13:22:10 - یکشنبه 5 مارس 2017
صد رحمت به حقوق نجومی !
به یکباره مصوب می فرمایی،سقف حقوق مدیران دولتی،بیست و چهار میلیون تومن تعیین شد! لابد اضافه کاری و ماموریت ایستاده و نشسته اش نیز رقمی معادل آنست و بر آن بیفزا هزینه های پیدا و پنهان دیگر را که صد رحمت بر حقوق نجومی.

ارس رسا – افسوس که قَدرِ اعتماد مردم را نمی دانی عالیجناب.
حق هم داری.مَردِ میراثی چه داند قدرِ مال؟رُستمی جان کَند،مَجّان یافت زال.آنکه مال ارزان خَرَد ارزان دهد …
به یکباره مصوب می فرمایی،سقف حقوق مدیران دولتی،بیست و چهار میلیون تومن تعیین شد! لابد اضافه کاری و ماموریت ایستاده و نشسته اش نیز رقمی معادل آنست و بر آن بیفزا هزینه های پیدا و پنهان دیگر را که صد رحمت بر حقوق نجومی.
دلمان خوش بود که دستی از آستین ارادۀ صادقانه به در خواهد آمد و بر یغما گری کهکشانی و نجومی حدی خواهد نهاد که شما به زیور قانون آراستید.آخر این چه ضربات هولناکی است که مدام بر بار شیشۀ زندگانی مردم فرود می آوری؟ حکایت عوامانه ای است که قاضی شجاعی در ازمنۀ قدیم بر متهمی هزار ضربۀ شلاق تعیین کرده بود.متهم گفت:
«قربانت گردم یا شلاق نخورده ای یا معنی عدد هزار را نمی دانی.یکباره حکم اعدام صادر کن،خلاص.من از زیر ضربات هزار شلاق تو زنده بر نخواهم خاست.»
آمار چندین هزار نفر،به شما داده شود که باور کنید برای بیست هزار تومن،داوطلب انجام طاقت فرساترین کار درتمام طول روز هستند که شرمندۀ اهل و عیالشان نباشند؟ نمی دانی که آنها چون بنالند زار، بی شُکر و گِله،افتد اندر هفت گردون وِلوِله؟ بی توجه به آنها خوش خُرامان می روی ای جان من.
اما این را هم بدان که در آسمان این عرصه،اگر او خواهد امان،غُلغُل افتد در سپاه آسمان.کاری نکن که بگویند پس درِ پند و نصیحت بسته شد و در خرداد و اسفندی که از پی هم می آیند طریقی دیگر بر گیرند.
همچو آن مرد درشتِ خوش سُخُن که در میان ره،نشانده بود او خاربُن، مدام خار، بر شاهراه زندگی مردم می نهی که کندن در خیبرش زور حیدر می خواهد.یا تَبَر بر گیر و مردانه بزن،تو علی وار این درِ خیبر بکن.یا به گلشن وصل کن این خار را و با توجهی به تنگنای زندگی مردم کاری کن که گلشنش پوشد این خار تو را. و گرنه تکنوکراسی تو،اگر صد حُسن هم داشته باشد،با یک عیب آن برابری نمی کند،و آن آفت برج عاج نشینی وفاصلۀ پر مخافت این مصوبه با واقعیات ملموس جامعه است.
افرادی که دارای اسلوب مدیریتی تکنوکراتیک هستند ویا بدون آشنایی علمی با ادوات آن در ژستهای روشنفکرانه می نمایند که چنین هستند،گاهی تصمیماتی را در خروجی کار میدهند که با هزاران توجیه هم جبران آن بی اعتمادی را نمیکند که بر روح و روان جامعه تحمیل می شود. در خوش بینانه ترین حالت،تصورشان بر اینست که با این کار راه توسعه می پیمایند دریغ که بدون همراهی همدلانۀ مردم توسعه ای در کار نخواهد بود.آخر هیچ بانکِ کف زدن آید بدر،از یکی دست تو بی دست دگر؟
مردمی که به اقتضاء وظیفۀ دینی ومیهنی وبا الهام از روح والای قناعت،مدام تلاش می‌کنند تا در مقابل زیاده طلبی‌های جهانی کمر راست نگه دارند ودر مقابل بیگانه سر خم نکنند.بر اینگونه مصوبات جه بگویند؟لیکن آنها با آرمانهای والای شهدا میثاقی نا‌گسستنی دارند و با همۀ آشفته دلی از عهدۀ آن عهدی بر خواهند آمد که با زلف پریشان یار کرده اند.حُسن عهدشان نگذارد که نهند پای دگر،گویند این نیز نهیم بر سر غم‌های دگر،اما مگر نه اینکه شما هم وظیفه‌ای بر عهده دارید؟
جا دارد که امید واعتماد را قدربدانید و بر وعده های خود جامۀ عمل بپوشانید. نقص«دولت سنگین وپرهزینه» با چنین ارقام نجومی وسر به فلک کشیده و بهره وری کمتر از نیم ساعت،بیش از پیش آشکارتر خواهد شد که هرساله بیشتر ازهفتاد درصد بودجۀ ملی کشور را صرفا جهت گذران اجرایی خود به کام می‌کشد و باز با موضع طلبکارانه،هر جا کم می‌آورد یا با نرخ ارز بازی می‌کند، ویا مرتبا اسکناس چاپ می‌کند و چوب حراج به داشته‌ها و ارزش پول ملی می‌زند. واقعیت اقتصادی جامعه با این ادخال سروری که بر قلب مدیران نازکدل می کنید فرسنگها فاصله دارد.
ظاهرا از اوضاع اقتصادی کشور در زیر بخشهای تولید، صنعت، کشاورزی، خدمات،کارگری، دامداری، کسبه، اصناف و… بی خبرید که از این شادمانی و رونق زندگی شما فاصله ها دارند.اقتصاد مقاومت و عایدات مستقیم و غیر مستقیم مالیات به حرمت مالیات دهندگانش اجازۀ چنین خاصه خرجیها را نمی دهد و در مصوبۀ شما کوچکترین اراده ای برای کاستن از هزینه های سنگینی که از بالا بر سر مردم آوار می کنید دیده نمی شود.
گویی نگرانی پیشاپیش برخی به” امید مداران” طالب سهم از سفرۀ انقلاب که سوار بر بال «امید» مدارج بالا پیمودند،خیلی بی راه هم نبود که گفتند ما در قید و بند اسم ها نمی مانیم ،چرا که
نام فروردین نیارد گل به باغ،شب نگردد روشن از اسم چراغ.
هیچ اسمی بی مُسَّما دیده ای ؟یا ز«گاف» و«لام»گل،گل چیده ای ؟
مالک رضایی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 490
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872146
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي