خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/09/29 18:47
شناسه خبر : 30388

صید ماهی در سد خداآفرین واگذار می شود

فرماندار شهرستان خداآفرین گفت: به منظور ایجاد اشتغال و کمک به بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان، صید ماهی از مخزن سد خداآفرین به شرکت های تعاونی فعال در این شهرستان واگذار می شود. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از ایرنا، احمدعلی اسدپور روز شنبه در جلسه بررسی نحوه واگذاری صید ماهی از مخزن سد خداآفرین با اشاره به ظرفیت آبی شهرستان و ارزیابی مطللوب جهت آبزی پروری، افزود: وجود رودخانه ارس و مخزن سد خداآفرین مکان مناسبی برای پرورش انواع آبزیان و ایجاد اشتغال از طریق صید ماهی در شهرستان است که با سرمایه گذاری در این بخش می توان گام های موثری در راستای تحقق تولید واشتغال وبهبود وضعیت معیشت مرزنشینان برداشت.
وی با بیان اینکه برای امسال ۲۶۰ تن حق برداشت ماهی از مخزن سد خداآفرین تعیین شده است، گفت: برای فعالیت صیادان، روزهای مجاز سه روز در هفته و تا ۱۵اسفند ماه که زمان تخم ریزی ماهی ها شروع می شود، تعیین شده است.
اسدپور با تاکید بر توجه به ارتقای سطح نظارت در محدوده این سد، خواستار نصب تجهیزات و سیستم ارتباط تصویری به منظور کنترل و حفظ امنیت این سد و جلوگیری از سواستفاده سود جویان شد.
سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.
این سد از نوع خاکی هسته رسی است که حجم مخزن آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده و مساحت حوزه آبریز آن افزون بر ۳۰ هزار هکتار است.
شهرستان خداآفرین با ۳۴هزار نفر جمعیت دارای سه بخش، هفت دهستان، یک شهر و ۲۰۴ روستاست.
این شهرستان با وسعت یکهزار و ۵۲۵ کیلومتر مربع در فاصله ۲۴۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با جمهوری آذربایجان، از جنوب با کلیبر، از شرق با پارس آباد استان اردبیل و از غرب با جلفا همسایه است.