19:48:03 - جمعه 12 آگوست 2016
یادداشت
ضعف محتوای رسانه ملی ،زمینه ساز ورود شبکه های مجازی
رسانه ملی بیشتر به اصطلاح رسانه ای خودشان ” پر کردن آنتن ” می اندیشند و از برنامه های با ساختار و محتوای ارزشی و عمیق سالهاست فاصله پیدا کرده اند.

به گزارش ارس رسا ، داود عبداللهی کارشناس مسایل اجتماعی یادداشتی با عنوان «ضعف محتوای رسانه ملی ،زمینه ساز ورود شبکه های مجازی» در اختیار پایگاه خبری ارس تبار  قرار داد که در ادامه می‌آید:‌
20537_15418

بعنوان یک آسیب شناس اجتماعی،مدرس حوزه رسانه و ارتباطات در دانشگاه و نهایتا بعنوان کسی که سالهاست با رسانه رادیو و تلویزیون به اشکال مختلف همکاری تنگاتنگ داشته و دارم . از منظر آسیب شناس اجتماعی باید عرض کنم،رسانه ملی و استانی نتوانسته است حداقل های مربوط به اوقات فراغت را تامین کند این رسانه بیشتر به اصطلاح رسانه ای خودشان ” پر کردن آنتن ” می اندیشند و از برنامه های با ساختار و محتوای ارزشی و عمیق سالهاست فاصله پیدا کرده اند.

 

نمونه اش تولید برنامه هایی با تم و موضوع تکراری برای کودکان و نوجوان با قالب و فرم کاملا ثابت و کلیشه ای است این رسانه با این محتوا و ساختار قادر به پاسخگویی به طیف وسیع نیاز و سلایق و ذائقه های مخاطبین مرکب از اقشار و طبقات اجتماعی مختلف نیست و از سر اتفاق همین ضعف، زمینه ساز ورود شبکه های مجازی و رسانه های بیگانه است.

 

طبق تحقیقات خود صدا و سیما بیش از ۷۰ درصد مردم به اشکال مختلف دارای سیستم های دریافت امواج ماهواره ای هستند و اگر به این آمار اینترنت و شبکه های اجتماعی و پلتفورم های ارتباطی چون اینستاگرام و تلگرام را اضافه کنیم رقم وحشتناکی خواهد بود.

 

در نتیجه رسانه ملی عرصه را به ماهواره ها و اینترنت و فضاهای مجازی آن واگذار کرده است (بستر سازی جنگ نرم مورد ادعای ژوزف نای) در عرصه رسانه استانی که اوضاع وخیمتر از این داستان است.

 

بعنوان یکی از مدرسین دانشگاهی حوزه رسانه باید عرض کنم هنوز رسانه ما مخاطب گرا نبوده و با قضیه مخاطب شناسی بطور علمی برخورد نمی کند در حالیکه در دنیای امروز مخاطب محور تولید ، ارسال و دریافت پیام تلقی می شود رسانه ما با برنامه های گاهی سخیف جز لودگی کارکرد چندانی ندارد و همین امر به طرد عمومی آن نزد مخاطبین منجر می شود./

منبع : سبلانه

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 546
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872202
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي