12:38:38 - پنج‌شنبه 26 مه 2016
سجاد رضایی:
دکتر پورحسین، برای ریاست مجلس به چه کسی رأی خواهد داد؟
پس از پایان انتخابات و مشخص شدن منتخبین مردم در مجلس دهم شورای اسلامی،گمانه زنی ها در مورد ریاست مجلس در محافل سیاسی و حتی در بین مردم عادی شروع شده است، دو گزینه مطرح آقای لاریجانی، که ریاست دو دور نهم و هشتم را داشته است ، و آقای دکتر عارف سرلیست امید بر

پس از پایان انتخابات و مشخص شدن منتخبین مردم در مجلس دهم شورای اسلامی،گمانه زنی ها در مورد ریاست مجلس در محافل سیاسی و حتی در بین مردم عادی شروع شده است، دو گزینه مطرح آقای لاریجانی، که ریاست دو دور نهم و هشتم را داشته است ، و آقای دکتر عارف سرلیست امید بر سر تصاحب این مسند رفیع با هم رقابت جالبی خواهند داشت.
آنچه این موضوع را از اهمیت خاصی برخوردار میکند ،یکی رأی بالای دکتر محمدرضا عارف ، و تلاش ایشان برای ورود اعتدالیون به مجلس««که اکثریت نسبی مجلس را تشکیل داده اند»»که بر اساس این معیار اغلب تفاسیر سیاسیون مبنی بر اینست که این رای بالا را،باید حمل بر خواست ضمنی ملت، بر ریاست ایشان کرد،این افراد از این مقدمه چنین نتیجه میگیرند که منتخبینی که با قرارگیری در لیست امید به مجلس راه یافته اند ،اخلاقأ باید به ریاست عارف رای دهند، البته این تنها استنباط ایشان نیست و از دیدگاه تحزب نیز ، اصلاح طلبان ایشان را مستحق ریاست میدانند.
برای ریاست لاریجانی هم تفاسیر متفاوتی ارائه میگردد، یکی از این تفاسیر کمک شایان دکتر لاریجانی در مساله برجام بود، این افراد نیز معتقدند که همسویی رییس مجلس نهم با دولت در دستاورد وزارت خارجه بسیار ارزشمند است و می تواند در مجلس دهم نیز در مسائل دیگر تکرار شده و کمک حال دولت باشد، البته نزدیکی و تعامل لاریجانی با سایر منشأهای قدرت در بدنه نظام نیز یکی از تفاسیری است که برای ارجحیت لاریجانی ذکر میکنند و ایشان را برای مجلس دهم گزینه مناسب تری می دانند.
با همه این تفاسیر ،اهمیتی که این موضوع می تواند برای حوزه ی انتخابیه پارس آباد و بیله سوار داشته باشد ،نباید از دیده دور ماند و باید به آن توجه گردد، که این مساله را منتخب مردم، دکتر شکور پورحسین حتما بسیار خوب درک کرده است.
چند روزی است که در محافل شنیده میشود که دکتر پورحسین در جلسه ای که لاریجانی ترتیب داده بود شرکت کرده است، و واکنش های افراد نیز به این موضوع متفاوت بوده است، برخی این دیدار را خلاف اخلاق ترسیم کرده و آن را تغییر جبهه ی زودهنگام آقای نماینده می دانند، بدون اینکه در این مورد قضاوتی انجام دهم، باید دیدار ایشان با آقای دکتر عارف را نیز به این دوستان خاطرنشان کرد، و البته این موضوع را نیز یادآور شد که آقای لاریجانی ریاست مجلس نهم را بر عهده داشتند، و همانگونه که آقای رییس جمهور با این منتخبان دیدار نمودند، ایشان نیز بعنوان رییس قوه مقننه این دیدار را برگذار نمودند و از این نظر ایرادی بر دعوت کننده و مدعووین نمی تواند وارد باشد.
با تمام توصیفات، باید نگاه خود را بر این مسأله ،نگاهی سیاسی کنیم، دنیای سیاست دنیای بده بستان و منافع و خسران هاست، و آقای نماینده باید برای منافع ملی ،و منافع منطقه ای تمام توان خود را بکار گیرد. بر این اساس باید سوالی طرح نمود.
آقای پورحسین در صورت انتخاب هر یک از کاندیداهای ریاست مجلس، چه امتیازاتی را میتواند برای منطقه به بار آورد؟
برای پاسخ به این سوال میبایست نیازهای اساسی منطقه ، که میتوان با رفع آنها ،موانع توسعه را رفع کرد،را شناخته و لحاظ کرد، در این زمینه با توجه به امتیازاتی که ایجاد منطقه آزاد برای مغان به بار می آورد،میتوان این خواسته را جزو مهم ترین نیازهای مردم، بشمار آورده و برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مغان ،در رفع موانع توسعه،نقشی تعیین کننده قائل شد، با این توصیفات، کدام یک از دو رئیس احتمالی مجلس دهم ،این راه را میتواند هموار نماید؟
در مورد رای به آقای دکتر عارف، زمین مذاکره کمی تنگ تر است، چرا که عارف با قرار دهی دکتر پورحسین در لیست امید و حمایت هایی از ایشان ،باب گفتگو و مذاکره بر سر این موضوع را قبلا بسته است،و فرض رابر این نهاده که اکنون نوبت منتخبین مناطقی است که در راهیابی شان به بهارستان ،نقش لیست امید محسوس بوده است، بنابراین اگر قرار بر رایزنی با رییس مجلس ،بر سر ایجاد منطقه آزاد مغان، باشد ، حداقل عارف گزینه ی مناسبی نمی تواند باشد، مگر پس از تصدی احتمالی ریاست مجلس.
قضیه ی فوق در مورد آقای لاریجانی ،متفاوت است، با توجه به تعداد کرسی های فراکسیون امید، و با لحاظ اینکه هر رای از این فراکسیون به علی لاریجانی ،یک رای از آرای آقای عارف کسر ،و به همان اندازه شانس ریاست لاریجانی را افزایش می دهد، بر همین اساس ،در مذاکره با ایشان، دست آقای نماینده بازتر و امکان کسب این امتیاز برای منطقه، فراهم تر است.
با مفروضات فوق ،باید اخبار چند روز پیش رو را ،برای تعیین رییس مجلس دهم ، دنبال کرد.
البته دکتر پورحسین با تکیه بر هوش سیاسی شان، بهترین تصمیم را خواهند گرفت ، و در این انتخاب مصالح و منافع ملی و منطقه ای را ،لحاظ خواهند نمود ان شاءالله.

سجاد رضایی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1732
  • بازدید دیروز: 1585
  • کل بازدیدها: 4904390
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي