14:03:43 - یکشنبه 4 ژوئن 2017
سعودی ها از پوتین چه می خواهند ؟
مهدی دل روشن : هنوز یک هفته از سفر ترامپ به منطقه نگذشته است، محمدبن‌سلمان، مرد شماره سه قدرت در مملکت سعودی، خود را به مسکو رساند تا با رییس ‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش ارس رسا ؛ انجام این سفر پس از آمدن ترامپ به عربستان سعودی، تردیدهایی درباره آینده خاورمیانه به دنبال دارد. سفرهای بن سلمان به مسکو، تازگی ندارد. او در روزهایی که پدرش حسابی از باراک اوباما ناامید شده بود، به روسیه می‌رفت تا شاید با جلب نظر تزارها به وسیله دلارهای نفتی، نقشه‌های ارتجاعی خود را پیاده کند. اما اکنون که ترامپ، دوست کرملین محسوب می‌شود، داستان ابعاد پیچیده‌ای پیدا می‌کند.

چنین به نظر می‌رسد که پس از هماهنگی های لازم با ترامپ و دوشیده شدن ریاض توسط میلیاردر نیویورکی، نباید سر روس‌ها نیز بی کلاه بماند و این وسط چیزی هم باید نصیب آن‌ها شود. احتمالا بن سلمان هماهنگی های انجام شده با ترامپ را برای رییس‌جمهوری روسیه، توضیح داده و هماهنگی‌های لازم برای برخی امور منطقه‌ای مثل سوریه، انجام گرفته است. فراموش نکنیم که بن سلمان خود را برای پادشاهی عربستان آماده می‌کند و این جور سفرها، برای تثبیت قدرت او در زمان زمامداری، لازم و ضروری است!

دومین دیدار در یک سال اخیر

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد ووزیر دفاع عربستان است. این شاهزاده جوان در یک سال گذشته، دو بار با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده است.

امضای چهار قرارداد امنیتی

رسانه‌های روسی از جمله راشاتودی از قول پوتین خبر داده‌اند که رابطه روسیه با عربستان، با موفقیت فراوان در حال پیشرفت است! از قرار معلوم، چهار پروتکل همکاری مشترک امنیتی میان روسیه و عربستان امضا شده و پوتین به‌طور رسمی با سعودی ها، پیمان بسته است.

همکاری موافق و مخالف دولت سوریه!

رییس‌جمهوری روسیه گفت که مسکو و ریاض به طور مشترک برای دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه کار می‌کنند. به گفته پوتین در این خصوص تماس‌هایی نیز در سطح سیاسی میان مقامات نظامی روسیه و عربستان برقرار شده است.

توافق احتمالی برای کنار زدن اسد

با توجه به اینکه روسیه، حامی بشار اسد است و عربستان دشمن شماره یک او، این همکاری روس‌ها با سعودی‌ها تا حدودی، چالش برانگیز و پیچیده است. اینکه چطور مخالف و موافق بشار اسد برای همکاری مشترک در پروژه بحرانی سوریه به توافق می‌رسند، علامت سوال‌های زیادی ایجاد می کند. البته کارشناسان بین المللی بارها و بارها گفته اند که روس ها این انعطاف را دارند که سر بزنگاه از قول و قرارهای‌شان کنار بکشند ولی با این حال، معلوم نیست که سفر بن سلمان با چه هدفی صورت گرفته است. اگر داستان تن دادن به مواضع روسیه در قبال سوریه باشد که این امر، کاملا از سویعربستان سعودی بعید به نظر می‌رسد. شاید بتوان احتمال آن را صفر دانست. پس پشت صحنه، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و پوتین چه نقشه ای برای آینده سوریه در سر دارد؛ آن نیز در روزهایی که نشست‌های آستانه با همکاری ایران و ترکیه و روسیه، پشت سرهم برگزار می شوند. به نظر می رسد، عربستان در حال تلاش برای راضی کردن روسیه ( شما بخوانید پرداخت دلارهای هنگفت) در خصوص رفتن بشار اسد است. هر چند سناریوی صهیونیستی سعودی تجزیه سوریه نیز مدت هاست که روی میز گفت‌وگوهای مخفیانه قرار دارد!

نفت و همکاری مسکو و ریاض

نکته مهم غیرسیاسی این است که منافع مشترک روسیه و عربستان در تثبیت قیمت نفت در بازارجهانی، این دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است.پوتین در دیدار با محمد بن سلمان، از عربستان به دلیل موضع‌گیری این کشور در بازار نفت قدردانی کرد ه و گفته که تلاش‌های مشترک روسیه و عربستان به ثابت نگه داشتن قیمت نفت در بازار جهانی کمک کرده است. روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپکی، برای تثبیت قیمت نفت، با عربستان مذاکرات زیادی انجام داد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1280
  • بازدید دیروز: 1190
  • کل بازدیدها: 4902353
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي