18:50:15 - شنبه 29 سپتامبر 2018
عملکرد خوب سازمان خصوصی سازی در سالجاری
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: از نظر من این سازمان در سالجاری عملکردی فراتر از انتظارات داشته است. موید این نکته هم واگذاری حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بنگاه‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری بود که از نظر حجم بزرگ‌تر از کل واگذاری‌های سال گذشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ حوزه اثرگذاری قیمت ارز در اقتصاد ایران با توجه به نوسان شدید آن، بسیار گسترده است. نوسان شدید قیمت ارز نه تنها قیمت بخش زیادی از کالا‌های مصرفی و تولیدات دیگر را افزایش می‌دهد بلکه فاصله طبقاتی، رفاه اجتماعی، اشتغال و سرانه مصرف را هم متاثر می‌کند. اکنون آن طوری که رییس کل سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید، روند خصوصی‌سازی در ایران را نیز متاثر کرده است. دو عامل قیمت ماشین‌الات و تجهیزات در کنار ارزش محصولات تولید شده سبب شده تا قیمت‌گذاری برای بنگاه‌هایی که در صف واگذار هستند سخت‌تر شود. با وجود این مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «تعادل» میزان خصوصی‌سازی این سازمان در نیمه نخست سال جاری را دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به رقم کل سال گذشته افزایشی معنا‌دار داشته است. با این همه می‌توان ادعا کرد هر چند خصوصی‌سازی و سازمان متولی آن برای قیمت‌گذاری در سال جاری با مشکلاتی مواجه بوده، اما در سالی که اقتصاد ایران را شگفت‌‍زده کرده و مشکلات فراوانی ایجاد شده، عملکرد این سازمان رشدی مناسب داشته است. یکی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با تعادل از تداوم روند نیمه نخست سال جاری در شش ماهه دوم خبر داده است.
به گزارش «تعادل» در روز‌های گذشته، رییس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به نوسان قیمت ارز‌های خارجی گفته که یکی از مشکلات اصلی در خصوص واگذاری سهام دولتی نوسان نرخ ارز است. از ابتدای سال ۱۳۹۷ قیمت ارز با نوسان‌های زیادی رو به رو شد همچنین بعد از مطرح شدن دلار ۴۲۰۰ تومانی این نوسانات ادامه داشت و رانت‌هایی نیز از این محل به وجود آمد. در این زمینه میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی درباره نوسان قیمت نرخ ارز معتقد است که یکی از مشکلات اصلی در خصوص واگذاری سهام دولتی نوسانات نرخ ارز در شرکت‌هایی است که ماشین آلات آن‌ها خارجی است و بر این اساس نمی‌توان برآورد درستی از قیمت پایه این شرکت‌ها برای واگذاری داشت.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: به همین دلیل باید منتظر بمانیم تا با ایجاد تعادل در بازار ارز بتوان برآورد درستی از قیمت شرکت‌ها داشت. از ابتدای امسال تا کنون در مدت ۵ ماه ۷۴ شرکت را عرضه کرده‌ایم که خوشبختانه موفق به فروش حدود ۴۵ درصد از آن‌ها شده‌ایم که از این نظر کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی داریم.
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در این میان واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت مغان به ارزش ۱۸۵۰ میلیارد تومان یکی از موفقیت‌های امسال سازمان خصوصی‌سازی است که با کل واگذاری‌های سال ۹۶ این سازمان برابری می‌کند. واگذاری کشت و صنعت مغان با انتقاداتی نیز همراه بود. برخی از کارشناسان می‌گفتند قیمت مصوب این بنگاه برای مزایده پنجم که رقمی حدود هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود، ارزان‌تر از ارزش واقعی این بنگاه بود. از طرف دیگر مسوولان سازمان دلیل کاهش قیمت در مزایده پنجم را نبود مشتری در چهار مزایده اول و سپس کارشناسی دوباره کارشناسان دادگستری و کم شدن سهم ۴۰ درصدی از این بنگاه از مالکیت کشت و صنعت پارس آباد، سبب کاهش قیمت شد. مسوولان سازمان خصوصی‌سازی کشور ضمن اینکه روند واگذاری کشت و صنعت مغان را شفاف و رسمی می‌دانند، مساله قیمت‌گذاری بر بنگاه‌ها را خارج از حیطه اختیار خود ارزیابی می‌کنند. در همین رابطه مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، ضمن رد انتقادات برخی از کارشناسان می‌گوید مسیر کنونی سازمان خصوصی سازی در ماه‌های نیمه دوم سال هم ادامه خواهد یافت و تلاش سازمان خصوصی سازی همچون گذشته ترجیح بر واگذاری دارایی‌ها و سهام دولتی به بخش خصوصی واقعی خواهد بود.

تا پایان سال برای خصوصی‌سازی بیشتر برنامه داریم
در همین رابطه سید جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی سازی درگفت‌وگو با تعادل با اشاره به صحبت‌های پوری حسینی گفت: نکته اولی که در رابطه با صحبت‌های پوری حسینی باید مدنظر داشته باشید، این است که ایشان به هیچ عنوان ادعا نکرده‌اند که واگذاری‌های سازمان متوقف شده، بلکه تنها با اشاره به نوسانات قیمت ارز، مشکلاتی که از این رهگذر برای سازمان خصوصی‌سازی به وجود آمده را بیان کرده است. اینکه نوسانات قیمت ارز چه زمانی به پایان می‌رسد را ما نمی‌دانیم و باید مسوولان بانکمرکزی در این مورد صحبت کنند، اما آن‌چه به ما مربوط است، تداوم واگذری‌ها حتی در شرایطی سخت مانند امروز است.
او افزود: نوسان قیمت ارز بیشتر از هر چیزی قیمت‌گذاری بعضی از بنگاه‌ها را سخت کرده است. دقت داشته باشید بعضی از بنگاه‌های کشور محصولاتی تولید می‌کنند که قیمت آن‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز تغییر کرده است، درنتیجه ارزش این بنگاه‌ها برای واگذاری هم به شکل روزمره در حال تغییر است.
سبحانی در مورد عملکرد سازمان خصوصی‌سازی تا پایان سال گفت: از نظر ما سازمان تا همین جای کار هم عملکردی فراتر از انتظارات داشته است. موید این نکته هم واگذاری حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی بنگاه‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری بود که از نظر حجم ریالی بیشتر از کل واگذاری‌های سال گذشته است. برای نیمه دوم امسال هم تلاش داریم، چون نیمه نخست عمل کنیم و دارایی‌ها و بنگاه‌هایی که در صف واگذاری قرار دارند را به مرور به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم. بنگاه‌هایی همچون زیرمجموعه‌های شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی یا بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه سوخت و کشاورزی و … بنگاه‌هایی هستند که در صف واگذاری قرار دارند. در نتیجه ما برای نیمه دوم سال توقع عملکردی مشابه با نیمه نخست سال از خود داریم و فکر می‌کنیم اگر تمرکز و برنامه‌ریزی کافی وجود داشته باشد، می‌توان در نیمه دوم هم کار‌های بزرگی را انجام داد.
مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان گفت: واگذاری بنگاهی، چون کشت و صنعت مغان جزو موفقیت‌های امسال سازمان خصوصی‌سازی بود. برای شرکت مغان چهار نوبت آگهی به روزنامه‌های کثیر الانتشار داده شد و هر بار مزایده هم برگزار شد، اما هیچ متقاضی و مشتری برای آن پیدا نشد. بررسی‌ها نشان داد که قیمت مصوب برای کشت و صنعت مغان بالاتر بود و حتی برخی از کارشناسان زبده کشاورزی مدعی بودند قیمت این بنگاه نهایت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. اما تیم کارشناسان رسمی دادگستری متشکل از دو کارشناس ملی و دو کارشناس استانی پس از بررسی‌های گوناگون قیمت پایه هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان را مناسب و منطقی اعلام کردند. پس از اینکه این قیمت به تصویب هیات واگذاری رسید، دوباره آگهی مزایده در روزنامه‌ها منتشر و نهایتا پس از یک ماه با حضور نهاد‌های متولی و ناظر، این مزایده برگزار شد و از میان چهار متقاضی، نهایتا قیمت هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان که با بالاترین قیمت پیشنهادی بود، برنده مزایده گردید و واگذاری با موفقیت به پایان رسید.
او در رابطه با بحث‌ها و انتقاداتی که در رابطه با واگذاری مغان مطرح شد، پاسخ داد: ما چهار بار مزایده کشت و صنعت مغان را برگزار کردیم و همانطوری که گفتم هیچ مشتری برای آن پیدا نشد. با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان خصوصی تلاش برای واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی است، قیمت‌گذاری هم باید در این مسیر باشد تا بخش خصوصی امکان رشد داشته باشد. از قضا این مهم تبدیل به عاملی شد که ما در خصوصی‌سازی بنگاه‌ها مدنظر قرار دادیم. دقت کنید بار اول نیز آن قدر قیمت بالا بود که هیچکس علاقه‌مند به خرید این بنگاه نشد و عملا روند خصوصی‌سازی متوقف شد. پافشاری بر قیمت‌های بالا نشان‌دهنده موفقیت نیست. به هر حال همانطور که قبلا هم گفتم در قیمت‌گذاری و کارشناسان رسمی دادگستری نقش اصلی را ایفا کردند. همچنین باید توجه داشت در قیمت‌گذاری جدید سهم ۴۰ درصدی کشت و صنعت مغان از کشت و صنعت پارس آباد که قبلا جزو اموال این بنگاه بود، را تفکیک کرده و سهام ۴۰ درصدی کشت و صنعت مغان از پارس آباد بعدا واگذار خواهد شد. درنتیجه بخشی از کاهش قیمت در قیمت‌گذاری دوباره مربوط به این عامل می‌شود. به هر حال با تعیین یک رقم معتدل، شرکت کشت و صنعت مغان فروش صورت گرفت.
وی در رابطه با منتقدانی که بر ارزان فروشی سازمان خصوصی‌سازی تاکید داشتند، گفت: به نظر من این گفته‌ها شعاری هستند و زمینه علمی ندارند. در هر حال اگر این بنگاه‌ها آنقدر ارزان فروخته شدند بهتر بود دوستان منتقد خود اقدام به خرید این بنگاه‌ها می‌کردند و آن‌ها را توسعه می‌داند. اگر قیمت مغان واقعی نبود، هیچ‌وقت مشتری آن را نهایتا ۱۰۰ میلیارد تومان گران‌تر نمی‌خرید.

منبع:سازمان خصوصی سازی

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3636
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803251
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي