خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/04/25 14:19
شناسه خبر : 29755

شرکت پارس رکورددار تولید دانه های روغنی باکیفیت در کشور

مهندس مهاجر مشاور وزیر و مجری دانه های روغنی کشور در بازدید از مزارع شرکت پارس گفت: شرکت پارس با توجه به استفاده از دستورالعمل های فنی تولید دانه های روغنی رکورد های خیلی خوبی را سالانه در کشور بدست میاورد. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ مهندس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و مهندس مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی کشور و هیئت همراه هفته گذشته و در بازه زمانی متفاوت از مزارع شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس بازدید بعمل آوردند.

در بازدید یک روزه مهندس مهاجر که به دنبال همکاری مشترک دو شرکت پارس و اورالیس فرانسه در جهت تولید بذر کلزای ارقام فرانسوی در شرکت پارس صورت گرفت ،رئیس، معاون تولیدات گیاهی و مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل نیز حضور داشتند روند همکاری و هماهنگی با وزارت جهاد کشورزی مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهندس مهاجر مجری طرح  دانه های روغنی کشور با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت دانه های روغنی سویا در این شهرستان گفت: بالاترین میزان تولید دانه های روغنی در سطح کشور در دشت مغان استحصال میشود و سیاست وزارت جهاد کشاورزی، افزایش کاشت دانه های روغنی برای بالا بردن امنیت غدایی کشور است.

دکتر مهاجر با مثبت ارزیابی نمودن کارهای انجام گرفته در شرکت پارس افزود: روند توسعه ای خوب و چشمگیری در سایه پیگیری های مجدانه مدیریت جدید شرکت در جهت تولیدات محصولات استراتژیک شروع شده است و آینده درخشانی را پیش روی شرکت ترسیم کرده است.

مهندس مهاجر در باره وضعیت کلزای شرکت پارس گفت: خوشبختانه ما امسال یک سال استثنایی را در تولید دانه های روغنی بخصوص کلزا داریم و پیش بینی میکنیم بالای ۳۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم که این یک رکورد بی نظیر در ۴۰ سال گذشته است و از خروج رقمی در حدود ۴۴۰ تا ۴۸۰ میلیون دلار  ارز از کشور جلوگیری میکند.

او گفت: امیدواریم در طرح ۱۰ ساله ای که حدودا سه سال آن گذشته ، بتوانیم ۷۰ درصد نیاز کشور  به روغن و ۵۵ درصد نیاز کشور به کنجاله را از طریق داانه های روغنی در کشور تولید کنیم  که این خود یک رکورد بی نظیر محسوب میشود.علاوه بر این کشت کلزا در کشور در تولید پایداری گندم بسیار حیاتی و حائز اهمیت است که امیدواریم این اتفاق هم با کشت کلزا در تناوب گندم بیفتد.

مهندس مهاجر تصریح کرد:خوشبختانه شرکت پارس با توجه به استفاده از دستورالعمل های فنی تولید دانه های روغنی رکورد های خیلی خوبی را  سالانه بدست میاورند که امیدواریم شاهد تداوم این کیفیت و موفقیت باشیم و بتوانیم اغلب مزارع کشت کلزا در این منطقه را به راندمان بالای ۴ تن برسانیم و بتوانیم با این روش عملکرد را در واحد سطح افزایش بدهیم.

وی در مورد قیمت تضمینی کلزا نیز اذعان داشت: هنوز قیمت کلزا به صورت کامل مشخص نشده است و ما پیگیر هستیم تا قیمت تضمینی دانه ای روغنی را اعلام کنند چرا که این یک فانون است و دولت هر چه زودتر باید نسبت به اعلام قیمت دانه های روغنی و کل محصولات تضمینی را اعلام نمایند.

همچنین وی در خصوص افزایش قیمت کلزا نیز گفت: در قیمتی که به دولت پیشنهاد دادیم برابر با تورم افزایش قیمت میکنیم امیدواریم دولت نیز این امکان را برای افزایش قیمت داشته باشد.

عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هم در سفری جداگانه در بازدید از مزارع شرکت پارس گفت: وضعیت محصولات زراعی بخصوص مزرعه کلزا از نظر خصوصیات رشد، کیفیت، عاری بودن از علفهای هرز در سطع بسیار خوبی قرار دارد و امیدوارم با استمرار مراقبت ها، این مزارع یکی از مزارع نمونه کشور باشد.

معاون امور زراعت وزیرجهاد کشاورزی دربازدید ازمزارع کلزا شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس، به نیاز کشور به دانه های روغنی و توسعه کشت کلزاء در این منطقه تاکید کرد و افزود: مزارع کلزای شرکت پارس از نظر کیفیت ، خصوصیات ریشه، وضیعت تغذیه و رشد، پاک بودن مزارع ازعلفهای هرز و عاری بودن از بیماری ها، واقعا یکی از مزارع استثنائی می باشد که امیدوارم با استمرار مراقبت ها، این مزارع یکی از مزارع نمونه کشور باشد.

کشاورز،محصول کلزاء را برای کشاورزان منطقه اقتصادی دانست و گفت: از کلیه کشاورزان منطقه انتظار میرود با الگوبرداری از مزارع کلزای شرکت پارس، در راستای افزایش عملکرد و نوع نگه داری از این محصول پرارزش کشور نسبت به افزایش راندمان و ترویج کشت این محصول در این منطقه اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه درکل کشور بیش از ۴۰ رقم کلزاء کشت میگردد، افزود: درخصوص تکثیر و تنوع ارقام محصول کلزا، اقدامات مثبتی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام یافته تا بذرکافی، باکیفیت، متنوع و براساس نیازکشاورزان تامین گردد و تلاش میکنیم نیاز بذر کشاورزان را در داخل کشور تولید کنیم .