10:18:36 - دوشنبه 13 سپتامبر 2021
شمارش معکوس برای پوست اندازی حاکمیتی در استان اردبیل
استان اردبیل علیرغم عدم برخورداری از امکانات و زیر ساخت های بیس در کشور، فقر و عقب ماندگی و بیکاری در مقایسه با دیگر مناطق کشور اما از وجود مدیران توانمند، نخبه و تاثیرگذار از غنای بالایی در کشور برخوردار است که کشف و گماردن آن در امورات مربوطه کار چندان دشواری نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا، کار دولت دوازدهم به پایان رسیده و دولت سیزدهم در بدو ورود به بطن کار با تلاش و کوشش مضاعفی در صدد هموار کردن مسیر برای تحقق وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی اش بر آن کوس انالحق میزد، تا آن را جامه عمل بپوشاند.
رئیسی از همان نخستین روز تحویل کابینه بی هیچ حاشیه و برگزاری کارناوالها و جشنی یک تنه خود را به کوه مشکلاتی زده است که مردم سالهاست از بحر هر کدام از این مشکلات ریز و درشت به ستوه آمده بودند.
اما آنچه مسلم است نه رئیسی یک تنه میتواند مشکلات مردم را به تنهایی حل کند و نه مشکلات در حدی نیستند که با یک تلنگر از پا در بیایند لذا این کار نیازمند عظمی راسخ و اراده ای پولادین از سوی کل کابینه و تمام کسانی است که در این دولت مسئولیت داشته و قصد بر تن کردن ردای خدمت دارند.
آنچه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اقتصادی و اجتماعی در طول دوره اخیر نابسامانی مالی و اقتصادی بر آن اذعان دارند، خود بیانگر بروز پدیده ای دشوار و فرایندی پرپیچ و خم دارد که فائق آمدن بر آن در چنین شرایط محدود میسر نخواهد بود حتی خوشبینانه ترین طرفداران دولت منتخب هم که بر مسائل روز کشور اشرافیت داشته و در دوره انتخابات مسائل را کنکاش و تجزیه و تحلیل می کردند،بر اصلاح یا گشایشی که در کوتاه مدت یا زمان نزدیک حاصل شود، اطهار امیدواری نکردند.

اکنون و با علم به این مشکلات و کلانجارها به نظر میرسد فرایندی فرسایشی در حوزه های مختلف حداقل تا مدت زمان معین در راه است و از سرعت و کیفیت کار خواهد کاست.
علی ایحال بدیهی ترین راه حل در برهه ای اینچنینی که کار اقتصادی با بحران مواجه شده و کشور تحریم دشمنان خارجی و مفسدین داخلی شده و مشکلات در هم تنیده است، می توان به ذخایر ارزشمندی که در هر زمان و مکان آماده خدمت به مردم و کشور هستند بهره مند شد. بدون شک هنوز هم در این کشور پهناور و قهرمان پرور هستند افراد،شخصیت ها و مدیرانی که حقیقتا مرد روزهای سخت هستند همچون دوران هشت ساله دفاع مقدس آماده جانفشانی بوده و بی هیچ حاشیه و خستگی تنها به فکر حل مشکلات مردم و جامعه می باشند. صد البته اینچنین فضای پرالتهاب و مسیر پر پیچ و خمی که از دل هزاران مشکل بوجودآمده است، با گماردن آقازاده ها و افراد سیاس که بیشتر دنبال خوشگذرانی و تجملگرایی هستند و کرسی مدیریتی را نردبان ترقی خود می پندارند، رتق و فتق نخواهد شد.

برملاست تا جایی که از شخص رئیس جمهور شناخت است، اجازه نخواهد داد دولتش در پیچ و خم چنین تفکرات و گرایش هایی گرفتار شده و کابینه را با انتصاب چنین عناصری به سخره نخواهند کشید. اما نباید فراموش کنیم که در هر حزب و گروه و دسته ای، تعدادی خواه ناخواه برای حفظ بقای خود هم که شده، دنبال امیال شخصی و منافع گروهی بوده و از امکانات و اموال بیت المال به سود خود و طرفدارانش بهره برداری خواهد کرد و هرگز زمان و اراده لازم برای خدمت به مردم و همقطاران خود را نخواهد داشت و دولتمردان باید تا جای ممکن مراقب گزیده شدن از چنین سوراخ و شیارها و روزنه های ریز و درشت باشند که البته این خود حکایتی طولانی است و توان و مهارتی همچون مبارزه با فساد سازمان یافته مطالبه میکند.

اما در این گوشه از سرزمین پهناور و در شمال غربی ترین نقطه کشور، استان اردبیل به عنوان یکی از استانهای اغنی از وجود ظرفیت های خدادادی با اقلیم بکر و دست نخورده با فرصت های بی نظیر اقتصادی، کشاورزی و جایگاه ژئوپولیتیکی وسیع، لیکن فقیر و عقب مانده از توسعه و ترقی و زیرساخت های اولیه و بیس ، حال و روز چندان خوشی از ریتم مدیریتی در کشور مستغنی نشده است. بسیاری از پسرفت ها ،عدم برخورداری ها، ضعف ها و مسائل و مشکلات بر زمین مانده در طول دوره استقلال جغرافیایی سیاسی این استان ناشی از شکاف مدیریتی و خلاء برنامه ریزی و فقدان نقشه راه در کنار تیم قوی و منسجم است. نظر به ملاحضه پتانسیل های غنی در این استان و وجود عناصر سه گانه آب ، خاک و هوا در کنار اراضی کشاورزی مستعد،تنوع باغ مرکبات، دام و طیور و مناطق گردشگری و تاریخی و حتی مشتقات نفتی و موقعیت های ویژه جغرافیایی برای صادرات و واردات کالا و حمل و نقل و ترانزیت جای هیچ حرف و حدیثی را بر جای نگذاشته است.

بدون شک برخورداری از محضر مدیرانی با دیدگاه های واقع بینانه و منطقی با استقلال فکری و نظریه پردازی به موقع می تواند چاشنی محرک و نقطه جهش توسعه این منطقه باشد.

در حقیقت یکی از عمده دلایل بر زمین ماندن وعده های چند ده ساله توسعه در این استان نه تنها فقدان امکانات و فقر اقتصادی نیست بلکه عدم توازن توسعه به دلیل خلاء جایگاه های مدیریتی از تفکرات و نگرش های علمی و عملی در نتیجه ناتوانی در جذب و اسکان و توزیع عادلانه امکانات و زیرساخت ها به طور متوازی در کشور و متعاقبا خود استان بوده است.

بدون شک مفقود شدن زنجیره توسعه ناشی از پاره شدن حلقه های این زنجیره از انتصاب مدیران توانمند وجسور در پست های حساس جهت جذب عادلانه و به موقع اعتبارات و تقسیم امکانات برای هر منطقه تا شکسته شدن تلسم تمرکزگرایی و مهاجرت معکوس و در نتیجه ریشه کنی فقر و توسعه همه جآنبه در منطقه،استان و کشور نتیجه تکمیل این زنجیره متوالی است.
استان اردبیل علیرغم عدم برخورداری از امکانات و زیر ساخت های بیس در کشور، فقر و عقب ماندگی و بیکاری در مقایسه با دیگر مناطق کشور اما از وجود مدیران توانمند، نخبه و تاثیرگذار از غنای بالایی در کشور برخوردار است که کشف و گماردن آن در امورات مربوطه کار چندان دشواری نیست.
مردم فهیم و باشعور استان اردبیل منجمله خواص و سیاسیون و تمام کسانیکه در امر توسعه این استان دخیل هستند و به نوبه خود سهمی در پیشرفت آن دارند باید با موقعیت سنجی و درک شرایط کشور و استان بجای تضعیف یکدیگر و صرف انرژی برای ممانعت از اجرای فرایندها و مکانیزم توسعه و امورات اجرایی ، دست در دست هم داده و بر اجرای صحیح نقشه راه استان تاکید ورزند.
این تنها راهی است که در اینچنین برهه حساس که کشور در گیر مشکلات ریز و درشت سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است، می شود با همدلی و هم زبانی قدمی را به سمت توسعه استان برداشته و با درک متقابل هژمونی منطقه راه پیشرفت و تعالی استان را به پله به پله به پیماییم.

 

یادداشت: رضا امیرپور / روزنامه نگار

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 150
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4871806
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي