15:13:47 - دوشنبه 2 مه 2022
رتبه بندی دردی بر دردهای کهنه فرهنگیان/ رفع تبعیض ها مهمترین دغدغه معلمان است
گردهمایی فرهنگیان انقلابی با موضوع جهاد تببین و پیوند با ولایت، پیگیری مطالبات فرهنگیان امروز با حضور جمعی از فرهنگیان به همت بسیج فرهنگیان و همکاری شورای وفاق فرهنگیان انقلابی استان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از همای سعادت آنلاین، این مراسم با حضور جمعی از فرهنگیان استان لرستان برگزار شد که برخی از آنها دغدغه های خود را بیان کردند.

آیین ‌نامه رتبه بندی دلخواه فرهنگیان نیست

سعیدی مدیر دبیرستان علوم معارف خرم آباد در این جلسه بابیان اینکه معلمی شغل انبیا است اظهار داشت: یکی از مطالبات به حق فرهنگیان رتبه بندی بود که در این دولت انجام شد ، اما حیف نیست در اجرا افرادی تدوین کنند و آیین نامه بنویسند و آن آیین نامه دلخواه همه فرهنگیان نباشد، در آن جمع فرهنگی نبود که مطالبه ما را برساند که فرهنگیان مجبور نشوند دغدغه خود را در کوچه و خیابان بیان کنند.

وی بیان کرد:در مدارس ما هر مدرسه ای که مدیر و معاونان  در صف اول نماز بودند  آن دانش آموزان  نماز خوان شدند پس اگر در همین ابتدای کار تغییر و تحولاتی انجام شود، می‌توانیم نتیجه ی خوبی بگیریم.

طاهر مرادی، از فرهنگیان لرستان حاضر در جلسه بیان کرد: درد و دل فرهنگیان کم نیست  به گونه ای که می توان از آنها فیلم‌های بلندی ساخت و قصیده های زیادی گفت.

وی با بیان اینکه فرهنگی که تمام انرژی و انگیزه اش را گرفته‌اند نیاز به ریشه یابی دارد، افزود: علوم تربیتی فشل شده و جایگاهی برای کار فرهنگی نیست و بیشتر شبیه دستگاه تولید رم شده ایم؛ما در آموزش و پرورش از فرهنگ اهل بیت دور شده‌ایم ، دانش‌آموز ما فارغ‌التحصیل می شود اما زندگی کردن نمیداند ما به فرزندان درس زندگی نمی‌دهیم چون فرهنگیان را از درجه اعتبار ساقط کرده ایم.

مرادی گفت: ما انسان تحویل جامعه می دهیم اما در دیگر دستگاهها این گونه نیست پس باید متفاوت تر با ما برخورد شود ، اگر بنا است تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود باید روال آموزش و پرورش بر اساس فرهنگ اهل بیت  باشد نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در کل دستگاهها فرهنگی تحول ایحاد شود  و با معلم آنگونه که جایگاهش است برخورد شود که کم‌ترین آن رتبه بندی است.

نسل نوجوان از انسانیت دور شده اند

وی خاطر نشان کرد: نسل نوجوان ما به شدت از انسانیت دور شده اند چه رصد به اسلام که واقعا ناراحت کننده است، باید به معلم رسیدگی کرد، لطفا یک بار بگویید اضافه نمی‌کنیم ،خیال ما راحت شود، تحول در درون آموزش پرورش داشته باشیم.

نیروهای جوان می‌توانند در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنند

این فرهنگی لرستانی بیان کرد: در جمع فرهنگیان ما نیروی جوان و با تجربه و متعهد هست که می‌توانند تحول ایجاد کنند اما جایگاهی به آنها داده نمی‌شود.

وی گفت: ما برای امام زمان(عج) اگر کار کنیم تمام این مشکلات حل می شود  و اگر اهل بیت را در کنار خود بدانیم، محضر خدا را در نظر بگیریم و در محضر خدا معصیت نکنیم موفق می شویم.

مرادی خاطر نشان کرد: قطعا ما باید فرهنگ را نجات دهیم این کار شدنی‌است  و این مطالبه همه فرهنگیان، شاگردان و اولیا است و امیدوارم در این راه قدم درست و عملی برداریم.

صادقی از فرهنگیان استان نیز اظهار داشت: مسئله تببین یک ضرورت و یک واجب عینی است که اگر بنا است در این جبهه اتفاقی بیفتند قطعا از کانال آموزش و پرورش ممکن است.

وی گفت: ما با  دانش آموزان به عنوان جمعی همیشه رو به رو هستیم که هنوز انتخاب نکرده و در آستانه انتخاب است پس کلام ما بسیار موثر تر از هر فردی در هر اجتماعی است که اگر کلام ما خوب باشد اسوه خوبی می شود و اگر بد باشد متاسفانه بد می شود.

این فرهنگی لرستانی بیان کرد: اوایل انقلاب اولین ارگان و بیشترین شرکت کننده در دفاع مقدس فرهنگیان و دانش آموزان بودند اما امروز حال آموزش و پرورش خراب است ، آموزش و پرورش را چه کردیم که شور و شوق اول انقلاب را ندارد،اجازه ندهید این شور و شوق اینقدر  کور شود.
وی افزود: حال معلم را خوب کنید تا حال جامعه خوب شود، مقام معظم رهبری گفتند زیر بنای هر توسعه‌ای توسعه فرهنگی است پس اساس توسعه فرهنگی چیست؟مقام معظم رهبری گفتند سپاه پیشرفت کشور آموزش و پرورش است،  شما برای این سپاه پیشرفت چه کردید؟

صادقی بیان کرد:  یک معلم در یک ساعت تدریس با دانش‌آموزش خود باید روانشناس ، پدر ، مادر،  استاد و مربی  باشد پس جایگاهی مهم دارد.

درد معلم فقر نیست، فرق است

وی با بیان اینکه  در رابطه با تببین اگر می خواهید کاری انجام دهید بهترین پایگاه مدارس است، گفت: مقام معظم رهبری عمیق ترین لایه های جامعه را می‌بینند ،درد یک معلم درد فقر نیست درد فرق است، نگهبان  آموزش و پرورش با راننده دیگر ارگانها چه فرقی دارد؟ که اینقد تفاوت بین این افراد وجود دارد.

صادقی گفت: در مورد رتبه بندی فرهنگیان و دانشگاهیان را با هم قاطی با هم نکنید،  دانشگاه یک بُعد دارند اما ما سطح های مختلف داریم، ما در جلسات زیادی در دوران خدمت شرکت کردیم اما امتیازبرای مقاله در برابر تجربه ۱۰  به یک است که برای معلم مقیاس درستی نیست.

وی افزود: ما فرهنگیان مطالبه به حق داریم و هیچ سوال ساختار شکنانه‌ای از گلوی یک فرهنگی بیرون نمی آید مگر اینکه اهداف سویی دنبال آن باشد که ما نیز مقابل آن می‌ایستیم.

فضل اله ترکمان، از مدیران مدارس لرستان بیان کرد: موتور پیشران تحول را معلم‌می‌دانند و این سند تحول بنیادین  دغدغه خاطر مقام معظم رهبری بود اما مطالبات ما فرهنگیان است،دلیلی که امروز معلم بی انگیزه شده این است که اهداف را نادیده می‌گیریم چون ما توجه چندانی به معلم نکردیم، چرا باید رتبه بندی که تکلیف قانونی بوده ده‌ها سال خاک بخورد.

چشم امید مردم به دولت است

وی بیان کرد: دولت سیزدهم، دولت انقلابی و امید مردم است  و از جهات مختلف ما میدانیم مشکلات اقتصادی فرهنگی و … وجود دارد اما چشم امید مردم به این دولت است.

این مدیر مدرسه افزود: خانواده من امروز درآمد من را با  نیروی دیگر دستگاهها مقایسه می‌کنند و قطعا انگیزه خود را از دست می‌دهند،  به دنبال ایجاد انگیزه بین معلمان برویم، در وزارت آموزش و پرورش آیین نامه ای تدوین کردند که حداقل انگیزه  موجود ما را بخشکانند، مدرک تحصیلی، تجربه و ارزیابی سالانه  نادیده گرفته شده و این نشان می‌دهد هم درد ما این آیین نامه را تدوین نکرده است.

وی بیان کرد: صف من معترض از معرض جدا است و تعداد محدودی از فرهنگیان که به خیابان می آید واقعا ناراحت هستند.

ترکمان با بیان اینکه برای ما هنوز آن دولت انقلابی که انتظار داریم اتفاق نیفتاده  بیان کرد: مدیرانی در ادارات مختلف داریم اما هم انگیزه با  رییس جمهور نیستند، افراد بی انگیزه در سمت مدیر کل داریم که تحول لازم دارد ، تحول را نیز فرد هم دل ایجاد می‌کند.

وی گفت:  افراد زیادی در آموزش و پرورش تاثیرگذار هستند که یک سوی آن نمایندگان مجلس هستند و برخی از آنها به دنبال گرو کشی از آموزش و پرورش هستند لطفا اجازه دهید نیروی جوان و با انگیره به فعالیت خود ادامه دهند و نیروهای دلسوز وارد کنید.

این مربی پرورشی افزود: صدها مطالبه در آموزش و پرورش وجود دارد اما بخشی از آموزش پرورش را همین نمایندگان مجلس سیاست زده کرده اند .

غلامی، مدیر فرزانگان خرم آباد نیز  با بیان اینکه ما اگر به دنبال اجرای عدالت هستیم از همین نقطه ای که ایستاده ایم باید شروع کنیم خاطر نشان کرد: لرستان دیار مردان بزرگ و سرزمین معلمان شهید و آموزگاران فداکاری است که خواستار حفظ شان و منزلت خویش‌اند که قطعا حفظ شان و جایگاه این اصالت بخشان به فرهنگ و ادب جامعه در راستای اجرای صحیح نظام رتبه بندی منجر به کار آمدی بیشتر  دستگاه تعلیم و تربیت و توسعه همه جانبه جامعه می‌شود.

وی گفت:  یقینا عقل و قانون حکم می کند که مطالبات ما از مجرای قانونی پیگیری شود با این امید که معیشت این قشر فرزانه و فرهنگی به بهترین شکل ممکن تامین شود.

مدیر مدرسه فرزانگان بیان کرد: انتظار ما فرهنگیان این است قانون خدمات کشوری  مانند سایر ارگان ها به درستی و عادلانه اجرا شود، از جهت بحث معیشتی و هم از نظر هماهنگ سازی مزایا و امتیازات ما و سایر ارگان های دولتی آیین نامه ای که در مسیر تبدیل شدن به قانون است منافع اکثریت معلمان را تامین کند،در حالی که  ظاهرا این  گونه نیست ، تنها عده کمی از معلمان و آن هم در شرایط تدوین و جمع آوری مدارک گاها و به صورت غیر قانونی می توانند از امتیازات آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: با توجه به مطالب آمده در آیین نامه رتبه بندی برای افراد جدیدالاستخدام مفید است، هرچند  تعیین شاخص‌ها برای احراز رتبه های بالا  در افراد تازه وارد شده به سیستم آموزش و پرورش از حسن‌های آیین نامه است اما این حسن نباید سبب  متضرر شدن افراد با سابقه در این سیستم شد.

غلامی گفت: تهیه و جمع آوری مدارک  و ارتقا یافتن برای معلمان با سابقه که فاقد مدارک خاص هستند، کم و محدود است.

وی بیان کرد: افزایش امتیاز شایستگی عمومی برای  ارائه امتیاز بیشتر از طرف مدیر و مراجع قانونی بسیار  ضروری به نظر می رسد،  شایستگی‌هایی که در پرورش انسان های صالح جامعه می‌تواند نقش موثری را ایفا کند، بنا براین لازم است امتیاز بیشتری برای این بخش قائل شوند.

مدیر فرزانگان خرم آباد بیان کرد:  در بخشی از آیین نامه کسب مقام در جشنواره ها یا عضویت در انجمن های علمی و ورزشی درج شده که باشرایط کنونی چندان ممکن نیست.

ضرورت بازنگری در نحوه امتیاز دهی

وی گفت: امتیاز دوره های ضمن خدمت بسیار کم است در حالی که سبب افزایش دانش معلم است، امتیاز مدارک تحصیلی بسیار کم است در حالی که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، پس جای بازنگری بیشتر برای امتیاز ها هست.

غلامی خاطر نشان کرد: تولید منابع و محتوای الکترونیکی و آن هم با شرایطی  نظیر بارگزاری آن در شبکه شاد کمی دور از انصاف است چرا که شبکه شاد چند سال است راه اندازی شده، آیا همه معلمان فرصت بارگزاری داشته‌اند؟  و این در حالی  است که همه معلمان کشور امکانات یکسانی ندارند‌.

وی افزود:بندهایی در  آیین نامه وجود دارد که در زمینه خلاقانه و نوآورانه  مطرح شده که تکلیف مدیران و معاونان در این بخشنامه مشخص نیست.

این مدیر مدرسه گفت:  برخی شاخصه ها تاثیر ژرفی در بهبود فرایند افزایش تعلیم و تربیت که هدف غایی رتبه بندی است، ندارد و فقط ارتقا یافتن معلمی را که بار اصلی آموزشی و پرورشی و مدیریتی را بر عهده دارد سخت تر می‌کنند، این موارد گوشه‌ای  از مطالبات و نظرات معلمان درخصوص آیین رتبه بندی بود.

وی گفت: معلمی مفهومی بسیار بالاتر از آن است که باحقوق و دستمزد سنجیده شود  اما بر هیچکس پوشیده نیست معیشت مناسب و ایجاد رفاه و برقراری عادلانه حقوق همه اقشار جامعه سبب ارتقا فرهنگ و رشد انسانیت در جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسم متقی نیا، امام جمعه موقت خرم‌آباد نیز در این جلسه بیان کرد: اگر امروزی به فردا می رسد گذشته ای دارد که ریشه است و اگر ارتباط با ریشه قطع شود  حیاط و نمو از بین می رود.

وی با بیان اینکه خودم نیز معلم هستم بیان کرد: علاوه بر مشکلات مطرح شده، تمام مطالب جمع آوری شود، یافته ها نیز اضافه شود و از طریق نماینده ولی فقیه در استان به صورت لایحه ارائه دهیم و برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال شود، می‌تواند موثر باشد.

امام جمعه موقت خرم‌آباد بیان کرد: راه دوم از طریق تشکل‌های ولایی وانقلابی است که می تواند تبدیل به مطالبه شود و راه سوم انتقال مشکلات در رسانه های استان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نمایندگان ظرفیت بالایی است، گفت: جلسه شما سیاسی و سیاست زد نبود ، دو مسئله وجود دارد که امیدوارم مانع نشوند ما به سیاسیون اجازه داده‌ایم که در مسائل تخصصی آموزش پرورش ورود داشته باشند،بزرگترین درد آموزش و پرورش فعلی ما در کشور دخالت سیاسیون است.

متقی نیا بیان کرد: مقام معظم رهبری چند بار به صراحت فرمودند این شرایط ارتقا در آموزش‌های عالی مطابق نیاز و بر اساس مبانی دینی ما نیست و مشکلی است که سالها مطرح شده است.

وی با بیان اینکه یک معلم مهمترین کارش مهارت معلمی مبتنی بر دانش است، گفت: کپی برداری باید اصلاح شود، تعدادی از مشکلات بر آیین‌نامه وارد نیست اما برخی از بخش‌های آن  نیز کپی برداری ناقص از رتبه بندی دانشگاهها است.

وی با تاکید بر بخشی از نظرات فرهنگیان بیان کرد:مناطق محروم  در آیین نامه لحاظ نشده، امتیازها تبعیض آمیز است و بازنگری در امتیاز مدرک تحصیلی باید انجام شود، تفاوت ها باید دیده شود تا تبعیض برداشته شود،  واقعیاتی است که نیاز به اصلاح دارد.

متقی نیا افزود: آسیب کلی که ما در کل کشور به ویژه لرستان داریم  آسیب شیری است  ، فرهنگ کار گروهی، حمایت از همدیگر،  عدم آسیب رساندن به همدیگر، را تقویت کنید.

کتاب نظام مسائل آموزش و پرورش لرستان رو‌نمایی می‌شود

علی خسروی ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر و  بزرگداشت مقام معلم اظهار داشت:  این برنامه شروع خوبی است چرا که فضایی فراهم شده که مطالبات بر حق فرهنگیان را مطرح کنید و کسی با سو‌استفاده سبب نشود معلم را ابزار دست دیگران قرار دهد، در حالی که معلم صاحب نظر و دارای شان است.

جریان انقلابی زنده و پویا است

وی با بیان اینکه جریان انقلابی زنده و پویا است به ویژه در آموزش و پرورش، گفت: جریان انقلابی هوشیار ،باآگاهی، زنده و پویا و در همه عرصه‌ها در میدان است که یکی از موارد آن مطالبات است.

مسئول بسیج فرهنگیان لرستان بیان کرد:  کتاب نظام مسائل آموزش و پرورش با همکاری فرهنگیان تدوین شد و  احتمالا هفته معلم رونمایی می شود، اولین بار است در کشور بر اساس یک نظام علمی کتابی  در رابطه با نظام مسائل آموزش و پرورش استانی تدوین می شود.

وی گفت: اولین نسخه این کتاب هفته معلم رونمایی می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد که البته اعتبار علمی یک ساله دارد و باید دوباره تدوین شود.

خسروی تصریح کرد:  این جلسات برای ادامه مسئله تدوین  نظام مسائل آموزش و پرورش است چرا که این مسائل در حوزه های مختلف رتبه بندی، زیر ساخت،سند تحول،دانشگاه فرهنگیان، پرورشی، عدالت آموزشی، محتوای دروس و … است که در دستورکار جدی با کمک شما انجام می‌شود.

مطالبات عموما علمی و اندیشه ای نیست

وی با بیان اینکه توسط یک جمع علمی آسیب‌های مطالبه‌گری را جمع‌آوری کردیم، بیان کرد: یکی از آسیب‌های مطالبه در همه دوره‌ها و  همه اقشار بوده این است که  مطالبات عموما  علمی و اندیشه ای نیست در حالی که مطالبه حتما باید علمی و بر اساس مطالبات نظام باشد.

خسروی گفت: آسیب دوم مستمر و مدام نبودن است مطالبات اگر مستمر نشود، دو آسیب دیگر به وجود می‌آید آن هم این است که گفتمان و تصویب نمی شود که معمولا این آسیب به مطالبات همه اقشار وارد است.

مسئول بسیج فرهنگیان لرستان بیان کرد:  آسیب سوم در بستر اخلاق و مسائل انسانی است که گاهی مطرح نمی‌شود  و مطالبه با توهین، فرافکنی و عصبانیت مطرح می‌شود که مطالبه نیست، در حالی که مطالبه منطق، قائده و روش می‌خواهد که محور این منطق  و شما فرهنگیان هستید.

روحیه جهادی گری و انقلابی گری در گرو مقابله با توطئه دشمن است

وی با بیان اینکه نکته دیگر اینکه ما نتوانستیم مطالبات را هم‌افزار و هماهنگ کنیم، افزود:  مسئله انقلابی و غیر‌انقلابی‌گری چیست؟ لزوما غیر انقلابی به معنای ضد انقلابی نیست بلکه ممکن است فرد فقط پیگیر و در صحنه نباشد و انقلابی نیز صرفا چیزی که در دل و ذهن ما است نیست،وقتی جهت‌گیری فعالیت ها و انقلابی گری ما در  مقابله با توطئه دشمن باشد آنجا رنگ و بوی انقلابی و جهادی می‌گیرد.

خسروی با بیان اینکه ما نتوانستیم فرهنگ انقلابی وانقلابی‌گری را خیلی پیاده کنیم به ویژه در مسائل سیاسی گفت: هنر ما این است غیر انقلابی را انقلابی کنیم.

کلیات رتبه بندی موفقیت است

وی با اشاره به اینکه در رتبه بندی فرهنگیان کلیاتی هست که موفقیت است، گفت:این لایحه ۱۲ سال است که روی زمین بوده، تصویب قانونی شده  و ابلاغ شده پس کلیات موفقیت‌آمیز است، آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای اجرایی آن اشکالاتی دارد اما این را نباید به حساب کلیات آن گذاشت  و برای جزئیات  جای حرف هست.

مسئول بسیج فرهنگیان لرستان بیان کرد: پیشنهادم به دولت و وزارت آموزش و پرورش این است که اجرا کنند و سالانه برخی ایرادات را برطرف کنند ، از کارکردهای ما نیز این است که مطالبات  را بیان کنیم.

انتقاد از دولت باید دلسوزانه و منصفانه  باشد

وی گفت:  اختلاف سلیقه های سیاسی متعلق به قبل از انتخابات است و با روی کار آمدن هر دولتی موظفیم بنا به وظیفه دینی و ملی به کار آمدی آن کمک کنیم اما نقد به صورت دلسوزانه و منصفانه انجام شود.

خسروی بیان کرد:  فرهنگیان در هر شهرستانی  بهتر است به صورت فصلی با مسئولان جلسه برگزار کنند و در فضای اخلاقی علمی و دوستانه و انسانی  مطالبه   انجام شود.

گزارش؛ مرضیه شیر خان چگنی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 602
  • بازدید دیروز: 1407
  • کل بازدیدها: 4897110
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي