل زیر زمینی که بحث مفصلی در مورد هر کدام از این آثار در این حوزه وجود دارد، مغفول مانده و هیچگونه توجهی از سوی اداره کل میراث فرهنگی به آنها نمی شود.

حسینی بخشدار مرکزی پارس آباد نیز دژ تاریخی اولتان را در سطح کشور بی نظیر و بی همتا دانست و ابراز داشت: متاسفانه به دلیل بی توجهی اداره کل بخش اعظمی از این قلعه تاریخی به تصرف درآمده است و تاسیساتی نیز در برخی از جاها نصب شده است.

بخشدار مرکزی از افتتاح پارک گردشگری دوستلو کندی در ایام نه چندان دور خبر داد و افزود: این طرح جهت تصویب در کمیسیون آب های مرزی کشور ارسال شده است و بزودی شاهد شکوفایی در این منطقه خواهیم بود.

بخشدار اصلاندوز بیشترین آثار در منطقه را از آن اصلاندوز ذکر کرد و افزود: گورستانهای متعددی در ضلع های غربی و شرقی دره رود وجود دارد که بدلیل پیشگیری از تخریب و نابودی بسیاری از آنها را حصار کشی نموده ایم.

مینایی به وجود آثار تمدنی ۷۰ الی ۹۰ هکتاری مربوط به دوره ساسانیان در زیر تپه نادری اشاره کرد و گفت: این بنا در زیر تپه نادری واقع شده است و اهمیت بسیاری برای تاریخ و تمدن منطقه دارد و باید پس از انجام مطالعات باید مورد نگهداری و حفاظت واقع شود.

حسینیان کارشناس ارشد باستان شناسی نیز برای پیشگیری از به یغما رفتن آثار تاریخی و باستانی منطقه اخذ مجوز مرکز مطالعات برای قلعه اولتان، که در حیطه وظایف نماینده محترم بوده و از مرکز پژوهش های مجلس اخذ می شود،را پیشنهاد داد، که به گفته وی پس از اخذ این مجوز حفاظت از آثار باستانی و میراث فرهنگی منطقه زیر چتر حمایتی فرماندار قرار گرفته و سالانه برای نگهداری و حفاظت از این آثار اعتبار ملی به آن اختصاص داده می شود که باید منتظر واکنش نماینده مجلس در این زمینه باشیم.

سرهنگ افضلی نیا بعنوان آخرین سخنران این مراسم و معاون یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این نشست،از محدودیت منابع انسانی در یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر داد و افزود: تنها یک نفر نیرو برای میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد اختصاص داده شده است که این کار سبب به زحمت افتادن نیروی انتظامی و هنگ مرزی در محافظت از آثار باستانی شده است.

افضلی نیا،گستره میراث فرهنگی؛باستانی و تاریخ کهن شهرستان پارس آباد را یادآور شد و گفت: واقعیت این است که با حفاظت فیزیکی و دایمی نمی توان به حراست از میراث غنی منطقه مبادرت ورزید و این کار بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگ سازی و غنای فرهنگی است.

وی به ابعاد شبیخون فرهنگی و تاریخی از سوی دشمن،در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ و تمدن ما تا جایی غنی و متمدن است که کشورهای همسایه و منطقه ای که در دوران تاریخی متعدد از فرهنگ کشورمان تاثیر پذیری داشته و آثار تمدنی کشورمان در آنها پدیدار شده است،با شیوه های گوناگون از جمله صادر کردن صنایع دستی قلابی و بنجل به کشورمان سعی در تخریب و کمرنگ کردن ÷تمدن غنی ایران اسلامی را دارند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

افضلی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه نرم افزار جامعی با نام میراث بان در حال طراحی است که وضعیت میراث فرهنگی کشورمان را بصورت آنلاین گزارش می دهد و بازرسان اعزامی به مکان های تاریخی و فرهنگی تا زمان حضور فیزیکی در محل نمی توانند گزارشات کاذب ارائه نمایند.

در پایان این مراسم از سوی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به فرماندهان انتظامی،هنگ مرزی و سپاه اهداء شد.

 

خبرنگار: رضا امیرپور