17:22:22 - سه‌شنبه 9 آگوست 2016
دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان
علل عدم لغو روادید ورود به آذربایجان برای اتباع ایرانی
ارس رسا : دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان طی یادداشت اختصاصی علل عدم لغو روادید ورود به آذربایجان برای اتباع ایرانی را علی رغم اخبار منتشر مبنی بر حذف ویزا برای اتباع دوکشور را تحلیل کرده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. شب یکشنبه ای که گذشت اخباری برروی

ارس رسا : دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در آذربایجان طی یادداشت اختصاصی علل عدم لغو روادید ورود به آذربایجان برای اتباع ایرانی را علی رغم اخبار منتشر مبنی بر حذف ویزا برای اتباع دوکشور را تحلیل کرده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

دانلود

شب یکشنبه ای که گذشت اخباری برروی خروجیهای برخی سایتهای خبری مبنی بر موافقت دولت آذربایجان با لغو روادید ورود ایرانیان به آذربایجان منتشر کردند که موجبات مسرت بسیاری از هموطنان گردید اما بنده با رویت همین اخبار بر بعید بودن چنین تصمیمی ازسوی دولت آذربایجان تاکید کردم.

هرچند که برخی اعضای تالار مورد نظر درتلگرام با قراردادن خبرلغو روادید اصرار بر صحت خبرداشتند ولی کماکان بنده بر موضع خود ماندم تااینکه صبح روز بعد یعنی دوشنبه ناصحیح بودن خبر لغو روادید ورود به آذربایجان اعلام شد .
بگونه ای که سفیر ایران در باکو اعلام کرد که دراین مرحله در فرودگاه باکو به ایرانیان ویزا خواهند داد و پس از سه ماه نیزدر مرزهای آستارا وبیله سواربه ایرانیهای خواهان سفر به آذربایجان ویزا صادر خواهد شد .سفیر ایران همچنین اشاره کرد که موضوع لغو روادید در مراحل بعدی صورت خواهد گرفت.
در یادداشت بنده نیز به احتمال زیاد اعطای ویزا در فرودگاه به ایرانیها و احتمال اندک صدور ویزا در مرزهای ورودی آذربایجان در آینده اشاره شده بود که البته درصورت تحقق آن به دلایل ضرورت فراهم شدن زیرساختهای لازم در گمرکات و مرزبانی و …و هزینه بربودن آن به سرانجامی نرسد یا دیر به نتیجه برسد. کمااینکه در حال حاضر که
ایران چندسالیسیت برای اتباع آذربایجان لغو روادید یکطرفه نموده است ، به دلیل همین کمبودهای زیرساختی در مبادی ورود و خروج زمینی ، آذربایجان هر۱۵ روز یکبار اجازه ورود و خروج به ایران به اتباع خود میدهد ، یعنی هرکسی که به ایران می آید وبه آذربایجان برمیگردد پس از ۱۵ روز میتواند مجددا بایران سفر کند نه زودتر.
اما درطول بیش از ده سال اخیر همواره براین نظر بوده ام که احتمال لغو روادید ازسوی آذربایجان برای اتباع ایرانی تقریبا نزدیک صفر است مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش بینی شده ای در روابط دو کشور رخ دهد و این امر محقق شود ،ازآنجا که وقوع اتفاق غیرقابل پیش بینی شده هم در روابط فیمابین بعید بنظر میرسد لذا لغو روادید هم منتفی خواهد بود وبه همین دلیل نیز با پیشنهاد این موضوع به طرف آذری موافق نبودم .
اهم دلایلی که مانع از لغو روادید برای اتباع ایرانی توسط آذربایجان میگردد عبارتند از:
✅-برخی نگرانیهای امنیتی و عقیدتی بر آمده از اشتراکات تاریخی ،فرهنگی و دینی
✅- نابرابر بودن جمعیت دو کشور ،بطوریکه جمعیت ایران ۹ برابر جمعیت آذربایجان است
✅- مهیا نبودن زیرساختهای گمرکی و مرزبانی مرزهای زمینی،و اراضی اندک اختصاص یافته به این امور در سمت آذربایجان باایران ، البته در طرف ایران هم امکانات بسیار محدود واندک است و در شرایط کنونی نیز پاسخگوی آمدوشد اتباع آذربایجانی بایرام نیست.
✅- ازآنجا که ترکیه هم،پس ازایران برای اتباع آذربایجان لغو روادید یکطرفه کرده و خواهان لغو روادید برای اتباع خود ازسوی آذربایجان است و باکو با این درخواست مخالفت کرده و به ترکیه اعلام کرده که اگر برای اتباع ترکیه لغو روادید کنیم ،نمی توانیم پاسخگوی ایران باشیم که لغو روادید برای آنها نکرده ایم .لذا لغو روادید برای ایرانیها نیز موجب ناخرسندی ترکیه میشود که روابط عمیق تر و سودمندانه تری با آذربایجان دارد.
✅- درآمدهای ناشی از تعرفه های مأخوذه ارصدور روادید .

 

  1. Orhan   آگوست 10, 2016  

    سلام شب شما بخیر.واقعا ریس جمهور ما اینقدر بی لایق به حرفی که میزنه متاسفانه تو عمل نمی بینیم واقعا تاسف داریم اگر نمی تونستین چرا تو همون جلسه سه جانب مطرح کردند واگه مطرح کردند چرا عمل نمی کنن چقدر میخوای مردم را به دولت بد بین کنین با این دروغ بازی هاتون واقعا مردم دا چی حساب کردین مردم اذری نشین که مدتها چشم شون را به این سفر روحاتی دوخته بودند که منطقه ترک نشین از این بیکاری وبن بست رهایی پیدا کنه ..❗واقعا به مسئولان باید همشون تاسف گفت

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1721
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871528
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي