13:31:36 - یکشنبه 31 جولای 2016
پورحسین در نطق میان دستور:
دستگاه های نظارتی درون دستگاهی وبرون دستگاهی در زمان دریافت های نامتعارف مدیران کجا بودند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:دستگاه های نظارتی اعم از درون دستگاهی و برون دستگاهی در زمان پرداخت های نامتعارف کجا بودند.

201607107251978467_Orig

به گزارش ارس رسا به نقل از خانه ملت، شکور پورحسین در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۳۰ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود گفت:من فرزند مغان هستم سرزمین آب وآفتاب فرزند عشایر غیور ،مجاهدان عرصه تولید و کار و تلاش ، حسن اعتمادی که مدال خدمتگزاری را برگردنم آویخت وردای پرافتخار نمایندگی را شایسته تنم کرد مرا برآن داشت که عهد نمایم تا جان در بدن دارم در همه حال از حق مردم سرزمینم دفاع نمایم وبه این عهد، قسم خورده ام .

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات و مسایل حوزه انتخابیه خود افزود:درد مزمن مغان نه تنها درد عقب ماندگی، درد توسعه نیافتگی، بلکه حتی افزونتر از اینها بلای خانمان سوز غارت چپاول وفساد است.

پور حسین با بیان اینکه مگر نه این است که کارشناسان امر توسعه متفق القول هستند که عناصر اساسی لازم برای توسعه هر منطقه وکشوری ، ثروتهای طبیعی وخدادای، نیروی انسانی ،سرمایه وتکنولوژی است، ادامه داد: فقدان کدامیک از این عناصر در حوزه انتخابیه بنده علت العلل اینهمه پسرفت و عقب ماندگی شده است آیا می توان با وجود خاک طلایی وآب فراوان، آفتاب درخشان، نقطه صفر مرزی واین همه جوان تحصیل کرده وبیکار باز هم فقدان مواهب طبیعی خدادادی و نیروی انسانی را عامل عدم توسعه وپیشرفت مغان دانست؟

وی افزود:اگر جواب منفیست که هست لاجرم باید اذعان کرد که فقدان سرمایه وتکنولوژی مهمترین فاکتور افزایش فاصله مغان از مناطق برخوردار وتوسعه یافته است، اما متاسفانه دلیل جلوگیری از ورود سرمایه و تکنولوژی به مغان هنوز بصورت روشن و واضح برای هیچ کس مشخص نیست.

در زمینه صنایع تبدیلی بجز اندک سرمایه گذاری های یکی دو سال اخیر سرمایه گذاری نشده است

پورحسین با بیان اینکه بهترین راه برای نیت خوانی ویافتن دلایل عاملان خبیث اینگونه اقدامات مطالعه حال و روزتنها دارایی موروثی مردم مغان یعنی شرکت کشت وصنعت دامپروری مغان است، یادآور شد: این شرکت با هدف ایجاد اشتغال وترویج کشاورزی دانش بنیان با ظرفیت اشتغال ۱۵هزار نفری اعم از مستقیم وغیر مستقیم وبا زنجیره متعددی متشکل از صنایع تبدیلی مختلف جانبی تاسیس وراه اندازی شد.

وی افزود:امید به اشتغال ورفاه وزندگی بهتر شروع این پروژه را آنچنان با استقبال زاید الوصفی روبرو ساخته و باعث شد که عشایر صادق و خونگرم در واگذاری خاکی که برای حفظ آن سالهای سال با روسها جنگیده بودند به شرکت فوق سر از پا نشناسند وهمه جانبه همکاری نکنند.

پورحسین ادامه داد:متاسفانه منهای مدت محدودی (در دوره حاکمیت دولت هشتم ویازدهم) این شرکت در مسیر حیات خود روز بروز بیشتر به ورطه ضعف واضمحلال افتاد تاجایی که در بسیاری مواقع از آن شرکت عظیم الجثه وپهناور، جز لاشه بیجان چیزی نمانده بود وهمان ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفری اشتغالزایی، امروز به زیر ۸۰۰نفر رسیده، از کارخانجات صنایع تبدیلی وماشین آلات جز مشتی آهن قراضه موریانه خورده چیز دیگری نمانده است.

وی با بیان اینکه در زمینه صنایع تبدیلی بجز اندک سرمایه گذاری های یکی دو سال اخیر نه تنها سرمایه گذاری نشده بلکه نرخ ذخیره قانونی وهزینه استهلاک هم مصرف شده است، اظهار کرد: از ۳۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت این شرکت حدود شش هزار هکتار آن در اثر سهل انگاری در مراقبت و نگهداری زهدار شده واز بین رفته وبه زمین لم یزرع تبدیل شده است ساختمانها وتاسیسات فرسوده ودر حال از بین رفتن می باشند.

پورحسین افزود: چه پاسخی می توان داد به مردمی که می پرسند به چه دلیل در زمانی که به برکت درآمدهای بی حد وحصر نفتی بسیاری از مناطق وشهرستانهای محروم وبی استعداد با احداث کارخانجات وصنایع بزرگ پله های ترقی توسعه ای را ده تا ده تا می پریدند تنها منبع امید مردم مغان به چنین سرنوشتی دچار شده است.

نرخ بیکاری در شهرستان پارس آباد ۲۳ درصد است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:آیا غیر از اینست که نگاه تیول پنداری دولتمردان دولتهای مختلف و انتصاب مدیران ضعیف غیر کارشناس حلقه بگوش رمق جان نحیف این شرکت را گرفته است؟ آیا تصور نمی کنند که مردم می دانند عده ای بظاهر مدیر چون گرگی بجان دارایی این شرکت منجمله احشام بی زبان آن افتاده وبه هر بهانه ای آنها را نابود وجهت بستن باروبنه خود راهی سلاخ خانه های دلالان شریک دزدان از خدا بی خبر می کردند؟

وی با بیان اینکه آنچه آزار دهنده است اینست که این دستگاه های نظارتی اعم از درون دستگاهی وبرون دستگاهی کجا بودند؟ عنوان کرد:این افراد چه می کردند ؟چرا کسی به اینها رسیدگی نکرده؟ ویا به مردم گزارش نداده است ؟چرا هنوز هم عده ای دنبال این هستند که کار این جنازه نیمه جان را تمام کرده وآنرا به ثمن بخس بخرند، اجازه داده نخواهد شد حق مردم از گلوی حرامخواران پایین برود و به قول امیرالمومنین علی علیه السلام حتی اگر در کابین مادرانشان هم بوده باشد پس گرفته وبه صاحبان اصلیش بر خواهم گرداند.

پورحسین با بیان اینکه نرخ بیکاری در شهرستان پارس آباد دومین شهر جمعیتی استان اردبیل ۲۳ درصد است، افزود:طبق اظهار رئیس اداره کار شهرستان ۱۶۰۰۰ نفر بیکار بصورت مستقیم در اداره کار شهرستان ثبت نام کرده واز این ۱۶۰۰۰ نفر ۱۳۰۰۰ نفر آن با مدرک کاردانی وکارشناسی به بالاتر جویای کار هستند.

وی ادامه داد: سدخدافرین با هزینه اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان باهدف تبدیل ۷۰هزار هکتار از اراضی مرتعه و دیم دشت مغان به اراضی کشت آبی تاسیس وپیشرفت فزیکی مراحل سخت آن همچون تملک محدوده مخزن سد و تکمیل تاج سد انجام شده است.

ضرر وزیان محاسبات کارشناسی شده از محل تاخیر هرساله پایاب سد خدافرین ۷۵۰ میلیارد تومان است

پورحسین بیان کرد:متاسفانه کار در مرحله سهل وآسانش یعنی ایجاد کانالها وشبکه های آبرسانی دچار وقفه شده و صرفه اقتصادی پروژه را خدشه دار کرده است در حال حاضر بازده هرهکتار کشت دیم گندم یک تن برابر با یک میلیون ودویست هزار تومان است.

وی افزود:درصورتی که در اراضی زیرکشت آبی این بازده فقط درکشت اول درهمان محصول به هفت میلیون و دویست هزار وبا احتساب نصف همین رقم درکشت دوم به رقمی بالغ بر ۱۱میلیون تومان خواهد رسیدو اگر هر ۲هکتار برای یکنفر شغل ایجاد کند، ۳۵ هزار بیکار از این محل صاحب شغل ودرآمد خواهند شد.

پورحسین با بیان اینکه ضرر وزیان محاسبات کارشناسی شده از محل تاخیر هرساله پایاب سد خدافرین ۷۵۰ میلیارد تومان است، ادامه داد:این رقم می تواند دهها هزار خانواده از فقر وتنگدستی نجات دهد آیا مسئولین دست اندر کار چنین محاسباتی ندارند واگر دارند دلیل اینهمه تاخیر چیست؟

وی با بیان اینکه درحالیکه وزیر محترم تعاون وکار هزینه ایجاد یک شغل در بنگاههای میانی را ۵۰۰میلیون تومان اعلام کرده اند، تصریح کرد: سرانه فرصت سرمایه گذاری در بزرگترین بنگاه کشاورزی خاورمیانه می تواند تا سطح ۷۱ میلیون تومان کاهش یابد کشت وصنعت ودامپروری مغان تنها نیازمند ۵۰۰میلیارد تومان می باشد تا بتواند ۷هزار شغل برای جوانان بیکار منطقه ایجاد نماید دلیل این سوء تدبیر وبی اعتنایی با وجود اینهمه فساد وحیف ومیل چیست؟

ماده۴ قانون هدفمندی یارانه ها دولت را به پرداخت یارانه شیر به مدت ۵سال به دامداران مکلف کرده است

پورحسین با بیان اینکه در نگاه به نقاط مرزی و پتانسیل نقطه صفر مرزی بودن بیله سوار وپارس آباد و همچنین اصلاندوز که انصافا دروازه ورود کالاهای ایرانی به بازارهای آسیای مرکزی واروپای شرقی است،تبعیض صورت گرفته است، افزود:نه تنها این مناطق مورد هیچ توجه وعنایتی قرار گرفته بلکه گاها مورد بی مهری هم قرار گرفته است نمونه اش هم حذف گمرگ تاریخی اصلاندوز است که البته بنا به خواست مردم هرگز اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد.

وی ادامه داد:گمرک اصلاندوز حق وهویت مردم منطقه است سئوال من این است نقطه مرزی شمال کشور با نقطه مرزی جنوب کشور چه تفاوتی دارد که همه سرمایه گذاری های مرزی به جنوب کشور متمرکز شده است البته به حکم عقلانیت رونق جنوب هم در گرو توسعه شمال است، چرا باید تا این اندازه تفاوت وتبعیض قائل شد.

پورحسین با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن محصولات زراعی ودامی در این شهرستان تولید می شود، گفت:بیش از ۹۰درصد تولیدات جهت فراوری وتبدیل به محصول راهی شهرهای دیگر شده سم خوری ورنج وزحمتش ضررش نصیب دامداران وکشاورزان بیچاره منطقه شده در عوض ارزش افزوده سود واشتغالش نصیب دلالان ودیگران می شود آیا ظلمی فراتر از این می شود تصور کرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق ماده۴ قانون هدفمندی یارانه ها دولت به پرداخت یارانه شیر به مدت ۵سال به دامداران مکلف است، افزود: چرا این پرداخت بجز سال ۹۲ در مابقی سالها قطع شده است آیا با این قیمت سرسام آور نهاده های دامی وقیمت پایین محصول از جمله شیر وگوشت دامدار می تواند سرپا بماند آیا مسئولان ذیربط از سیاست های حمایتی کشورهای توسعه یافته از صنعت کشاورزی ودامپروری خبر ندارند در حالی که در کشورمان قیمت فروش نهایی یک راس گاو به سه میلیون تومان هم نمی رسد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درکشورهای اروپایی برای هریک راس گاو سالانه ۷۰۰یورو معادل دومیلیون وهشتصد هزار تومان یارانه می پردازند ما این بخش سیاست های توسعه ای را نمی بینیم اما به محض اینکه مساله اخذ آب بها از کشاورزان مطرح می شود بلافاصله ژست روشنفکری گرفته وعلاج توسعه وحفظ محیط زیست را در بالابردن قیمت آب واخذ آن باتوسل به زور از کشاورزان می دانیم.

بیش از ۵۰درصد روستاها وقشلاقهای هموار مغان هنوز از نعمت گاز بی بهره اند

وی با بیان اینکه هیچ کس منکر مشکل مصرف بی رویه آب نیست، تصریح کرد: قرار بود دولت با اصلاح روش آبیاری وبهینه کردن مصرف با کاهش حجم مصرف واحد بهای آنرا افزایش دهد

پورحسین با اشاره به اینکه مطابق تکلیف قوانین چهارم وپنجم توسعه دولت مکلف به روشهای بهینه سازی آبیاری از طریق حمایت از جایگزین کردن آبیاری مکانیزاسیون با آبیاری سنتی است، افزود: دشت مغان برای مکانیزه نمودن ۸۰ هزار هکتار اراضی آبیاری شونده به روش سنتی غرقابی نیازمند هزار وششصد میلیارد تومان اعتبار است، با ۲۷ میلیارد تومان اعتبار سالجاری پارس آباد سرانجام این تکلیف برنامه چه خواهد شد و به بهره برداری رسیدن این پروژه چند نسل به درازا خواهد کشید؟

وی با بیان اینکه مردم مغان، پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز به همراه عشایر روستاها وقشلاقات به جد مشکل ناسالم بودن آب شرب دارند، ادامه داد: این آب کاملا ناسالم است افراد زیادی از خانواده ها در اثر شرب این آب بیمار شده وهزینه های بسیار سنگینی جهت درمان می پردازند.

پورحسین با اشاره به اینکه هیچگونه بیمارستان مجهز وپزشک متخصصی در این مناطق وجود ندارد ومردم شریف ونجیب جهت درمان خود مجبورا سرگردان خیابانهای کلانشهرها می شوند، ادامه داد: البته در خصوص تکمیل بیمارستان نیمه کاره پارس آباد وتامین اعتبار جاده های مواصلاتی لازم است از حسن نظر مقام عالی وزارت راه شهرسازی که درمذاکرات روز گذشته دستورات مساعد را در ذیل خواسته ها صادر فرمودند نهایت قدردانی وسپاسگزاری را داشته باشم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از مسئولین وزارت نفت تصریح کرد: بیشتر مناطق کوهستانی ایران از نعمت گاز خانگی برخوردار شده اند، اما متاسفانه بیش از ۵۰درصد روستاها وقشلاقهای هموار مغان هنوز از این نعمت بی بهره اند بهای سنگین انرژی در فصل گرما کمر خانواده ها را شکسته است لطفا حداقل به اینها رسیدگی شود./

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1700
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871507
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي