21:39:22 - شنبه 30 آوریل 2022
دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درسال ۱۴٠۱
دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درسال ۱۴٠۱

پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا _ دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی (بخشنامه شماره ۱۱۳۰۸۴ مورخ ۳۱/۱/۱۴۰۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی

در اجرای بند (۵) ماده (۲) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی، به پیوست «دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی» جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی

 

قانون مربوط به نشر آگهی‌های دولتی مصوب ۱۳/۴/۱۳۳۶ و متعاقباً بند ۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین ضوابط توزیع و نشر انواع آگهی‌های دولتی در داخل و خارج از کشور را از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته و بر تمرکز این امور در این وزارتخانه تصریح کرده است. بر این اساس دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و انتشار این آگهی‌ها، به شرح زیر ابلاغ می‌شود و کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین نشریات دارای مجوز از هیأت نظارت بر مطبوعات، مکلف به اجرای این ضوابط هستند.

 

فصل اول: کلیات

 

ماده ۱- تعاریف: عبارت‌ها یا واژه‌های به کار رفته با توجه به مفهومی که در این دستورالعمل دارند؛ به شرح زیر تعریف می‌شوند:

۱-۱. دستگاه اجرایی: بر اساس ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی شامل کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند.

به استناد این ماده قانونی، کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی (از جمله شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنها مادام که بیش از ۵۰% سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری‌ها باشد، هلال احمر، کمیته ملی المپیک، سازمان تأمین اجتماعی و…)، نهادهای انقلابی کشوری و لشکری، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی (شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از ۵۰% سرمایه آنها متعلق به دولت است) و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، هستند.

۱-۲. رسانه: در این دستورالعمل شامل روزنامه‌ها، نشریات چاپی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای مجوز، مطابق با ماده یک قانون مطبوعات می‌باشد.

۱-۳. آگهی دولتی: به آگهی گفته می‌شود که طبق مقررات، توسط دستگاه‌های اجرایی برای درج در رسانه‌ها اقدام می‌شود و دارای سه نوع کلی است:

۱-۳-۱. آگهی‌هایی که مستقیماً مرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی است؛ به نام آگهی دولتی

۱-۳-۲. آگهی‌های مرتبط با قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به نام آگهی ثبتی

۱-۳-۳. آگهی‌های محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف، به نام آگهی دادگستری

انواع آگهی‌های دولتی فوق‌الاشاره، شامل موارد زیر می‌باشند:

ابلاغ، ابلاغ اجرائیه، رأی، احضار، اخراج، اخطار، ارزیابی کیفی، استخدام، اصلاحیه، اطلاعیه، افراز یا عدم افراز، انفصال، بازخرید، تأسیس، تغییرات، تصفیه و ورشکستگی شرکت، تحدید حدود اختصاصی، تحدید حدود عمومی، تحریر ترکه، تسلیم سند، تعیین تکلیف اراضی، تملک، تمدید، حراج، حصر وراثت، خرید، دادنامه، دعوت، شناسایی، عدم تسلیم سند مالکیت، فراخوان، فقدان، فقدان سند، مزایده، مفقودی، مناقصه، نقل و انتقال، نوبتی.

۱-۴. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: در این دستورالعمل به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در تهران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر استان‌ها اطلاق می‌شود.

ماده ۲- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفارش دهند. این وزارتخانه نیز با در نظر گرفتن اهداف و موضوع فعالیت دستگاه‌ها برای انتشار آگهی، نوع مخاطبان، میزان فراگیری انتشار، عدالت و عدم تبعیض ناروا، در حمایت از رسانه‌ها و رتبه نشریات، آگهی‌های مذکور را توزیع می‌کد.

تبصره- به استناد بخشنامه شماره ۱۵۴۰۸۲ مورخ ۱/۱۲/۱۴۰۰ معاون اول محترم رییس جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است عنوان کلیه آگهی ها را به اندازه کوچکترین کادر واحد، در ارزانترین صفحه، برای درج در یک رسانه (اعم از کاغذی یا الکترونیکی) علاوه بر تعداد رسانه درخواستی، ارسال نماید و هزینه آن بر عهده دستگاه آگهی دهنده خواهد بود

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3318
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802933
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي